• Economia
  • La música com a passió, no com a professió: el repte econòmic dels músics a Espanya

La música com a passió, no com a professió: el repte econòmic dels músics a Espanya

El 57% dels músics no arriba al Salari Mínim Interprofessional, segons un estudi sobre els músics a l'Estat elaborat per la Societat d'Artistes Intèrprets o Executants d'Espanya

Un grup de músics toca al metro de Barcelona "José Alberto Carbonell, presidente del Puerto de Barcelona, ha destacado la importancia del OPS de la terminal de Grimaldi, haciendo énfasis en su proximidad a la ciudad de Barcelona. 'Con el OPS para ferris no solo haremos más sostenible la actividad portuaria, sino que contribuimos a mejorar la calidad del aire de la ciudad y disminuir el ruido donde podemos tener más impacto, en los muelles más cercanos al centro de la ciudad.'"
Un grup de músics toca al metro de Barcelona "José Alberto Carbonell, presidente del Puerto de Barcelona, ha destacado la importancia del OPS de la terminal de Grimaldi, haciendo énfasis en su proximidad a la ciudad de Barcelona. 'Con el OPS para ferris no solo haremos más sostenible la actividad portuaria, sino que contribuimos a mejorar la calidad del aire de la ciudad y disminuir el ruido donde podemos tener más impacto, en los muelles más cercanos al centro de la ciudad.'"
22 de Novembre de 2024
Act. 22 de Novembre de 2024

En el Dia Internacional del Músic, el nostre país mostra un vincle profund amb l'art musical. Tanmateix, també revela una realitat que molts músics de carrer o de metro han d'afrontar: l'esperança de rebre una limosna o, amb sort, que algun dia algú influent dins de la indústria musical els escolti. Segons dades de l’estudi AIEstudio 2023 sociolaboral sobre els músics a Espanya elaborat per la Societat d'Artistes Intèrprets o Executants d'Espanya (AIE), el 75% dels músics guanya menys de 30.000 euros a l'any. Així doncs, la música no dóna per viure, però sí per somiar?

Aquest estudi posa en evidència la baixa rendibilitat del sector i la dificultat de viure de la música al nostre país. Encara més preocupant és que el 57% dels músics no arriba ni al Salari Mínim Interprofessional, que el 2024 se situa en 1.134 euros mensuals en 14 pagues. Aquest panorama reflecteix una gran desigualtat dins de la indústria musical, on només un petit grup d'artistes consolidats aconsegueix grans ingressos, mentre que la majoria lluita per sobreviure. 

El 57% dels músics no arriba ni al Salari Mínim Interprofessional

A més, la diferència entre homes i dones és significativa. Els homes tenen uns ingressos anuals mitjans de 22.601 euros, mentre que les dones arriben a 19.575 euros, una bretxa del 13,4%. Això evidencia com la indústria musical també es veu afectada per la bretxa salarial de gènere.

El 73% dels músics depenen principalment dels concerts en directe com a font d'ingressos, mentre que la resta dels seus guanys prové dels drets de propietat intel·lectual associats a l'ús de la música (14%) i a la música gravada (13%). Aquesta situació subratlla la rellevància de la feina feta per entitats com l'AIE, que es dediquen a assegurar-se que els músics obtinguin una compensació justa pel seu treball.

Segons explica a VIA Empresa la vicepresidenta de l'AIE, Montserrat Pratdesaba, també coneguda artísticament com a Big Mama Montse: "S'hi ha lluitat molt i es continua treballant per defensar, a escala internacional, que els drets de gestió col·lectiva en aquest àmbit siguin respectats, i que qui fa ús dels repertoris musicals i guanya diners amb aquest ús, pagui una retribució a les persones intèrprets i executants que han intervingut en les gravacions musicals emprades", explica. "Defensar, recaptar, identificar i repartir equitativament els diners procedents d'aquests drets de propietat intel·lectual és un ingrés per a molts músics que els ajuda a millorar les seves condicions econòmiques", afegeix.

Plataformes de 'streaming' i contractes temporals

En línia amb això, la temporalitat en la feina per compte aliena ha augmentat un 69,6% des del 2019. Actualment, el 47% dels enquestats treballa amb un contracte temporal, sent les contractacions per dies d'actuació les més comunes (77%). Segons la vicepresidenta de l'AIE, la intermitència laboral és una de les principals causes d'aquesta situació, ja que impedeix que molts músics a Espanya obtinguin un sou digne. 

Per arribar a final de mes, molts músics complementen la seva activitat creativa amb altres feines. Tot i que el 71% dels enquestats té com a activitat principal la música, un 44% es veu obligat a combinar-la amb una altra feina, sigui dins o fora del sector.

Tot i que el 71% dels enquestats té com a activitat principal la música, un 44% es veu obligat a combinar-la amb una altra feina

A més, la digitalització de la música i l'auge d'aquestes plataformes afecta directament els salaris dels músics. Segons Big Mama Montse, "qualsevol gravació destinada a una plataforma de streaming és una despesa que, en la gran majoria de casos, no s'amortitza, i que l'artista veu com una eina de promoció per guanyar visibilitat i aconseguir concerts en directe", afegeix.

La vicepresidenta de l'AIE ha destacat que s'han implementat algunes mesures de l'Informe de l'Estatut de l'Artista en les lleis, "però encara queda molt per fer, sobretot en matèria de fiscalitat, seguretat social i pel que fa a incloure algunes malalties professionals específiques dels músics, que actualment no es reconeixen com a tals". En la mateixa línia, recomana als músics que lluiten per sobreviure en un entorn tan competitiu i precari que valorin la seva feina, es respectin a si mateixos, i s'informin sobre els seus drets i deures socials i laborals. A més, els anima a aplicar els coneixements adquirits i a ser solidaris amb els seus companys i companyes de professió. "I que segueixin endavant amb idees i creativitat, sense desanimar-se, perquè en aquests darrers anys s'ha aconseguit guanyar veu i millorar alguns aspectes de la feina de músic i les prestacions socials", conclou.