Una de les coses més divertides de visitar amics a tot arreu del món és veure com viuen quan són a casa. Quan coneixes algú fora del niu, tothom es comporta d'una manera bastant similar, però a casa, a casa la gent té noms afectuosos, costums emprenyadors i rituals que els fan essencialment la persona que són. Quan un amic et convida a casa seva, per endolcit que soni, et convida a entrar en una part de si mateix que encara no havies conegut mai.
Aquest gener vaig ser pel centre d'Europa per diversos afers personals, un d'ells veure els meus amics que han tornat d'una estada de recerca i ens van convidar a retrobar-nos per començar l'any plegats. La primera parada va ser a Viena, però després vam anar cap a Múnic, la meva ciutat preferida d'un país que sempre m'ha ressonat molt a casa. No només perquè és una ciutat clarament benestant, com Girona, sinó també perquè la mentalitat dels muniquesos és bastant gironina: treballar de valent, comprar bo i comprar un cop o aquesta tossuderia a voler tenir sempre la raó. També m'agrada que, a diferència d'Amsterdam, és una ciutat clarament activa, amb moviments socials i una cultura a peu de carrer que et fa sentir connectada amb la ciutat.
La mentalitat dels muniquesos és bastant gironina: treballar de valent, comprar bo i comprar un cop o aquesta tossuderia a voler tenir sempre la raó
A Múnic em vaig quedar a dormir a casa la família d’un amic de la universitat, i em va ensenyar el seu barri, em va presentar a la seva família, i vam fer el que més m’agrada fer a una ciutat que ja conec: anar a fer voltes amb altres amics locals. Quan sortíem de casa, la seva parella, rient pels descosits, va mirar el cotxe aparcat al davant de la casa i em va dir: “Ja t’ho ha dit, que la seva germana va esclatar el nou Tesla quan no feia ni un mes que el tenien?”. Si una cosa m’agrada dels alemanys és el seu sentit de l’humor. El cas és que el pare de la família feia poc que s’havia adherit a una de les noves subvencions que la ciutat ha impulsat per la compra de cotxes elèctrics, i la seva filla, no està acostumada a conduir un cotxe tan suau, li va fer una marca que ara tota la família es dedica a recordar-li cada cop que surten de casa. Quan vaig preguntar als meus amics sobre aquesta mesura, van dir-me que era una de les estratègies que té el sector de l’automòbil al país per no desaparèixer, i que ara hi ha subvencions de cotxes elèctrics a tort i a dret per fer que ningú deixi de comprar cotxes i la indústria es mantingui. “Canviar de cotxe de gasolina o gasoil a cotxe elèctric és una ximpleria, però el pare necessitava un canvi de cotxe per la seva feina i vam aprofitar l’avinentesa”.
L’any 2022 Alemanya va produir 3.677.820 unitats de vehicle, un 11,16% més que l’any 2021. I és que encara que la transició verda hagi originat un gran debat intern en un dels països on l’ecologisme forma una part més gran de la seva tradició política, un sector tan poderós com el de l’automòbil serà difícil de substituir. El cas de la transició verda alemanya és un dels casos més bons per estudiar els veritables enrocaments que existeixen en l’ambició de transformar un país amb una economia altament contaminant i basada en el carboni cap a una economia ecològica que inclou també a totes aquelles persones que, fins ara, han estat empleats per aquests sectors. A més, l’alta activitat política i la gran diversitat dels moviments socials verds i ecologistes fan que llegir les notícies d’Alemanya siguin sempre, com a mínim, entretinguts.
Encara que la transició verda hagi originat un gran debat intern en un dels països on l’ecologisme forma una part més gran de la seva tradició política, un sector tan poderós com el de l’automòbil serà difícil de substituir
El cas és que, de moment, la millor solució que ha trobat el país és fomentar la mobilitat elèctrica. De moment, és el país que més lidera la venda de cotxes elèctrics. La seva quota de mercat a l’agost de 2023 va ser del 31,69%. Entre agost de 2022 i agost de 2023 es va passar d’una venda el mateix mes d’agost de 32.006 automòbils a 86.649, un d’ells el cotxe del pare del meu amic. De gener a setembre de 2023 a Espanya tan sols es van matricular 30.882 cotxes elèctrics. L’augment del país en vehicles elèctrics ha estat, per tant, notable, i pretén salvaguardar les aparences d’un sector que, si som sincers, si volem transitar cap a una economia plenament sostenible, haurà de ser secundari si no terciari. Però de moment, com l’orquestra del Titànic, el sector automobilístic, amb la complicitat de les institucions, procura que no s’ensorri un dels seus principals motors econòmics amb un missatge clar cap a la seva ciutadania: “continueu comprant cotxes, però compreu-los elèctrics”.