Supervivència, oportunitat de negoci o voluntat d’ajudar. Les raons per les quals des de març han sorgit desenes d’iniciatives catalanes per vendre mascaretes són diverses. La manca de material sanitari a l’inici i la sostenibilitat després han estat els motors perquè algunes empreses s’hagin reinventat per elaborar i comercialitzar mascaretes de tela i d’altres hagin sorgit del no-res amb aquest únic propòsit. Cosir i Cantar, Lyba Textiles, Evermine i Reprotect són quatre exemples molt diferents de projectes de mascaretes made in Catalonia sorgits arran de la covid-19.
Tot i que a l’inici de la pandèmia no era obligatori portar mascareta ni estava clara la seva eficàcia davant el contagi del coronavirus, la demanda d’aquest article que s’ha convertit en un complement indispensable per sortir al carrer va augmentar més d’un 2.000% al març, segons un estudi del comparador de preus idealo.es. Va ser en aquest moment quan van aparèixer els quatre projectes de km 0 que analitza aquest article. En plena segona onada de la malaltia i amb perspectives de tenir-la controlada durant l’any que ve, les iniciatives es plantegen la seva continuïtat.
“Esperem que la segona onada no sigui tan dolenta i puguem tornar a treballar cadascú al seu sector”, indica Sterre van Wijk, impulsora de Cosir i Cantar. Aquesta iniciativa va néixer el mateix març; el dia 17 -tres dies després de començar el confinament- ja feien les primeres vendes a través del seu web. Van Wijk és gestora d’algunes cases de turisme rural a la Garrotxa. Els factors que van conjurar-se per fer aparèixer Cosir i Cantar van ser diversos: el seu negoci va quedar completament aturat d’un dia per l’altre, va rebre notícies d’arreu del món de l’augment de la compra de mascaretes quirúrgiques i de la manca de material sanitari i tenia la voluntat d’ajudar en alguna cosa.
La iniciativa Cosir i Cantar va haver de crear una xarxa de costureres perquè no podien respondre l'elevada demanda de mascaretes que tenien
Van Wijk va proposar la idea de fer mascaretes casolanes a una empresa de neteja amb la qual treballava: “Jo vaig muntar el comerç electrònic i em vaig encarregar d’obrir un compte d’Instagram, mentre que les noies de l’empresa de neteja van començar a cosir els primers prototips amb llençols d’Ikea”. L’èxit immediat que va tenir la iniciativa els va agafar tots de sorpresa i els va obligar a buscar col·laboradores. La impulsora explica que “vam pensar que era una bona oportunitat per donar feina a gent que, com nosaltres, s’havia quedat sense”. D’aquesta manera van començar a crear una xarxa de costureres professionals i l’empresa de neteja va passar a encarregar-se de la logística: portava les teles als tallers de costura i repartia les mascaretes fetes.
Un canvi de rumb
Van Wijk ha aconseguit fer un canvi de rumb complet en la seva vida professional, però espera revertir-lo tan ràpid com sigui possible. Ana Galí ha aconseguit fer anar tota la seva empresa per un camí diferent i també anhela tornar a l’activitat habitual. Lyba Textiles és una companyia fundada el 1928 i que fins al març tenia beneficis. El 90% del seu negoci -abans de l’arribada de la pandèmia- era vendre productes tèxtils a l’hostaleria. Ara, aquesta part només representa un 15%. “El 18 de març es van parar totes les entregues que teníem, amb el magatzem ple”, explica Galí. El canvi de rumb va arribar a l’abril, després de setmanes sense cap comanda i amb problemes evidents dels clients per pagar-los els productes que ja havien comprat.
L’alternativa que els ha permès seguir funcionant ha estat la fabricació de mascaretes reutilitzables i certificades, a més de roba sanitària com bates -però amb un pes molt menor-. “Hauríem d’haver tancat, si no haguéssim reaccionat; ara patim, però sobrevivim”, indica la directora financera de Lyba Textiles. Ells ja tenien experiència en el sector tèxtil, fet que, segons explica Galí, fa que “ja coneguéssim els aspectes tècnics del producte, que no qualsevol teixit et protegeix o la transpirabilitat necessària per poder respirar bé”. Els principals clients de la companyia són els que compren a volum, com empreses i ajuntaments. Tot i així, també venen a particulars a través de la web Top W Mask, el nom que han posat a la iniciativa.
