09
de Març
de
2017
Act.
09
de Març
de
2017
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat Endesa, Iberdrola, Gas Natural i Viesgo amb un total de 155.000 euros per formalitzar contractes de gas i electricitat sense el consentiment de diversos clients.
En concret, l'organisme presidit per José María Marín de Quemada ha resolt aquests expedients després de rebre set reclamacions d'usuaris que van presentar les seves denúncies directament davant la Comissió o a través de les oficines municipals d'informació al consumidor.
En aquests casos, els clients van denunciar haver patit un canvi de comercializador (companyia que ofereix els serveis de gas i/ electricitat) sense haver donat el seu consentiment.
En conseqüència, la CNMC ha procedit a l'obertura d'un període d'informació prèvia i, en atenció a les circumstàncies de cada cas, s'han obert els corresponents expedients sancionadors a aquestes quatre comercializadores d'electricitat i gas natural com a responsables d'infraccions lleus de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric i de la Llei 34/1998, de 7 d'octubre, del Sector d'Hidrocarburs.
La normativa estableix el dret del consumidor per triar subministrador, i així mateix, les comercializadores d'electricitat i gas natural han de complir els requisits de contractació i apoderament amb els clients. La CNMC ha acreditat que en els casos sancionats, les companyies no han respectat el procediment de contractació i no han comptat amb el consentiment dels clients.
La CNMC ja va publicar el 2015 una sèrie de recomanacions per fomentar les bones pràctiques entre els clients i les comercialitzadores de gas i electricitat, quan es realitza un canvi de subministrador en els contractes de gas i/o electricitat dels usuaris.
Entre d'altres aspectes, la CNMC recomana a les comercialitzadores que evitin la captació de clients a través de canals de venda domiciliària, la contractació telefònica -especialment en el cas de consumidors vulnerables i persones grans-. També recorda que han d'identificar-se de manera clara davant el consumidor i evitar pràctiques o missatges que generin confusió, entre d'altres.
En concret, la CNMC ha imposat les següents sancions: Endesa Energia, cinc multes de 20.000 euros cadascuna d'elles, fins a un total de 100.000 euros, en quatre expedients diferents; Iberdrola Clients, una multa de 30.000 euros; Gas Natural Serveis, una multa de 10.000 euros i Viesgo Energia, una multa de 15.000 euros.
Aquestes resolucions poden ser recorregudes davant la Sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos.
En concret, l'organisme presidit per José María Marín de Quemada ha resolt aquests expedients després de rebre set reclamacions d'usuaris que van presentar les seves denúncies directament davant la Comissió o a través de les oficines municipals d'informació al consumidor.
En aquests casos, els clients van denunciar haver patit un canvi de comercializador (companyia que ofereix els serveis de gas i/ electricitat) sense haver donat el seu consentiment.
En conseqüència, la CNMC ha procedit a l'obertura d'un període d'informació prèvia i, en atenció a les circumstàncies de cada cas, s'han obert els corresponents expedients sancionadors a aquestes quatre comercializadores d'electricitat i gas natural com a responsables d'infraccions lleus de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del Sector Elèctric i de la Llei 34/1998, de 7 d'octubre, del Sector d'Hidrocarburs.
La normativa estableix el dret del consumidor per triar subministrador, i així mateix, les comercializadores d'electricitat i gas natural han de complir els requisits de contractació i apoderament amb els clients. La CNMC ha acreditat que en els casos sancionats, les companyies no han respectat el procediment de contractació i no han comptat amb el consentiment dels clients.
La CNMC ja va publicar el 2015 una sèrie de recomanacions per fomentar les bones pràctiques entre els clients i les comercialitzadores de gas i electricitat, quan es realitza un canvi de subministrador en els contractes de gas i/o electricitat dels usuaris.
Entre d'altres aspectes, la CNMC recomana a les comercialitzadores que evitin la captació de clients a través de canals de venda domiciliària, la contractació telefònica -especialment en el cas de consumidors vulnerables i persones grans-. També recorda que han d'identificar-se de manera clara davant el consumidor i evitar pràctiques o missatges que generin confusió, entre d'altres.
En concret, la CNMC ha imposat les següents sancions: Endesa Energia, cinc multes de 20.000 euros cadascuna d'elles, fins a un total de 100.000 euros, en quatre expedients diferents; Iberdrola Clients, una multa de 30.000 euros; Gas Natural Serveis, una multa de 10.000 euros i Viesgo Energia, una multa de 15.000 euros.
Aquestes resolucions poden ser recorregudes davant la Sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional en el termini de dos mesos.