• Economia
  • El metro de Barcelona diu adeu a l'últim tren amb amiant: "És un dia emotiu i agredolç"

El metro de Barcelona diu adeu a l'últim tren amb amiant: "És un dia emotiu i agredolç"

TMB retira definitivament la sèrie 4000 després de gairebé 40 anys de servei i 100 milions de quilòmetres

El comboi de la sèrie 4000, a punt de fer l'últim trajecte entre Hospital de Bellvitge i Fondo | ACN
El comboi de la sèrie 4000, a punt de fer l'últim trajecte entre Hospital de Bellvitge i Fondo | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
28 d'Octubre de 2024

El metro de Barcelona ha dit adeu a l'últim tren amb elements d'amiant que quedava a la xarxa. El comboi de l'L1 ha fet aquest dissabte al migdia un darrer trajecte entre l'estació d'Hospital de Bellvitge i Fondo, enmig de l'emoció de nombrosos aficionats. "Avui es tracta d'un dia molt emotiu i de sentiment agredolç", ha reconegut la presidenta de TMB, Laia Bonet, que ha recordat que es retira definitivament la sèrie 4000 després de gairebé 40 anys de servei -va entrar en funcionament l'abril de 1987- i més de 100 milions de quilòmetres. Imma Pineda ha tingut l'honor de ser l'última conductora. "Em fa molta il·lusió, però també molta pena. Són els trens amb els quals vaig començar a conduir i m'hi he passat mitja vida", ha recordat Pineda.

 

Amb la retirada de la sèrie 4000 ja haurà desaparegut el 90% de l'amiant a la xarxa de metro

"És trist deixar-los anar, però s'ha de tancar una etapa i deixar pas a la nova sèrie 8000", ha continuat l'última conductora d'un tren de la sèrie 4000, que fa quatre dècades va representar un "salt tecnològic de 20 anys" amb novetats com les manetes per obrir els vagons, uns seients dissenyats per un interiorista de renom com Miquel Milà Sagnier o un innovador sistema de megafonia entre usuaris i conductor. "També destacava per la suavitat més gran en l'arrencada i la frenada del tren", ha puntualitzat la presidenta de TMB, que ha donat la benvinguda als nous models de la sèrie 8000 "més moderns, accessibles i confortables". "I també diem adeu a l'amiant. Encara quedaven alguns components a la sèrie 4000, tot i que no estiguessin ni a la vista ni en contacte amb els passatgers", ha recalcat Bonet.

De fet, la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona ha explicat que amb la retirada de la sèrie 4000 ja haurà desaparegut el 90% de l'amiant a la xarxa de metro. "El 10% restant es troba a la infraestructura i està previst que s'acabi de retirar, a tot estirar, l'any 2026", ha avançat Bonet, que igualment ha precisat que la Fundació TMB conservarà tres vehicles de la sèrie 4000: dos motors i un cotxe. "Preservarem aquesta petita part de la història de TMB", ha conclòs la presidenta de TMB. Fa poc més d'un any i mig, el març del 2023, Barcelona va estrenar el primer dels cinquanta nous trens d'Alstom a les línies 1 i 3 del metro, amb una inversió de gairebé 320 milions d'euros. El trajecte inaugural va sortir de l'estació de Trinitat Nova fins a Zona Universitària.