• Economia
  • Dels mitjons o la camisa a regalar estris pels telèfons mòbils

Dels mitjons o la camisa a regalar estris pels telèfons mòbils

A l’Estat hi ha 1,2 telèfons mòbils per habitant, 0,9 ordinadors per llar, 0,5 tauletes per família i els amants de les videoconsoles superen els 20 milions

Un de cada quatre nens ja disposa d’un telèfon mòbil als 10 anys | iStock
Un de cada quatre nens ja disposa d’un telèfon mòbil als 10 anys | iStock
Josep-Francesc Valls
Director Càtedra Escenaris de Futur Retail, Turisme i Serveis UPF-BSM
Barcelona
31 de Desembre de 2025

A l’hora d’anar a comprar aquests dies els regals pels meus, en un primer moment m’esgarrifa pensar si ho he de fer: em ve al cap el sobreconsum que exercim des de fa dècades la majoria d’occidentals, el qual respon a la sobreproducció i a la incitació permanent que rebem de totes les parts. Més encara en aquestes cinc setmanes que van des del Black Friday fins a Reis -la Golden Quarter-, en els quals ens gastem entre el 20% o el 25% del pressupost anual. Immediatament, penso que aquesta societat és com és, l’hem fet entre tots; el progrés i l’abundància per la majoria no és dolent si estem en condicions de redreçar el model, reequilibrar les partides, repartir millor, reduir dràsticament la pressió sobre el medi ambient, però mai destruir-lo. Al final, em decanto per sortir i deixar-me endur per la música i la incitació; les compres venen soles.

 

Prenc precaucions. La primera, redueixo la despesa com vaig fer l’any passat. I la segona, augmento la quota en favor de les iniciatives que lluiten contra les desigualtats. Quant a retallar la despesa, val a dir que és allò que està fent els darrers anys la majoria dels espanyols des que la inflació s’escapa per damunt dels salaris; l’any passat, la despesa durant aquestes setmanes de festes va significar una reducció del 17%, que vol dir menys joguines, menys llibres, menys calçat i complements, una mica més de roba i complements, i una mica més de lleure. L’OCU aventura una despesa inferior per enguany del 8% tant en regals com en celebracions; la consultora Accenture la incrementa fins al 10%, encara que KPMG diu justament el contrari: es dispararà, sobretot entre les franges dels 35 als 44 anys i dels 50 als 65 anys. Sembla que l’OCU i Accenture toquen més de peus a terra.

10 anys de retrocés de la despesa

Cada cop estalviem més diners per les compres de Nadal | iStock
Cada cop estalviem més diners per les compres de Nadal | iStock

Allò que no es fa per convicció, de vegades és la realitat qui obliga. El 2009, moment crític per les economies de les classes mitjanes i de les més pobres, la despesa nadalenca per persona a l’estat espanyol se situava als 735 euros, segons Deloitte, que redactava aleshores un exhaustiu seguiment de la despesa dels individus i de les empreses durant les festes. En 15 anys, doncs, el pressupost festiu s’ha retallat en 50 euros, és a dir un 7%, al qual cal afegir la inflació del 33,3%.

 

Aquelles firmes que publiciten els seus productes concentren el 15% del pressupost entre novembre i desembre; i aquelles que fan promocions, les focalitzen sobre els productes nadalencs

Lluiten, per una banda, la tradició, i per l’altra, la realitat comptable. El retrobament familiar, la memòria històrica particular de cada clan, les alegries dels regals als membres de la família i els obsequis a tots aquells que giren al seu entorn, contra la racionalització pressupostària que obliga a no estirar més el braç que la màniga. En aquests 15 anys ha minvat la despesa per regal, el tiquet mitjà dels restaurants, s’està morint la pràctica de l’amic invisible, ha augmentat el reciclatge de regals, es disparen les peces de segona mà, i malgrat la desestacionalització de les vendes, cada dia hi ha menys caganers.

Kantar anuncia que els consumidors alimentaris compraran més marca de fabricant, però les marques pròpies dels supermercats d’alimentació em confirmen que la seva facturació augmenta aquests dies any rere any, a conseqüència que els clients avencen les seves compres desplaçant-les al novembre i a les primeres setmanes de desembre. És per això que aquelles firmes que publiciten els seus productes (alimentació, roba, perfums, complements, viatges...) concentren el 15% del pressupost total entre els mesos de novembre i desembre; i aquelles que fan promocions, les focalitzen sobre els productes nadalencs.

'Gadgets' preferits

L'iPad Pro és una de les tauletes d'Apple
L'iPad Pro és una de les tauletes d'Apple

Un cop he comprat els llibres necessaris, en pregunto què els hi farà il·lusió als meus que no tinguin ja. Descarto immediatament l’obsequi dinerari, menors a part. Li demano ajuda al ChatGPT i el primer que em diu és tecnologies. El segon, moda i complements. I el tercer, experiències. Deixo de banda la moda i els complements per què no em manego gens bé en aquest sector i perquè això dels mitjons i la camisa són un recurs gastat de baixa qualitat.

Els espanyols viatgem una mitjana de 4,35 dies a l’any, segons EOM, entre escapades rurals, caps de setmana, visitar la família i lleure

Entenc que la IA més a mà em recomani tecnologies i experiències. A l’estat espanyol hi ha 1,2 telèfons mòbils per habitant, 0,9 ordinadors per llar, 0,5 tauletes tàctils per família, i es calcula que els amants de les videoconsoles superen els 20 milions, quasi la meitat de la població. Per altra banda, els espanyols viatgem una mitjana de 4,35 dies a l’any, segons EOM, entre escapades rurals, caps de setmana, visitar la família i lleure.

Segueixo la recomanació i divideixo la despesa en dues meitats: la primera pels gadgets de la comunicació: auriculars, rellotges intel·ligents, carregadors sense fils, altaveus, inscripcions a plataformes… i l’altra, per viatges i experiències gastroviatgeres, entrades per concerts, classes de cuina, escapades de cap de setmana... Mai podria imaginar uns millors regals per Nadal.