
El Mobile World Congress va estrenar dilluns passat la seva 19a edició i, després de celebrar l’any passat la seva majoria d’edat, enguany s’ha consolidat com un esdeveniment que mira més enllà de la tecnologia mòbil, amb una exhibició tecnològica de primer ordre i una clara aposta pel talent digital, amb l’estrena del Talent Arena al recinte firal de Montjuïc. Malgrat la gran afluència d’assistents d’arreu del món -que amb la saturada línia L9S el dilluns a primera hora ja es podia pràcticament confirmar que aquest MWC tornarà a batre rècords-, així com amb la vaga de tècnics sanitaris i d’infermeria a la rodalia de Fira, contrastava el profund silenci que envaïa, a primera hora, els diferents halls del congrés. Un silenci característic d’aquells assistents més tecnològics, d’aquells que entre el 3 i 6 de març no voldran malgastar ni un segon a fora del MWC i que, cada any, són més difícils de tornar a sorprendre. Ara bé; a mesura que avança el matí, els diferents pavellons comencen a omplir-se fins que passejar-s’hi esdevé tot un repte, especialment en aquells en què s’exhibeix la darrera tecnologia en motor. Això només vol dir dues coses: el Mobile ja no va sobre mòbils, i va sobre rodes.
El Mobile ja no es diu Mobile

Deixar bocabadats als assistents del congrés tecnològic més important del món és una tasca complicada si tenim en compte l’evolució de la fira: tal com el CEO de la MWCapital, Francesc Fajula, va apuntar fa uns dies a La Vanguardia, “el Mobile ja no es diu Mobile; ara es diu MWC. Per què? Perquè la tecnologia ha passat de ser un sector vertical a tenir un abast transversal. Ara ho impregna tot. Un indicador clar d’aquesta transformació és que, actualment, el 50% dels assistents no prové del món de la telefonia mòbil”. Ara bé, la telefonia no ha desaparegut, ni de bon tros. El MWC conserva la seva essència i, la primera conferència que s’ha celebrat en l’escenari principal del congrés, The Gateway to a New Future, n’és un exemple.
“Ens trobem a l’inici d’una llarga era de les companyies telefòniques europees. Hem de posar el focus en allò que sabem fer i, alhora, adaptar-nos, però no només nosaltres. També la Comissió Europea i els organismes reguladors, que hauran d’actualitzar les normatives actuals per permetre l’evolució de la tecnologia. És hora de permetre que les telecos europees es consolidin i creixin per crear capacitat tecnològica”. Aquesta ha estat la presentació de Marc Murtra, qui s’ha estrenat en el seu primer Mobile World Congress en tant que president executiu de Telefónica, en la primera keynote del congrés.
Murtra ha recordat la seva estrena als assistents apuntant que agafa aquest nou càrrec “humilment, però amb determinació”, i ha subratllat la necessitat que té Europa de fer un salt “si vol comptar amb capacitat per decidir en el futur”. D’altra banda, com no podia ser d’altra manera, el director general de GSMA, Mats Granryd, també ha pres part de la presentació, i ho ha fet escombrant cap a casa: “La telefonia mòbil representa la infraestructura més llarga en el món, ja que connecta a sis bilions de persones, cobrint tot el món. I continuem creixent i innovant”, ha dit. El directiu de GSMA també ha vaticinat que les telecomunicacions podran aportar fins a 3,5 bilions de dòlars al PIB mundial de cara al 2030: “The best is yet to come”.
Huawei fa la seva pròpia festa (amb participació catalana)

Molts dels assistents a la primera conferència de l’escenari principal del MWC, al hall 4, han retrocedit al primer hall per començar la ruta sencera i no perdre’s cap detall. Com és habitual, Huawei s’apoderava del primer hall amb un color blanc radiant que ha acollit centenars de congressistes, gran part d’ells d’origen asiàtic. El gegant tecnològic és un clar exemple de per què el Mobile World Congress ha deixat de ser una fira exclusivament telefònica, ja que els primers dispositius que mostra al públic són els rellotges intel·ligents, que donen pas a telèfons mòbils que es despleguen en format tauleta, auriculars, tauletes intel·ligents i, en el fons, un llarg llistat de dispositius i gadgets que no suposen cap gran novetat per a aquells assistents que assisteixen cada any al MWC.
