Diuen els experts en recursos humans que tothom hauria de tenir un "matrimoni laboral" al llarg de la seva vida professional, encara que pugui semblar arriscat i perillós. Ara bé, quines particularitats engloba el terme de "matrimoni laboral"? Molt senzill: una relació amb molts lligams, però "sense amor ni sexe". Una persona amb qui compartir el dia a dia, donar-se suport, cobrir-se les espatlles i parlar, sense parar, de treball. Això sí, també hi pot haver “poliamor laboral”, cert favoritisme envers els altres empleats i una transició, en alguns casos, cap a una relació sexoafectiva.
Els beneficis d'un "matrimoni laboral"? Més productivitat i lleialtat cap a l'empresa
En aquests moments, entre el 30% i el 40% dels treballadors catalans i d'arreu del món confessa comptar amb una "mitja taronja professional", segons els últims estudis laborals. I amb dos beneficis concrets, que giren al voltant de l'augment de la productivitat i la lleialtat mútua cap a una empresa. S'utilitza el terme "matrimoni", perquè és una relació més intensa que altres amistats -potser pel component de veure's diàriament-, però comparteix algunes característiques similars al d'un matrimoni. I el més important, ajuda a reduir i, molt, l’estrès.
Els entrellats (i alguna sorpresa) dels "matrimonis laborals"
"Els matrimonis laborals no són sempre exclusius, ja que es pot comptar amb diverses parelles laborals, segons el context de cada empresa, la tipologia d'organització i del rang d'edat dels treballadors", apunta Aida Jurado, consultora de recursos humans i coach executiu a VIA Empresa. I, en una feina, a part de la importància de la retribució salarial, també hi ha el de "sentir-se reconegut", continua Jurado. Entre les companyies que destaquen per comptar amb lligams tan estrets entre treballadors, lideren el rànquing les empreses emergents -conegudes també com a startups- o les entitats que tenen un nivell alt d'exigència o compten amb molta col·laboració i treball entre els equips. També departaments d'innovació i d'alta tecnologia.
Hi ha molts matrimonis laborals a les startups, als departaments d'innovació i d'alta tecnologia
Si de "matrimonis laborals" n'hi ha hagut tota la vida, el teletreball -en auge durant la covid-19- va ser un punt d'excepció en les relacions professionals de molts membres i va potenciar "l'aïllament". "Quan s'entrevista a nous empleats, molts d'ells de seguida et pregunten quins dies han d'anar presencialment a l'oficina i no pels dies que teletreballen, com si fos una obligació", destaca l'experta en recursos humans. Fins i tot, s'ha arribat al punt que a molts empresaris els costa que alguns treballadors es desplacin presencialment a l'oficina i, per això, “creen esmorzars temàtics o diverses activitats per fomentar-ho”. I d'aquí, la importància de no perdre el contacte personal i professional entre ells.
En una enquesta de Newsweek, el 57% dels millennials van afirmar que no els semblava bé tenir un “cònjuge de treball”. Per contra, la majoria dels enquestats de la generació Z, de 18 a 24 anys, i dels boomers, de 55 anys en endavant, estaven d'acord que es donessin aquest tipus de relacions entre companys. És possible, segons l’informe, que els millennials s'oposin als “matrimonis laborals” perquè creuen en una ferma separació entre feina i llar. En aquest període postpandèmia en què s'està revaluant el concepte de treball i els límits del mateix entre la vida personal i la professional, moltes persones podrien estar posant una altra clara línia de separació: les parelles a la feina no paguen la pena.
Els 'boomers' i la generació Z estan molt a favor dels "matrimonis laborals", mentre que alguns millennials s'oposen a ells perquè busquen que la feina i la part personal estiguin separades
Tanmateix, la majoria d’estudis suggereixen que, de fet, tal com s’ha esmentat anteriorment, és important cultivar unes relacions afectives sanes dins del treball, tant per millorar els nivells d'estrès com per avançar a la carrera professional. Els estudis demostren que tenir un millor amic a la feina augmenta la productivitat, el compromís i la satisfacció laboral. "Jo les anomeno relacions vitals", afirma Keith Ferrazzi, fundador de l'empresa de consultoria i coachingFerrazzi Greenlight, una de les més reconegudes mundialment i que més ha abordat les relacions en l'àmbit laboral.
