L'activitat del Port de Barcelona ha seguit experimentant importants creixements durant el mes d'octubre, com ho confirmen els resultats dels principals indicadors de tràfic mensual. Així, només durant el mes passat, el tràfic total de la instal·lació creix un 35,5%, mentre que el moviment de contenidors s'incrementa un 26,5%. D'aquesta manera, el Port de Barcelona manté l'elevat ritme de creixement que ha caracteritzat l'evolució de l'exercici i que s'ha accelerat durant el segon semestre de l'any.
Pel que fa a les dades acumulades en tot el que portem d'any, el tràfic de contenidors, una de les activitats més estratègiques per al Port i l'economia de l'entorn, ha augmentat un 31,1% fins al mes d'octubre, amb un total de 2,46 milions de TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus). L'increment més destacat s'ha produït en la càrrega contenitzada de transbordament (els contenidors que són descarregats per tornar-se a embarcar cap a la seva destinació final), que ha augmentat un 131,1%. Els contenidors de comerç exterior també mantenen una tendència creixent, amb un augment del 8,4% en el cas de les importacions (478.147 TEU) i del 2,8% en les exportacions (585.753 TEU).
Per mercats, destaca el dinamisme dels intercanvis amb la Xina (+7,8%), la Unió dels Emirats Àrabs (+6,1%), Turquia (+6,2%), Corea del Sud (+14%) i Algèria (+15,5%). Els receptors de les exportacions canalitzades pel Port de Barcelona que han registrat un major impuls són Algèria, Japó i Corea del Sud, mentre que els països d'origen de les importacions que han crescut més percentualment són Corea del Sud, l'Índia, Bangla Desh, Aràbia Saudita i Mèxic.
Més gas natural transportat
Durant els 10 primers mesos de l'any, el Port de Barcelona ha canalitzat 50,8 milions de tones de tràfic total (indicador que integra totes les modalitats de càrrega), amb un increment del 23,8% respecte al mateix període de l'any passat. A aquest bon resultat ha contribuït l'"excel·lent" comportament de la càrrega contenitzada, com apunten des del Port, però també dels líquids a granel i de la càrrega rodada. Així, fins al mes d'octubre el Port de Barcelona ha registrat 12 milions de tones de líquids a granel (+22,7%). En aquest apartat destaca la forta pujada del gas natural, que creix un 66,2% fins a arribar als 3,3 milions de tones transportades; la gasolina (+26%) i el fuel (+32,5%).
Creixen les importacions de Corea del Sud, l'Índia, Bangla Desh, Aràbia Saudita i Mèxic
Pel que fa al moviment de passatgers, cal destacar que el Port de Barcelona ha rebut fins al mes d'octubre un total de 3,6 milions de viatgers, tant de ferris (1,2 milions) com de creuers (2,3 milions). En conjunt, aquesta xifra suposa un augment de l'1,8%. Els usuaris de ferri han crescut un 11,5%. Per la seva banda, el moviment de creueristes s'ha reduït un 2,8% respecte al mateix període de l'any anterior.
Més intermodalitat, més sostenibilitat
Pel que fa a la càrrega rodada, s'han superat les 335.850 unitats de transport intermodal (UTI, equivalent a un camió, plataforma o remolc), amb un increment del 6,2% respecte a l'any passat. Aquest indicador integra els intercanvis amb les illes Balears i Canàries (+5,7%) i també les mercaderies transportades per les autopistes del mar, és a dir, les línies regulars de ferris que connecten Barcelona amb diversos ports d'Itàlia i del nord d'Àfrica. Aquests darrers serveis han encaminat 120.400 UTI, amb un increment del 7%. Una xifra que es tradueix en idèntic nombre de camions que han estat desviats de la carretera al mode marítim gràcies a aquests serveis, més eficients a escala econòmica i mediambiental que el transport íntegrament terrestre.
D'altra banda, amb 3,5 milions de tones canalitzades, els sòlids a granel es mantenen pràcticament estables respecte a 2016. La fava de soja, les potasses i els pinsos i farratges són els productes que han obtingut millors resultats, en els darrers dos casos amb increments de dos dígits.