"El plantejament que ha fet el Govern d'Ada Colau sense el consens de totes les forces i aprofitant la crisi de la covid-19 impedint la mobilitat pel centre de la ciutat és molt perjudicial pel comerç i per l’automoció". Clar i català, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha tornat a carregar contra les polítiques de mobilitat aplicades per l'Ajuntament de Barcelona en ple confinament perquè considera que, tenint en compte que el 57% del comerç a la ciutat és de persones no residents, i el consistori "preveu plantejar una mobilitat sense ells", "matarà el comerç de Barcelona i posarà en perill més de 100.000 llocs de treball". Així ho ha dit en la primera roda de premsa telemàtica que fa la patronal des de l'inici de l'estat d'alarma, on Llibre també ha reclamat al Govern espanyol que allargui els ERTO per força major fins el 30 de desembre i per a tots els sectors. "Això va de salvar empreses i llocs de feina".
Foment ja va criticar la intenció dels de Colau de convertir la bicicleta en el principal vehicle per moure's per la ciutat en un manifest batejat sota el títol Per una ciutat de consens i futur. I avui ha tornat a expressar al seva disconformitat amb aquesta situació. "S'ha de combinar el transport públic amb el privat, no es pot demonitzar l'ús del vehicle privat" perquè, insisteix Llibre, amb aquest plantejament "l’equip de Colau, està matant l’esperit comercial de Barcelona que té 2000 anys i no hi estem disposats".
Llibre: "L'equip de Colau, està matant l’esperit comercial de Barcelona que té 2000 anys i no hi estem disposats"
No hi estan disposats perquè precisament comerços i automoció han estat un dels sectors més tocats per la crisi i aquesta nova política de mobilitat "constitueix un obstacle per a la recuperació econòmica i imposa càrregues addicionals als treballadors per compte aliena i autònoms, dificultant l’accés al seu lloc de treball, en un moment que ha augmentat el nombre de treballadors afectats per ERTO".
Uns ERTO que, a més, s'han de "flexibilitzar per a totes les empreses" fins a finals d'any per "mantenir la supervivència de tots aquells negocis que encara estaran sotmesos a la crisi de la postcovid-19, com empreses relacionades amb el turisme internacional, distribuïdors, comerciants...". Això sí, si els ERTO s'allarguen fins llavors, també "s'ha de derogar la clàusula de manteniment de l'ocupació" perquè, sinó s'elimina, "estem fent un flac favor a aquelles empreses que per circumstàncies alienes a ells, volguessin fer d’aquí a sis mesos una reducció del personal".
"El pitjor comença ara"
Partint de la base que "el pitjor comença ara" i que ve la "pandèmia de la crisi econòmica", el president de Foment ha recordat que "per recuperar l’economia s’ha de recuperar la mobilitat" i, precisament en aquest sentit, demanen a l'Ajuntament que el retorn a la normalitat es faci amb "una mobilitat eficient que protegeixi els ciutadans enfront del contagi de la covid-19 i que faciliti els desplaçaments a la feina, sense requerir temps excessivament llargs per al transport". I és que, assenyala, "estem davant d'una crisi sense precedents" i, tot i que són conscients que no és feina fàcil, creuen que la millor solució és "conciliar els interessos a través del diàleg, el consens i l’acord" perquè, afegeix, només així "podrem posar les bases pel futur econòmic que consolidi un nou model econòmic, un model del segle XXI, que no pot ser una reedició del model actual".
Les mesures aplicades pel Govern municipal són, a parer de Llibre, "irreals" ja que "només aconseguiran augmentar el col·lapse de Barcelona i, per tant, incrementar la pol·lució, just allò que es pretén evitar". L'aposta del consistori de la capital catalana és clara i es basa en l’ús del transport públic i de sistemes de mobilitat activa individual, com caminar o anar en bicicleta i en sistemes compartits de mobilitat personal. Amb això, subratlla la patronal, "s’exclou, explícitament, una mobilitat d’ús ampli com la utilització de vehicles privats o compartits" i, en aquest punt, és molt important tenir en compte que "no tothom té la sort -de la qual, presumiblement, gaudeixen els autors del pla- de treballar en el mateix municipi on viuen".
I no és realista, tampoc, perquè justament "el vehicle privat està destinat a assumir un nou protagonisme mentre duri la pandèmia de la covid-19 i es mantingui el risc de contagi". Amb tot plegat, la patronal defensa l'ús de la tecnologia per afavorir la planificació dels viatges, potenciar els aparcaments municipals i promoure una visió de la mobilitat que englobi tota l'àrea metropolitana de Barcelona, no només la ciutat en sí mateixa. Però de poc els serveix aportar el seu granet de sorra si el Govern de Colau tira pel dret sense consultar ni amb la resta de forces polítiques, ni amb els agents socials, com lamenta Llibre.
Llibre: "Només a través del diàleg i del consens podrem posar les bases pel futur econòmic que consolidi un nou model econòmic, un model del segle XXI, que no pot ser una reedició del model actual"
De fet, és per això que Foment ja va posar en marxa la Mesa de l’Automoció de Catalunya per reforçar i potenciar la indústria de l’automòbil amb les aportacions dels més destacats agents del sector, tant des del vessant institucional, industrial i empresarial, com de la consultoria. L'objectiu és establir les bases que permetin la viabilitat del conjunt de l’ecosistema industrial que Catalunya ha acumulat entorn de l’automòbil durant dècades, i explorar alternatives per a tot el sector a partir de la crisi de Nissan.
Un nou pla per a Catalunya
Justament la crisi de Nissan ha de servir perquè els governs es posin les piles. Des que l'automobilística va anunciar que tancaria a finals de desembre les tres plantes de Catalunya, han sortit moltes veus reclamant i exigint un pla industrial per a Catalunya, així com una economia que, a banda de basar-se en el sector serveis, vegi la indústria com un pilar fonamental de la competitivitat d'un país o territori. Tot i que institucions, agents socials i treballadors es neguen a acceptar el seu tancament, és important anar buscant i treballant en alternatives que converteixin també aquesta crisi en una oportunitat.
Llibre: "La mobilitat de Barcelona no ha de ser un obstacle per a la recuperació de la ciutat i del comerç, així com per a la recuperació del turisme i de l’automòbil"
Per començar, és fonamental comptar amb "un nou pla industrial, una alternativa de futur per aquests treballadors com per la industria catalana i espanyola". I això passa per, entre altres coses, acceptar que la companyia nipona marxa i que, potser, seria interessant centrar-se en treballar perquè "vingui un gran constructor d’automòbils o un projecte industrial de mobilitat que sigui rellevant".
Sigui com sigui, acabar amb la mobilitat privada a Barcelona no beneficiarà el sector, però tampoc el comerç perquè les dues coses van lligades. Si la major part de persones que consumeixen a la ciutat vénen de fora i no poden gaudir d'una mobilitat ràpida i adaptada a les seves necessitats, menys gent agafarà el cotxe per venir a la capital i el consum pot caure de manera considerable. Per això, i, com diu Llibre, "cal fer un canvi radical en el plantejament de la mobilitat, un gir de 180 graus a l’actitud de l’Ajuntament, i que la mobilitat a Barcelona no sigui un obstacle per a la recuperació de la ciutat i del comerç, així com per ala recuperació del turisme i de l’automòbil".