Ara bé, en aquest mateix espai, entre els colossals estands de Huawei i Asianinfo, també s’han obert camí iniciatives tecnològiques amb ADN català. És el cas del Grupo Moure, que en una aliança amb Huawei ha donat lloc a Big Fish, la nova marca de botigues intel·ligents que suposen un salt cap al nounat techtail. “Es tracta d’un model de negoci que es basa en botigues intel·ligents i que ofereixen una experiència de compra autònoma al client”, expliquen a VIA Empresa el CEO de Big Fish, David Casanovas, i el propietari i fundador de Grupo Moure, Marcos Moure, ben a prop dels expositors del seu nou soci, Huawei.
Big Fish són les noves botigues de 'techtail' impulsades per Grupo Moure i Huawei, que comencen a implantar-se a Catalunya
El funcionament d’aquest tipus de botigues és revolucionari a l’estat espanyol, malgrat que a països com la Xina ja és una realitat. Es tracta de petits establiments equipats amb una porta d’entrada que només s’obre quan l’usuari introdueix la seva targeta de crèdit i un número de telèfon, necessari per rebre el tiquet de compra. Una vegada feta aquesta operació, el consumidor pot accedir a l’interior de la botiga i endur-se els productes desitjats, sense passar per caixa, ja que els sensors equipats amb IA i les càmeres de l’establiment són les encarregades de comprovar què ha consumit el client i d’efectuar el càrrec a la targeta registrada en l’entrada.
“És un sistema molt versàtil i que, malgrat iniciar proves amb un estoc més reduït, es pot estendre a productes tecnològics o de mida més gran”, apunta Moure, qui detalla que Catalunya ja ha estrenat la primera, a Molins de Rei: “Està situada en una benzinera i en dos mesos ja ha efectuat més de 500 operacions. Els punts a favor d’aquesta iniciativa són que no només està oberta les 24 hores del dia, sinó que “també supera les limitacions del model tradicional de compra, reduint les llargues cues o temps d'espera que es poden generar", segons apunta per la seva banda Casanovas.
La xinesa Huawei incideix a l’hora de gestionar el gran volum de dades que requereix cada operació, i es preveu que d’aquí a l’estiu el nombre d’establiments de Big Fish assoleixin la dotzena a Catalunya. De fet, el MWC ha estat l’escenari escollit per Grupo Moure per presentar la segona botiga intel·ligent, que s’estrenarà a Mataró. “Són botigues molt versàtils i adaptables per a qualsevol mena d’espai, de fet, en cas de dur a terme una inversió i veure que l’èxit no és l’esperat, es pot perfectament traslladar tot el sistema i el maquinari a una altra localització sense perdre la inversió”, apunten els impulsors de la iniciativa.
Potències tecnològiques de primer ordre al MWC

Deixant enrere el hall 1, que més aviat té forma d’un congrés exclusiu de Huawei, el segon gran espai té un aspecte molt més colorit i afloren les grans multinacionals com ara IBM, Samsung, Google, Meta o Fujitsu. Tant en aquest hall com en el tercer, que es tracta d’una prolongació on apareixen altres firmes més que rellevants en l’àmbit tecnològic com ho són Honor, Lenovo, Qualcomm, Nokia o Xiaomi, és on es comencen a veure les atraccions més vistoses i les que més facilitat tenen a l’hora d’acaparar l’atenció dels congressistes: des dels robots d’Honor, capaços de ballar qualsevol cançó, fins als esportius cotxes de Xiaomi, passant per les clàssiques ulleres de realitat virtual. En conjunt, no sembla haver-hi cap dispositiu realment innovador o revolucionari, malgrat que són la creixent intel·ligència artificial i una transmissió de dades cada vegada més potent les encarregades de donar sentit a tota aquella tecnologia que s’exposa en els centenars d’estands d’aquest Mobile World Congress.
Un clar exemple és l’aposta de Telefónica, que està aprofitant cada metre quadrat del seu espai expositor. Ha portat als congressistes diverses mostres, com ara el Quantum-Safe Networks, una iniciativa que malgrat no ser tan visual com algunes de les mencionades, és substancialment disruptiva fins al punt d’avançar-se al futur: es tracta d’una proposta dissenyada per protegir les comunicacions i dades crítiques davant dels desafiaments que presenta la computació quàntica.
“D’aquí a 10 anys, els ordinadors quàntics ja seran una realitat en el nostre dia a dia, i a banda de representar un avenç en àmbits com la medicina o la recerca científica, també es traduirà en la capacitat de trencar la criptografia que protegeix la seguretat actual. És per aquest motiu que, davant aquesta amenaça, actors maliciosos estan intentant capturar en l'actualitat dades confidencials que, en un futur, els ordinadors quàntics podran desxifrar", explica a VIA EmpresaLeticia López, experta en Mobilitat de Telefónica.
