El seguiment de la ruta dels transportistes, la gestió de la flota o determinades tasques administratives. Aquestes accions formen part del cor de l’empresa Metrickal, que centra la seva activitat en l’assessorament, en el suport i l’externalització operativa, especialment de les companyies del sector logístic. És en aquest àmbit, caracteritzat per marges empresarials baixos i dificultats per contractar personal, és on va trobar la firma el seu nínxol de mercat. Així ho explica Jaume Boada, cofundador de Metrickal. Ubicada al Logistics 4.0 Incubator del Consorci de Zona Franca de Barcelona (CZFB), Metrickal ha implantat una plataforma de reclutament de candidats que genera un CV professional a tots ells. Aquesta permet als candidats disposar d'un accés a cursos de formació d'eines informàtiques. A més, es validaran els resultats obtinguts en l’examen posterior mitjançant una entrevista realitzada amb Intel·ligència Artificial (IA).
“Les empreses del sector logístic no solen tenir personal per a donar suport als transportistes. Es tracta d’una activitat amb molta rotació i que, sobretot per a les startups i pimes, suposa un increment de costos inassolible”. Aquesta és la justificació de Jaume Boada per il·lustrar la necessitat de la plataforma tecnològica de Metrickal, que “millora la productivitat a través de la contractació de talent en remot a Llatinoamèrica o l’Àfrica”. Uns professionals que ja disposen d’experiència i formació per exercir-se al sector logístic.
Cobrir vacants, alhora de què es facilita la resolució de les tasques burocràtiques i administratives, descarregant els equips de treball perquè es puguin centrar en feines d’un valor afegit més alt. “Hem desenvolupat una plataforma que actua com una assessoria en remot”, afegeix Patrick Synge, cofundador de la companyia. Aquesta eina s’utilitza per a fer entrevistes als candidats i resulta adient en moments puntuals de pics d’activitat del sector logístic o del transport com el ‘Black Friday’ o Nadal. En aquests casos, un ‘bot’ és l’encarregat de fer la selecció personal de manera massiva.
La plataforma millora la productivitat a través de la contractació de talent en remot a Llatinoamèrica o l’Àfrica
Una incubadora per compartir processos
Pels seus impulsors, el fet que Metrickal estigui situada al Logistics 4.0 Incubator “ens permet captar clients i compartir processos, ja que coincidim amb empreses que estan en un mateix segment de mercat i es troben amb la mateixa problemàtica”. De fet, Boada i Synge coincideixen que el primer any de presència a la incubadora logística “ens ha facilitat la visibilitat i la participació en fires i activitats, a més d’ajudar-nos en el nostre procés de digitalització”.
La incubadora d'alta tecnologia en logística 4.0 va néixer fa un any amb l'objectiu d’oferir serveis al col·lectiu empresarial, científic i tecnològic de diferents sectors associats a la cadena de valor de la logística susceptibles de la indústria 4.0, afegint valor tecnològic tant als productes com als processos. Els principals reptes que afronta aquest nou projecte, finançat amb els fons Feder que gestiona Incyde en un 50%, són millorar l'eficiència i la versatilitat dels processos productius, la reorientació i diversificació d'alguns subsectors, internacionalitzar iniciatives incubades, incentivar la innovació i desenvolupar talent especialitzat.
L’objectiu de la companyia és obrir la seva plataforma als clients, de forma que la puguin emprar per a realitzar entrevistes, filtrar candidats i obtenir resultats més àgils, un estalvi de temps i uns costos menors
L’objectiu de la companyia és obrir la seva plataforma als clients, de forma que la puguin emprar per a realitzar entrevistes, filtrar candidats i obtenir resultats més àgils, un estalvi de temps i uns costos menors. “La nostra tecnologia es pot extrapolar a altres sectors i a llocs de feina més qualificats”. De la seva experiència a una empresa de l’àmbit de la missatgeria, que treballava per a companyies com Uber Eats o Just Eat, els fundadors de Metrickal van descobrir la importància d’externalitzar processos a la logística per solucionar problemàtiques vinculades als costos, la rotació de personal i els marges empresarials estrets.
Gràcies a la pandèmia i les millores tecnològiques assolides per la necessitat del teletreball, “ens vam adonar que era eficient treballar en remot”, assenyala Jaume Boada. De fet, a més de Barcelona, Metrickal té col·laboradors a Colòmbia, Mèxic, l'Argentina, el Perú i Namíbia. L’equip està format per nou persones a la capital catalana i més de 200 ‘partners’. Nascuda el març de 2022, ara fa una mica més de dos anys, en només un any va multiplicar per dos les seves vendes i ara té previst duplicar-les. Tot i que la idea inicial era adreçar-se a petites empreses, “les dificultats per assumir el treball en remot o la consolidació dels processos han fet que oferim els nostres serveis a les grans”.
Boada i Synge admeten que “en moltes de les reunions que hem tingut al llarg dels anys amb startups i empreses hem vist que, en moltes ocasions, hi ha un denominador comú que és la falta de control i optimització dels recursos". En el cas de les grans empreses perquè la seva infraestructura és tan gran que no els permet controlar i, en el cas de les petites startups i pimes perquè compten amb uns recursos molt limitats als quals no saben treure-li tot el profit o optimitzar-los al 100%. En aquest context, van constatar la necessitat de cobrir aquest dèficit de mercat.
A través de la seva plataforma, Metrickal vol posicionar-se com un referent dels Business Process Outsourcing (BPO), especialment del sector logístic. La seva expansió la vol concretar en mercats de llengua anglesa i francesa, mantenint l’estratègia de posar la tecnologia al servei de les necessitats dels clients.