El tram que va des de la platja de Sant Miquel fins a la de la Barceloneta és un dels grans atractius de la ciutat de Barcelona, un espai de contrastos on conviu la tradició del Club Natació Barceloneta amb l’herència vinculada amb els Jocs Olímpics. Aquest últim aspecte s’ha actualitzat, en els darrers anys, amb l’aparició, d’un gran reclam turístic com és l’hotel W.
A pocs metres d’aquesta zona concorreguda pels barcelonins i visitants s’amaga MB92, empresa naval amb un lideratge mundial en el sector del manteniment i reparació de vaixells de gran eslora. La seva directora de recursos humans, Carmen Sánchez, rep VIA Empresa amb una passejada per les instal·lacions portuàries. MB92 compta amb una plantilla de 180 treballadors i una xarxa d’unes 50 empreses auxiliars que poden arribar a generar un moviment diari de 1.000 persones. Amb Sánchez tractem aspectes de l’activitat de l’empresa i una idea emergent: l’economia blava. Aquest concepte serà un dels temes centrals de la pròxima edició del BizBarcelona.
Què és l'economia blava, més enllà de les definicions dels manuals?
Un grup d'interès comú entre universitats, empreses, institucions, organitzacions veïnals... Som un conjunt d’institucions i persones que anem enfocades a una estratègia de valor. En el nostre cas vinculada al mar. Parlem de tecnologia, d'investigació i de multitud d'aspectes que van interrelacionats.
És el punt d'unió entre el passat i el futur?
Totalment, tot està unit i així ho entenem quan parlem amb les administracions o la llotja de peix. No hem d'oblidar el passat en aquest nou futur. Els col·legis han de poder venir a fer esport a la platja o conèixer d'on surt el peix. D'aquesta manera s'entén que el peix serà saludable si cuidem el mar. Això es pot enllaçar amb el fet que si cuidem el mar tindrem una indústria sostenible i referent al món, amb tot el moviment d'empreses emergents que es genera i la consolidació de Barcelona com un hub marítim. El cercle és molt circular.
Sánchez: "Som un conjunt d’institucions i persones que anem enfocades a una estratègia de valor"
Quin paper ha de jugar Barcelona com a ciutat referent del sud d'Europa?
Tenim una oportunitat d'or per ser una ciutat referent. Silicon Valley ho és de la tecnologia i crec que Barcelona pot avançar altres ciutats com Rotterdam i Gènova, localitzacions que estan bastant ficades en tot l'univers blue economy. Ho traslladem constantment en els nostres contactes amb l'Ajuntament de Barcelona, ara és el moment d'intentar assolir aquesta fita. Fa trenta anys, els Jocs Olímpics van representar un element trencador per la ciutat i creiem que cal tornar a recuperar aquell esperit.
La Copa Amèrica de Vela és el punt d'inflexió?
Absolutament, és crucial. De fet, les nostres instal·lacions acolliran un equip. La Copa Amèrica serà una gran oportunitat per consolidar Barcelona com a referent mundial.
Les empreses estan preparades per aplicar els principis de l’economia blava?
Si em parles de Marina Barcelona 92, et diria que si. Fa vint anys que tenim els molls electrificats i la gestió dels residus ja fa temps que forma part del nostre dia a dia. No partim de zero, simplement actualitzem els protocols. Com és lògic, les empreses que comencen ara hauran d’agafar més velocitat per no perdre el tren.
Sánchez: "La Copa Amèrica serà una gran oportunitat per consolidar Barcelona com a referent mundial"
Des de la perspectiva dels recursos humans, quina estructura necessita una empresa per absorbir tots aquests canvis derivats d’una nova forma d’entendre l’economia?
T’has de preparar abans que tot arribi. T’has de dimensionar molt bé, entendre el paper de les noves tecnologies o possibles restriccions de les legislacions. La formació és fonamental i per això tenim un contacte estret amb l’Institut i la Facultat de Nàutica. També tenim molta relació amb el Consorci d'Educació i el Port de Barcelona.
Del que és economia blava, a Marina Barcelona 92 ho vam començar a treballar l’any 2020 i això ens ha permès actuar amb avantatge. Insisteixo, la recepta és tenir una traçabilitat i una bona comunicació amb tots els actors de l’ecosistema: empreses, administracions i centres de formació.
El context geopolític us genera alguna afectació?
I tant, alguns exemples són la pandèmia o la guerra d’Ucraïna. Amb l’arribada de la covid-19, el Port va ser un dels sectors que no es va aturar, així i tot hem notat els efectes. El mateix amb el conflicte bèl·lic. Alguns dels clients que teníem eren russos i, afortunadament, hem solucionat el problema captant clients nord-americans, australians i europeus.
La reparació i manteniments de vaixells de gran eslora té moltes singularitats?
En els darrers quinze anys hem passat de portar personal de fora per dur a terme moltes reparacions a fer-ho amb gent d’aquí. De totes maneres, cada any continuem treballant amb una forquilla de 600-800 proveïdors especialitzats de tot el món, perquè molts cops tractem amb uns vaixells molt sofisticats i d’alta tecnologia.