López: “D’aquí a 10 anys, els ordinadors quàntics ja seran una realitat en el nostre dia a dia"
L’experta detalla que aquesta fraudulenta activitat és coneguda com a Store Now, Decrypt Later (SNDL) -en català, captura ara, desxifra després- i a la qual Telefónica s’hi ha volgut anticipar amb Quantum-Safe Networks per, d'aquí a 10 anys, gaudir d’un futur més segur. En matèria de seguretat, la companyia també ha recreat el Centre d'Operacions Digitals, destinat a protegir les organitzacions a les quals ofereix serveis de núvol i ciberseguretat. Així mateix, els congressistes tenen l'oportunitat de conèixer com és el treball diari d'un expert d'aquests dos àmbits, mentre a escassos metres s'exhibeix l'Open Gateway 5G Drones, que mostra tres casos d’ús del seu innovador servei integral de drons: el transport de material sanitari, el control mediambiental com la prevenció d’incendis i l’automatització de l’inventari dels magatzems.
“A partir d’aquest 2025, de mica en mica veurem més operacions amb més drons especialment en àmbits rurals. Els àmbits urbans són més complexos a causa de les regulacions actuals, però també veurem com el dron va arribant”, continua López. Del servei de Telefónica destaca la xarxa de 5G combinada amb l'Open Gateway, que permet una connectivitat d'alta velocitat i mitjançant l'aplicació d'APIs els vols són més segurs i eficients. D'altra banda, destaca la capacitat de còmput dels drons, que combinada amb intel·ligència artificial fa que els dispositius siguin capaços de dur a terme tasques més complexes, així com el centre remot de la companyia, que actua com a cervell d’aquest ecosistema. La iniciativa és, de fet, possible a la col·laboració amb Nokia, que amb el Nokia Drone Networks ofereix una solució drone in-a-box -és a dir, que inclou el dron, l'estació base i el programari de control-.
Nokia, de ruta per Andalusia i Finlàndia des del MWC

I és que precisament, la companyia finlandesa acull una de les demostracions més esperades d’aquest MWC: la conducció en remot d’un vehicle ubicat a Màlaga. Aquesta ha estat una de les grans atraccions en un MWC en què la presència de cotxes futuristes -i no tan futuristes- ha guanyat més rellevància. La proposta de Nokia ha consistit en un maquinari similar al clàssic simulador de cotxe de carreres, a partir dels quals els congressistes han tingut l’oportunitat de conduir en cotxe des del Mobile per carrers andalusos -de fet, en una zona delimitada d’un polígon industrial sense trànsit-.
Segons apunten a VIA Empresa portaveus de la companyia finlandesa, l’operador encarregat de comunicar el cotxe a la localitat andalusa amb el MWC és Telefónica mitjançant tecnologia 5G. “Es tracta d’una solució que aviat observarem en empreses de lloguer de cotxes. L’usuari podrà llogar-ne un a l’aeroport, conduir fins a la seva destinació, i la companyia de lloguer tornarà el vehicle a la seva base de manera remota”, agreguen representants de Nokia. Exactament la mateixa demostració s’ha efectuat en l’espai expositiu de GSMA, ubicat a tocar de l’escenari principal del Mobile World Congress. Aquesta, però, implicava una ubicació força més llunyana: Finlàndia. Tanmateix, totes dues demostracions han demostrat la capacitat de treballar amb una latència estable en moments en què la xarxa es troba congestionada.
A la festa del motor també s’hi han afegit els Mossos d’Esquadra. Els Mossos s’han obert pas en aquest Mobile World Congress exhibint el que d'aquí a cinc anys preveuen que sigui el protagonista de la seva flota, un cotxe Cupra, la marca prèmium de l'automobilística Seat. Com a trets diferencials, el vehicle allotja un dron en la part superior del vehicle, compta amb un sistema intel·ligent d’il·luminació i un programari per accedir a determinades dades molt més eficient. “A més, es tracta d’un cotxe molt més còmode que els actuals, i per a nosaltres, que hi passem jornades de 8 a 12 hores, és fonamental”, ha comentat un Mosso a VIA Empresa.
Amb tot, el primer dia de Mobile World Congress ha estat un clar reflex de com tota tecnologia desenvolupada pretén facilitar la vida de les persones. Si bé la telefonia mòbil va ser l’origen del naixement del congrés, després de 19 edicions, hem vist com el MWC ha acollit tot l’ecosistema tecnològic per desplaçar les darreres innovacions en telefonia mòbil i centrar-se en com vehicles intel·ligents, les botigues del futur, la quàntica i la intel·ligència artificial -entre moltíssims altres- evolucionen cap a ciutats cada vegada més segures i intel·ligents.