Com sobreviure a la línia difusa entre amistat i feina?
Ja que pràcticament la meitat dels catalans confessa comptar amb un “matrimoni laboral”, per tenir un vincle sa cal establir límits clars. Com a la majoria de relacions, és evident que hi pot haver moments en què els dos membres tinguin tensions laborals i també personals, a part de discrepàncies en opinions i en formes de fer. Aida Jurado considera que cal "comunicació oberta, respecte, empatia i donar feedback constructiu entre les dues parts". "No perquè siguem grans amics a la feina, m'ha de semblar tot bé", continua la coach executiva. I, sobretot, evitar caure en l'exclusivitat, imparcialitat i el favoritisme. I que aquesta relació més íntima no exclogui la resta de l'equip.
Del matrimoni laboral a una relació sexoafectiva
Fruit de la connexió i del dia a dia, també hi ha "matrimonis laborals" que han derivat en "matrimonis", sense l'etiqueta laboral perquè n'ha derivat una relació sexoafectiva. Encara més, hi ha moltes empreses que tenen clar que les relacions amoroses poden sorgir entre els seus empleats i d'altres que opten perquè "es comuniqui immediatament" i, fins i tot, en casos més extrems, estiguin prohibides.
És possible impedir que sorgeixin relacions amoroses en l'àmbit laboral? Barack Obama i Michelle Obama es van conèixer a la feina, per exemple. O també el multimilionari Bill Gates, que va compartir més de 27 anys d'unió amb la seva companya Melinda Gates. Hi ha països com el Japó on és comú trobar parella a la feina, ja que poden arribar a treballar més de 70 hores a la setmana. De fet, si els “prohibissin lligar”, molts no es casarien ni s’embolicarien mai amb ningú. Fins i tot al país nipó es publiquen rànquings de les companyies on és més fàcil aparellar-se. En canvi, moltes multinacionals nord-americanes eviten certes relacions interpersonals per "afavorir la producció", mitjançant clàusules addicionals i protocols d’actuació.
Hi ha països com el Japó on és comú trobar parella a la feina, ja que poden arribar a treballar més de 70 hores a la setmana
I a Catalunya, com es gestiona les relacions amoroses a les oficines? Existeixen clàusules que ho “prohibeixen” explícitament? Hi ha sectors on aflora l’amor més habitualment? Tendim a ser com els japonesos o els americans? La resposta depèn de cada cas, de l’àmbit, l’edat i de la cultura empresarial. En primer lloc, el 30% dels catalans confessa que ha tingut una relació sexoafectiva amb un company de feina al llarg de la seva vida, segons un informe d'Infojobs. Després d'uns anys marcats pel teletreball i la disminució dels afterworks, els treballadors fa mesos que han tornat en massa a les oficines (o en format híbrid) i amb ell, nous vincles íntims i personals.
En el cas espanyol, la política, la justícia o les forces armades, són els àmbits que poden tenir regulacions específiques que les prohibeixin. També succeeix el mateix en algunes empreses o indústries del sector financer o de la tecnologia de la informació. En les relacions amoroses sorgides de l'àmbit laboral hi ha més secrets que transparència. De fet, segons els últims estudis del sector "tan sols el 34% de les parelles nascudes al treball ho comuniquen des d'un bon inici". La resta "espera anys" o fins i tot "no ho arriben a confessar mai". Per tant, una relació sentimental dins de l'empresa és encara un tema delicat de tractar.
El 30% dels catalans confessa que ha tingut una relació sexoafectiva amb un company de feina al llarg de la seva vida
Finalment, més del 80% de les unions entre companys de feina se solen donar entre empleats del mateix rang i el 44% es van enamorar al mateix departament. Com a curiositat, amb caps la xifra no arriba al 10%.