La moda online encara té molt camp per recórrer malgrat ser la segona categoria més popular entre els consumidors en línia. Tot i que el 2017 ja va créixer un 47% a tot Espanya, i va assolir els 2.760 milions d'euros en vendes, el percentatge encara és baix. Segons l'Informe de la Moda Online a Espanya 2018, l'àrea metropolitana de Barcelona només va captar el 3,8% de vendes online el 2017, una xifra que dista molt de les dels països europeus com, per exemple, Alemanya, que lidera les vendes en línia, i va aconseguir un percentatge rècord de prop del 30%, seguida del Regne Unit amb un 26,1%. Per aquest motiu, la 080 Barcelona Fashion i el Clúster Català de la Moda (ModaCC) centren la seva atenció en potenciar l'ecommerce com a estratègia d'internacionalització de les marques catalanes.
Precisament per això, la compradora online de moda Asos -una de les més potents d'Europa juntament amb Zalando- està present a la 080 Barcelona Fashion i el 080 Fashion Showroom, que se celebra del 4 al 7 de febrer al recinte modernista de Sant Pau de Barcelona. El ModaCC -que organitza l'esdeveniment- ha volgut impulsar l’aliança de Teoh&Lea, Lola Casademunt, Sita Murt, Escorpión, Naulover i Lebor Gabala per oferir-los suport tècnic i donar-los un cop de mà perquè arribin a acords comercials amb agents, distribuïdors i cadenes de botigues d’arreu del món. I ho fa sota l'objectiu de reduir els costos de l’expansió comercial, mentre es millora la presència internacional a través de la cooperació. Però, quin paper hi juga l'ecommerce i com poden les marques adaptar-se als nous temps en un mercat que és global?
La moda, doncs, és la segona categoria més popular entre els consumidors online, només superada per la contractació d'allotjament vacacional. El calçat continua liderant les vendes a través de la xarxa acaparant el 7,5% de la facturació en línia, seguit dels accessoris amb el 5,6%, el tèxtil de la llar amb el 5,2% i les peces de roba amb el 4,7%. Tanmateix, però, moltes marques continuen estancades. Així ho relata a VIA Empresa el secretari general de ModaCC, David Garcia, que sosté encara hi ha moltes empreses que "els costa molt pensar en invertir en la seva estratègia online".
Garcia: "Hi ha moltes empreses que encara els costa molt pensar en invertir en la seva estratègia online"
Ara bé, les xifres no enganyen. La plataforma de distribució de moda per als professionals Brandsdistribution publica per segona vegada l'estudi Les 10 marques espanyoles de moda millor valorades a escala internacional, en què Zara ocupava la primera posició gràcies a l'impuls de la seva presència internacional després de llançar la seva nova botiga online de venda global, gràcies a la qual estén la seva oferta a 106 mercats diferents i ja està disponible a un total de 202.
A més, un estudi de la Barcelona Bridal Fashion Week ja apuntava fa uns mesos que en 10 anys la importància digital del negoci creixerà perquè, segons destacaven llavors, el 30% de les vendes relacionades amb la moda nupcial seran online en només una dècada.
Internet per a tots
Tot plegat demostra que el perfil del consumidor en línia, a més, cada vegada és més ampli. Si ens fixem en qui compra més, les dones s'imposen en el rànquing, però per poca diferència amb els homes: 51,4% davant del 48,6%. A més, els consumidors més importants de moda online són els coneguts com a generació X, aquells que tenen entre 34 i 54 anys, ja que representen el 53,4% del total de les vendes. D'aquesta manera, i segons l'estudi, el perfil del típic usuari de moda online és una dona, urbana i amb estudis. "Tant la gent més gran com la gent més jove, compra cada vegada més per internet", ratifica el secretari general de ModaCC.
Garcia: "Tant la gent més gran com la gent més jove, compra cada vegada més per internet"
Si a això s'hi suma el fet que, com subratlla Garcia, "el mercat és global i moltes de les marques de l'economia catalana són marques de set, vuit, nou milions d'euros", la desfilada cap al comerç electrònic es torna un camí sense marxa enrere. I encara més tenint en compte la vocació tèxtil històrica de Catalunya, que ha comportat que a la seva gent li agradi estar a l’última. Però no tothom consumeix la moda en línia de la mateixa manera. Si bé Espanya compta ara amb un 5,4% de les vendes online, també hi ha una altra forma de consumir.
El secretari general de ModaCC apunta que, des del Clúster, han engegat un estudi de comportament dels consumidors en què centren la seva atenció en "com es fa la recerca" perquè, destaca, "moltes vegades, la gent no compra, però busca molt per internet: selecciona el model, el preu, el punt de venda on el vol comprar... i això també és important".
"És un tema de penetració: quants més clients aconsegueixis que comprin a la teva botiga, millor, i al final has d'invertir online per atreure trànsit, per tenir una web amb una usabilitat molt fàcil, per tenir les millors fotos...", però, sobretot, posa damunt la taula, perquè el consumidor "et pugui trobar, li puguis descriure els teus productes per les xarxes socials i puguis estar present en la vida del consumidor que li agrada la teva marca de forma més o menys permanent". Aquesta, vol deixar clar, "és la nova estratègia i el nou futur".
Catalunya està de moda
Les maneres de consumir moda evolucionen amb els temps i, justament per aquest motiu, "és fonamental definir una bona estratègia per abordar el mercat online i portar-la a la pràctica". A parer de Garcia, "el canal online és el mateix que l'offline, va d'atreure compradors". I més si es té present que, segons un estudi d’EAE, Catalunya és el territori que més diners gasta en roba de tot l’Estat espanyol amb 5.878,4 milions d’euros de despesa el 2018, per davant d’Andalusia, Madrid i el País Valencià. A més, les marques catalanes com Cortana, Brownie o Mi&Co són les que més triomfen entre la ciutadania.
A més, segons la previsió de l'estudi d'EAE sobre el sector tèxtil, les llars catalanes gastaran cada vegada més en roba i tot apunta que la despesa anual superarà els 3.000 euros per família. La tendència de comprar per internet va agafant força també entre els consumidors catalans, que cada vegada més opten per anar-se'n de botigues navegant per la xarxa abans d'anar-se'n a dormir i com a mètode de desconnexió. Precisament per això, les grans marques han d'adaptar-se als nous temps i la previsió és que la ciutadania de Catalunya cada vegada gasti més en moda i ho faci a través d'internet.
La 080 d'aquest any acull 19 marques, el portal de venda online Asos i 30 compradors internacionals -dels Estats Units, el Japó, Austràlia o Europa-, a banda d'altres professionals del sector acreditats. L'objectiu d'aquest any és "accentuar el seu perfil com a plataforma de moda oberta, creativa i internacional", motiu pel qual compta, entre d'altres, amb la presència del dissenyador turc Umit Benan, la firma sud-africana Chulaap, el creador peruà d’origen asiàtic, Esaú Yori, i la firma colombiana Polite.
I és que la millor manera de construir marca és, tal com destaca el secretari general de ModaCC, "que estiguin a la pròpia passarel·la per estar presents al món". Tot a través de la cooperació que el Clúster facilita entre aquestes empreses i els compradors internacionals. Cooperar per ser globals i triomfar. Aquesta és la fórmula a seguir, apunta Garcia, una fórmula que obligarà moltes marques a fer un canvi de mentalitat sense pressa, però sense pausa per poder competir a escala internacional.