• Economia
  • Mites i veritats sobre el potencial de Catalunya

Mites i veritats sobre el potencial de Catalunya

De ruta durant dos dies amb Femcat, l’elit empresarial catalanista a l’epicentre de la innovació del país

Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
01 de Desembre de 2021
Act. 01 de Desembre de 2021

“Constantment surten titulars als mitjans de comunicació de grans inversions a Barcelona i a Catalunya, de lideratge als rànquings en innovació i competitivitat, però el que més em pregunta l’entorn és: "Mar, és veritat o no?"”, remarca Mar Galtés, corporate development director del Tech Barcelona, en la introducció i presentació del segon viatge de benchmarking organitzat per Femcat, la Fundació Privada d’Empresaris de Catalunya, al cor de Barcelona i al Vallès Occidental durant dos dies.

 

L’objectiu de la ruta de l’elit empresarial catalanista -recordem que compten amb una facturació equivalent al 10% del PIB català- consisteix a redescobrir l’ecosistema empresarial català de Barcelona i el Vallès Occidental de primera mà, així com l’emprenedoria, la innovació i com ens projectem al món. I també, saber els mites i veritats sobre el potencial que tenim. La premissa: com a catalans ens ho creiem?

I aquí vol fer èmfasi Galtés: “A Catalunya, tenim més de 1.800 startups i 80.000 persones que es dediquen a aquest sector, fet que comporta llocs de treball d’alt valor afegit”, continua. “I la innovació hi és. Hi ha talent, però ens en falta encara més. Hi ha una autèntica demanda de professionals”.

 

Visita a les instal·lacions de Tech Barcelona. | Cedida

Visita a les instal·lacions del Tech Barcelona | Cedida

En ser una ruta de dos dies, no podia faltar tampoc el recorregut per l’imprescindible i vistós edifici on es troba ubicat el Tech Barcelona. Allí podem trobar l'empresa emergent de running Lupa, els biomarcadors vocals Accexible, la startup andorrana de transformació digital Limbit i Mutter Ventures, que busca oportunitats per fer-les créixer i que ja compta amb 37 treballadors. I el que de seguida sorprèn: el pis que ocupa la startup Byhoursel paradigma del color taronja, amb futbolins, esperit jove i l’objectiu de conquerir els hotels del món per hores. Aviat, els Estats Units.

Mar Galtés (Tech Barcelona): "Hi ha una autèntica demanda de professionals del sector digital. Hi ha talent, però en falta més"

El concepte ‘made in Catalonia’ 

Barcelona, Catalunya, el Vallès, l’Àrea Metropolitana... De quin lloc diem que som els catalans quan parlem amb un interlocutor internacional? Segurament depèn de la companyia, els objectius i els receptors. Però l’element indispensable per captar inversió és la imatge que projectem com a país. Laura Foraster, secretària general de Diplocat, destaca a la trobada de Femcat que “la importància de la creació d’una imatge positiva a l’estranger repercuteix en tot. Inversions milionàries, intercanvi d’estudiants, atracció de turisme o captació de grans esdeveniments, entre altres. És important saber seduir”.

“Hi ha cert estigma de maldat cap a la figura de l’empresari català”, continua Miquel Martí, CEO del Tech Barcelona“Necessitem reconèixer l’empresari i emprenedor per avançar com a país. Qui tingui el millor talent guanyarà. Això ens farà rics en tots els aspectes”. Martí demana al Govern un pacte per la innovació. “Hem de saber el que volem ser d’aquí a 10 anys. No volem que tot canviï amb processos electorals. A més, ens trobem amb capes i frens, primer l’europeu, i després l’espanyol, el català i el barceloní. Tot ha de poder fluir més de pressa”.

Miquel Martí (Tech Barcelona): "Demanem al Govern un pacte per la innovació. Hem de saber el que volem ser d’aquí a 10 anys"

Barcelona com a marca, però el Vallès com a llança

La visita ha continuat al Vallès Occidental. Primer, a Eurofragance, l’empresa de perfums i fragàncies ubicada a Rubí, després amb una taula rodona sobre els programes d’internacionalització i de suport a les empreses de les Cambres de Comerç de Sabadell i Terrassa i, finalment a Circutor i Metalast, del grup Fluidra.

A Catalunya hi ha més de 1.800 startups. | Cedida

A Catalunya hi ha més de 1.800 startups | Cedida

Entre les principals preocupacions, destaca la retenció del talent innovador a casa nostra. També, en conversa amb VIA Empresa, Ramon Alberich, president de la Cambra de Comerç de Sabadell, ha sol·licitat unes millors infraestructures per al Vallès, des del transport públic al privat. “No pot ser que a les vuit del matí es trigui més d’una hora per accedir a Barcelona des de Sabadell, així com el transport públic entre totes les ciutats del Vallès. Deixa molt a desitjar”, continua.

És veritat tot el que diuen les notícies del potencial de Barcelona i Catalunya? Sí, ho podem constatar amb dades i fets, segons els actors de l’ecosistema català. Com sempre, hi ha molta millora possible, principalment en les infraestructures. I, sobretot, en la cursa per la innovació és imprescindible no deixar enrere cap part del territori. Des de Catalunya a Catalunya.