La supervivència de les empreses, i dels negocis en general, depèn, principalment, de tres circumstàncies: les relatives a l’empresa, les relatives al sector, i les relatives a la dimensió geogràfica. En temps de pandèmia, totes aquestes circumstàncies s’han vist agreujades, provocant que les probabilitats de sobreviure siguin, cada vegada, menors.
De fet, la sotragada econòmica provocada pel coronavirus s’ha afegit als profunds canvis tecnològics, socials i mediambientals que s’estaven gestant des de fa temps. La digitalització, la servitització de molts models de negoci, el teletreball o l’economia circular porten almenys una dècada entre nosaltres, i la covid19 els ha accelerat, abocant les empreses a una situació d’incertesa, volatilitat i complexitat.
En aquest context, les administracions públiques han activat mecanismes d’urgència per aportar liquiditat a les empreses, però si la crisi econòmica perdura les ajudes financeres són només una part de tot el que caldrà per fer front al que és un canvi estructural. El nou context econòmic implica una redefinició estratègica per a la gran majoria d’empreses i la necessitat de prendre decisions cabdals pel seu futur, algunes que potser no s’havien ni tan sols plantejat. I si plantejar-se segons quin canvi i prendre decisions complexes ja és un repte complicat, per a les petites i mitjanes empreses i pels autònoms ho és encara més.
"Cal activar mecanismes que permetin millorar les probabilitats de supervivència de les empreses amb una visió de mig i llarg termini"
Així doncs, cal activar mecanismes que permetin millorar les probabilitats de supervivència de les empreses amb una visió de mig i llarg termini. Un d’aquests mecanismes és, sens dubte, la mentoria empresarial. Segons diversos estudis, les empreses que participen en aquests programes tenen una ràtio de supervivència d’entre el 70% i el 87% després dels primers cinc anys de vida, el doble que les empreses que no han estat mentorades.
Catalunya hauria de ser un país capdavanter en l’ús de la mentoria empresarial com a mecanisme d’enfortiment i resiliència del teu teixit econòmic. La mentoria és un procés d’acompanyament voluntari i limitat en el temps per part d’un mentor, normalment un professional amb experiència acreditada que ajuda l’empresa i l’acompanya en el procés de presa de decisions clau pel futur. És una eina amb un gran potencial per ajudar a la recuperació i a la competitivitat de les empreses, ajudant-les a fer front a reptes com l’accés al finançament, la reestructuració de models comercials i de treball, a innovar, a créixer o, almenys, a sobreviure.
A Catalunya hi ha diversos projectes de mentoria empresarial, però per ajudar-los a créixer cal, primer, difondre el concepte de mentoria, fent que els potencials usuaris tinguin molt més fàcil conèixer i escollir quin és el programa de mentoria que millor li escau. Només així podran arribar a més usuaris, ja siguin petites o mitjanes empreses, autònoms, startups o cooperatives, i poder oferir millor servei, per exemple, acompanyant durant més temps, millorant el perfil dels mentors o perfeccionant el matching entre mentor i mentorat.
"Catalunya hauria de ser un país capdavanter en l’ús de la mentoria empresarial com a mecanisme d’enfortiment i resiliència del teu teixit econòmic"
Per això el Govern ha posat en marxa una campanya que difondrà el potencial que té la mentoria per ajudar les empreses i facilitarà que tots els potencials usuaris coneguin els programes de mentoria existents. I al mateix temps, arribarem a acords amb les institucions que ja fan mentoria perquè puguin ampliar els seus programes, tant en dimensió com en qualitat.
Ara és el moment oportú per multiplicar la mentoria arreu del teixit empresarial, enfortir la confiança i la col·laboració i alinear els diferents actors i l’administració en aquest projecte per acompanyar el màxim nombre d’empreses.