Mercabarna i Nadal desconfinat

El peix i el marisc tornen a la taula de les celebracions familiars i s'esperen 6.500 tones comercialitzades aquest desembre

La xef Carme Ruscalleda a l'edició del 2019 del Gastronomic Forum Barcelona | Cedida
La xef Carme Ruscalleda a l'edició del 2019 del Gastronomic Forum Barcelona | Cedida
Barcelona
13 de Desembre de 2021

Nadal és època de celebració i com a tal el menjar forma una part molt prioritària de la festa. En aquest sentit, les noves restriccions i la necessitat de demostrar la pauta completa de vacunació contra la covid-19 a l'entrada dels establiments ha suposat un canvi en les celebracions d'aquest període. És per això, que aquest Nadal les famílies seran les protagonistes del consum d'aliments, ja que, en molts casos, els restaurants han quedat fora de l'espectre nadalenc. Seguint aquesta mateixa línia, Mercabarna d'aliments frescos presenta la seva tradicional previsió de la campanya de Nadal enfocada sobretot als productes més habituals i típics d'aquesta festivitat.

 

Des d'un primer moment, la companyia es mostra optimista i demostra que "s'està recuperant el consum d'abans de la pandèmia". Així doncs, s'esperen pujades en tots els aliments que porten l'etiqueta nadalenca, sobretot el peix, marisc i les hortalisses: "Tot i el context econòmic i els efectes que encara es pateixen de la pandèmia preveiem incrementar en un 13% la comercialització de producte respecte al desembre de 2020", explica Angel Máñez, president del Gremi de Majoristes del Peix (GMP). Pel que fa a aquest sector, les previsions són d'un augment d'unes 6.500 tones de peix i marisc comercialitzat. Tot i això, amb els augments de consum també s'espera un augment de preu d'entre el 10% i el 5%: "tenint en compte la baixada de preus de 2020, aquest augment es pot considerar una variació bastant normalitzada", aclareix Máñez.

Pel que fa a les fruites i hortalisses també ha incrementat pujades en la seva comercialització, exactament de l'11% en comparació a l'any passat. Aquesta xifra equival a unes 100.000 tones més de fruita i verdura aquest 2021 per la campanya de Nadal: "Tot i que la situació generada per la covid-19 encara no està normalitzada, estimem pujades en el consum d'aquest sector", descriu Pere Prats, vicepresident del Gremi de Majoristes de Fruita i Hortalissa de Mercabarna (AGEM). Efectivament, en el sector de les hortalisses i les fruites també s'experimenten pujades de preu encara que més controlades, d'un 3,4%. Tot i això, l'AGEM afirma que es deu a alguns productes de temporada: "Els preus aquestes festes seran estables, llevat d'algun producte puntual que pot repuntar perquè tenim menys oferta per menor producció per causes climàtiques", recorda Prats.

 

Prioritzar el producte fresc

Un dels grans repunts de l'economia i comercialització aquest Nadal és el producte fresc envers els congelats. No és cap secret que les famílies per aquestes dates decideixen gastar més en l'alimentació i optar per aliments que pràcticament acaben de sortir de, l'hort, el mar o l'escorxador. Amb relació al peix i el marisc la GMP explica que s'incrementa la comercialització d'alguns aliments i oscil·la entre un 3% i 18% més en els típics nadalencs, com ara l'orada i el lluç. La ja més que reconeguda gamba nadalenca i el salmó -que també es considera una estrella de Nadal- recuperen el seu preu després d'una caiguda del 30% amb relació als anys de la pandèmia.

Prats:  "Esperem distribuir unes 16.000 tones de patates només en el mes de desembre"

Quan parlem d'hortalisses i verdures rarament es fa la diferència entre fresques o no. En aquest sentit, aquest sector es basa més en la temporada, és a dir, si és un producte cultivat gràcies a les condicions climàtiques de l'estació de l'any o per contra cultivat de manera aliena a aquests paràmetres. Pel vicepresident del Gremi de Majoristes de Fruita i Hortalissa de Mercabarna, els beneficis d'optar pels productes de temporada són infinits: "En aquesta situació és quan el producte el trobem més saludable, més saborós i també més bé de preu". Cal destacar que en aquest sector es troba la patata que tot i ser considerat un aliment discret i atemporal, és un gran protagonista de les festes. "Esperem distribuir unes 16.000 tones de patates només en el mes de desembre", explica Prats.

Receptes que semblen impossibles

La gran estrella d'aquesta trobada ha estat el canvi de paradigma d'aquest Nadal. Així doncs, com que moltes famílies optaran per preparar els seus plats preferits des de la cuina de casa, una estrella culinària conclou l'acte amb el seu receptari nadalenc. Carme Ruscalleda, xef catalana, afirma que "la diversitat d'aliments del territori ens dona la possibilitat de tenir una cuina gurmet, única i saludable". Des de Mercabarna també recorden la importància de continuar mantenint els preus per apropar-los al comerç més local.

Nadal potser recupera consum, però està clar que canvia la seva manera de presentar-se. Abans, els restaurants omplien els seus cartells amb menús i grans receptes per omplir les seves sales, ara, seran les famílies les encarregades de preparar aquests plats des de les seves cuines, ben lluny de ser professionals. En aquest sentit, Ruscalleda defensa la necessitat de valorar el producte fresc, però també recorda que "no cal gastar massa per fer un plat exquisit".