La creació d'Evermine va ser "una resposta solidària" a la pandèmia. Com la resta dels projectes, va crear-se arrel de la covid-19, segons explica Pol Aviñó, impulsor de la iniciativa. Però les mascaretes no van ser el primer producte de protecció que van desenvolupar: "Vam començar fent barrets quirúrgics per a hospitals de manera altruista, i poc a poc va aparèixer la idea de fer mascaretes". A part de la vessant sanitària, els dissenys amb coloraines tenen una voluntat de "donar ànim" davant d'una situació mai viscuda i difícil a molts nivells. Ara, han tret una col·lecció de mascaretes amb estampats nadalencs.
Aviñó es dedicava a la moda femenina, els complements i la bijuteria. La fabricació dels productes es fa a Catalunya i la majoria dels materials són de km 0, indica. En plena segona onada de coronavirus, treballen en l'evolució de la marca. "Encara que les mascaretes són el producte més significatiu, no volem quedar-nos aquí; hem presentat complements, com les petites bosses protectores amb cremallera i els penja-mascaretes, i estem treballant en diferents idees per ampliar les nostres col·leccions", explica Aviñó. Des d'Evermine consideren que la tendència de seguir utilitzant mascaretes -com la d'alguns països asiàtics- s'imposarà.
El cas de Reprotect és diferent. L’empresa neix com a conseqüència directa de la pandèmia però de les mans de Mutter, un venture builder, és a dir, un vehicle per crear empreses sorgides d'idees internes. Segons explica Ricard Llop, el director d’operacions de Reprotect, la matriu es dedica a detectar oportunitats de negoci, i les mascaretes reutilitzables és una més. S’afegeix a startups com ByHours, la plataforma de reserva d’hotels per hores. “Hi havia molta demanda de mascaretes i poca oferta”, indica Llop.
El 'venture builder' que ha creat l'empresa Reprotect també ha llançat la botiga física de mascaretes Urbnmsk
El que més destaca el COO del seu producte és que són “els únics models de cotó orgànic de doble capa; la majoria utilitzen materials com el polièster”. Mutter Ventures està més habituat a negocis en els sectors del turisme i les finances, entre d’altres. Com s’endinsen a una activitat totalment diferent? “Ens movem ràpid, mirem d’aprendre i d’envoltar-nos amb gent que sap el que fa”, indica Llop. El mateix venture builder és responsable d’Urbnmsk, la primera botiga física de mascaretes de l’Estat espanyol, que va obrir el mes passat a Barcelona. Reprotect és una de les marques que hi venen.
Milions de mascaretes
Tot i ser projectes molt diferents tenen una cosa en comú: són de quilòmetre zero. Des de Reprotect asseguren que la fabricació es fa 100% a Barcelona i que els materials són, majoritàriament, produïts a l’Estat espanyol, tot i que no sempre és possible. “El packaging, la manipulació...intentem que tot sigui de km 0”, explica Llop. A Cosir i Cantar es van trobar al principi amb una escassedat de materials que els va obligar a importar teles de l’estranger. Ara, ja fa mesos que totes les que utilitzen són fabricades a Catalunya.
L'objectiu de Lyba Textiles és seguir fent mascaretes mentre hi hagi demanda, però tornar a l'activitat habitual quan els seus clients de l'hostaleria reobrin
A Reprotect, la mentalitat emprenedora els ha portat a facturar vuit milions d’euros en cinc mesos. “Calculem que les mascaretes de Reprotect han servit per estalviar 20 milions de mascaretes d’un sol ús”, segons Llop. Recentment han firmat acords amb diversos equips de futbol per produir mascaretes de clubs com el FC Barcelona, l’Athletic de Bilbao i el Sevilla. Des de Cosir i Cantar han venut 40.000 mascaretes des de l’inici. El mercat va evolucionant amb la pandèmia, explica Sterre van Wijk: “La demanda va baixar perquè va aparèixer competència i, després, es va relaxar la situació a l’estiu”. Quan hi ha rebrots, el volum de feina puja.
En el cas de Lyba Textiles, el nombre de mascaretes que han venut des de l’abril és de mig milió, aproximadament. L’objectiu que tenen és seguir fent mascaretes mentre hi hagi demanda, però tornar a l'activitat habitual quan els seus clients reobrin. Evermine seguirà tenint les mascaretes com a principal producte, però opta per diversificar l'oferta per seguir endavant amb el negoci. Mentre el Govern central es compromet a baixar el preu de les mascaretes quirúrgiques -a les quals abans se'ls aplicava un IVA del 21% i ara serà del 4%-, les iniciatives catalanes que ofereixen alternatives reutilitzables segueixen endavant.