Un mercat potencial d'usuaris està lingüísticament desatès per les grans marques. Així ho avisa la Direcció General de Política Lingüística, que alerta que, tot i que l'ús del català és una oportunitat perquè les marques es posicionin respecte del seu entorn i els consumidors potencials amb un valor afegit de prestigi i servei de qualitat, menys del 10% l'usa espontàniament. Això sí, el 70% de les marques líder a Catalunya s'adapta a la llengua dels seus clients quan conversen a les xarxes socials.
Precisament per això, Política Lingüística ha portat a terme accions de sensibilització en l’ús de la llengua catalana en 406 marques líder de 38 sectors empresarials diferents des de l’any 2017, i els demana que facin extensiu l'ús del català a les seves xarxes socials ja que cada vegada agafen més força a la vida dels consumidors.
Les propostes de la Direcció General passen perquè les marques s'adequin a la llengua amb què els usuaris les interpel·len, però també que vagin més enllà i s'obrin comptes corporatius i d'atenció al client en català i, allà, hi publiquin continguts en aquesta llengua ja que consideren que aquest és un plantejament de màrqueting basat en la premissa que "per poder esdevenir marques orientades al client cal que les empreses també s’adaptin lingüísticament al client".
Així doncs, i per potenciar més l'ús de la llengua catalana, Política Lingüística ha posat en marxa la campanya #CatalàiEmpresa, que té per objectiu aprofundir en el programa Emmarca't, que justament s’adreça a grans marques notòries que operen a Catalunya.
Sí que es pot!
Aquest programa engloba dos nous estudis que ha elaborat la Direcció General de Política Lingüística: Emmarca't. Les grans marques i el català a les xarxes socials i Emmarca't. Les grans marques i el català a la publicitat. El primer posa de manifest que menys del 10% dels missatges que les marques notòries a Catalunya publiquen a les xarxes socials són en català: a Facebook ho fan un 7,7% de les marques analitzades, a Twitter un 4,2% i a Instagram un 1,9%. Això sí, el grau d'adequació tant en català com en castellà supera el 70 % a les tres xarxes socials. Però, assenyalen, aquestes dades demostren que encara hi ha molt de camí per recórrer i molta feina a fer perquè encara hi ha un mercat potencial d’usuaris està lingüísticament desatès per les grans marques.
El segon estudi revela, per la seva banda, que els anuncis en català són majoria a la ràdio -65,2%- i a la premsa escrita -51,9%-, mentre que al carrer, a la premsa digital i a la televisió no arriben al 40%.
Aquestes són les dades analitzades aquest 2020, però són dades que donen molt de marge de millora per als propers anys. Precisament per això, Política Lingüística treballa des del 2017 amb les grans marques que operen a Catalunya per promoure, així, la disponibilitat en català en la documentació i comunicacions amb els consumidors en tots els aspectes. Perquè, com diu Política Lingüística, "sí que es pot i ja s'ha fet", només cal creure-hi i tirar-ho endavant.