Acció, l’agència de la Generalitat de Catalunya per a la competitivitat de l’empresa, promocionarà 102 vins i caves catalans de 7 denominacions d’origen aquest 2018 per facilitar-ne la seva entrada i expansió als mercats internacionals.
Es tracta del programa Catalan Wines, que ofereix assessorament personalitzat als cellers catalans i organitza tastos a tot el món per donar a conèixer els seus vins i caves entre sommeliers, importadors, xefs i distribuïdors. En total, enguany s’hauran promogut els productes catalans entre més de 400 professionals del sector.
El primer tast d’aquest 2018 se celebrarà dilluns 5 de febrer a Hamburg (Alemanya), en cooperació amb el Consell Regulador de la DO Montsant i amb la participació de la sommelier Yvonne Heistermann, que impartirà una master class en què es presentaran productes d’11 cellers d’aquesta denominació d’origen. El segon esdeveniment del programa tindrà lloc el 13 de febrer a Houston (Estats Units), un tast que comptarà amb la presència de l’ex-sommelier del restaurant El Bulli, Lucas Payá. Aquest 2018 s’organitzaran dos tastos més, un a Chicago al mes de maig i un altre, a Boston, a l’octubre. En total s’espera una assistència d’entre 300 i 400 experts del sector.
Alemanya és precisament el primer país on Catalunya exporta més vins i caves, mentre que els Estats Units són el primer importador de productes vitivinícoles del món. En aquest sentit, segons les últimes dades disponibles, les exportacions catalanes de vins i caves a l’estranger han augmentat un 4% durant l’acumulat gener-novembre de 2017, en relació amb el mateix període de l’any anterior.
El programa Catalan Wines va néixer el 2010 amb una primera edició als Estats Units i des de llavors ha facilitat la internacionalització de 93 cellers i les 12 denominacions d’origen catalanes a nivell internacional. En el context del programa s’han celebrat 34 tastos als Estats Units, Alemanya, Bèlgica i Dinamarca, que han reunit 2.500 professionals estrangers del sector.
Des dels seus inicis, prop del 70% dels cellers que han participat als esdeveniments de Catalan Wines als Estats Units han aconseguit tancar acords de distribució dels seus vins i caves amb distribuïdors, importadors i restauradors dels Estats Units. En el cas d’Alemanya, on es va introduir aquest programa l’any 2014, prop del 60% de cellers catalans han arribat a acords de distribució.
A banda de la celebració de tastos, Catalan Wines ofereix assessorament personalitzat als cellers catalans a l’hora de definir l’estratègia de distribució, triar els millors productes a comercialitzar i definir la seva política de preus. Des del programa també es dona suport als cellers en la preparació de materials promocionals i l’organització d’esdeveniments comercials, a més de facilitar contactes amb els professionals del món del vi als mercats on es dirigeixen.