• Economia
  • MWC21, menys mòbils i més ètica

MWC21, menys mòbils i més ètica

L’edició pandèmica del MWC comença amb menys espai i assistents, però amb reminiscències de l’espectacularitat d’altres anys

Les autoritats a la inauguració del MWC21 | Europa Press
Les autoritats a la inauguració del MWC21 | Europa Press
Barcelona
28 de Juny de 2021

Back to business; back to Barcelona; back together. El Mobile World Congress (MWC) ha tornat a casa. Amb el lema “tornem als negocis; tornem a Barcelona; tornem a estar junts”, ha obert les portes el congrés del mòbil més petit que ha vist mai la capital catalana: sense aglomeracions i en un espai reduït. El recinte de Gran Via de la Fira de Barcelona ha obert les portes de tres entrades diferents puntual -per evitar la concentració de persones-, amb cues que avançaven ràpidament perquè tots els assistents poguessin tenir un test d’antígens negatiu abans d’accedir a les zones d’exposició i conferències. Els quatre dies que dura l'esdeveniment -entre el 28 de juny i l'1 de juliol- és necessària una mascareta FFP2; qui no la té, és convidat a comprar-se’n una, si vol entrar.

 

Els passadissos lluïen mig buits a primera hora i als escenaris sobren cadires per al públic. Però l’organització del MWC no ha volgut deixar l’espectacularitat de banda: les conferències van acompanyades de pantalles enormes, fum i una il·luminació pròpia d’un show musical. Els estands més grans –com els de ZTE, Telefónica, Orange, Espanya, Catalunya i Huawei- no són tan innovadors com altres edicions, però hi ha lloc per a nous dispositius i solucions de connectivitat, intel·ligència artificial, internet de les coses...

 

Les novetats tecnològiques són, realment, el menys important en aquesta edició del 2021. Però no és que no n'hi hagi: mòbils plegables, amb múltiples càmeres, un holograma a temps real i alta resolució -possible gràcies a la tecnologia 5G- presentat per Mobile World Capital Barcelona i bateries més duradores són les principals tendències dels fabricants de smartphones. No obstant això, són la sostenibilitat del sector i la desigualtat digital els dos temes estrella del saló, que té la connectivitat com a fil conductor.  

Mòbils plegables i amb múltiples càmeres, un holograma a temps real i alta resolució i bateries més duradores són les principals tendències dels fabricants

Celebrar el congrés ja es considera tot un èxit -independentment del nombre d’assistents i expositors- i la indústria del mòbil lloa el paper que ha tingut durant la pandèmia: “Sense la connectivitat no hauria estat possible”. Ho ha dit en una de les primeres conferències el director general de la GSMA, l’empresa organitzadora, Mats Granryd. El sector ha demostrat “lideratge” durant aquest any llarg, considera. L’han acompanyat -a l’escenari i de manera telemàtica- els responsables de quatre de les 15 principals operadores de telefonia del món: China Mobile, Telefónica, Orange i Deutsche Telekom. I tots han coincidit amb Granyrd.

Una Europa       

“Quan se’ns necessitava, hi hem estat; el 2020 hem avançat cinc anys en tecnologia”, ha assegurat José María Álvarez-Pallete, president de Telefónica. El director executiu de Deutsche Telekom, Timotheus Höttges, que ha intervingut en directe a l’acte per via online, està “molt orgullós” de la indústria mòbil, que ha recordat que ha estat clau en aspectes com el desenvolupament del passaport europeu de vacunació.

Personal sanitari a la zona en què es fan els tests d'antígens als assistents al MWC | ACN

Personal sanitari a la zona en què es fan els tests d'antígens als assistents al MWC | ACN

Tots dos han aprofitat per reclamar canvis en la regulació europea de les operadores de telefonia. “No només competim entre nosaltres, sinó amb un món ple de nous actors i hem de crear un entorn adequat; la regulació avui està basada en els actors de fa un segle”, s’ha queixat Álvarez-Pallete. I Höttges ha afegit: “Com pot ser que Microsoft no sigui considerat un proveïdor de connectivitat? Com pot ser que hi hagi empreses que utilitzen les infraestructures i no paguin ni un cèntim per fer-ho? Els Estats Units tenen un mercat únic, la Xina és molt clara en la normativa i, en canvi, a Europa tenim 27 regles diferents i no n’hi ha ni una de clara sobre la privacitat, per exemple”. Per solucionar aquesta situació, proposa una “política valenta”.

Sobre la situació del sector a la Xina ha parlat el chairman de China Mobile, Yang Jie, també a distància. Ha indicat que un 38,6% del PIB del país prové de l'àmbit digital i ha destacat un projecte concret: el pla 5G+, que es va engegar fa dos anys. "L'objectiu és que aquesta tecnologia arribi a diverses indústries i altres sectors de la societat", ha afirmat. Jie ha marcat el camí que s'ha de seguir a partir d'ara: "Hem de passar de les proves al desplegament". 

Una indústria verda i justa

El desigual accés a la connectivitat i l'impacte mediambiental del sector són dues de les principals preocupacions que mostren les grans empreses. El CEO d'Orange i chairman de la GSMA, Stéphane Richard, hi ha posat xifres: "4.000 milions de persones no poden beneficiar-se de la revolució digital perquè no tenen accés a internet". Això no només limita la connectivitat, sinó que afecta directament a l'accés a serveis com l'educació o la sanitat, segons ha recordat Richard, que sí que ha assistit, juntament amb Álvarez-Pallete, a aquesta primera gran sessió del dia de manera presencial. 

La sostenibilitat del sector i la desigualtat digital són els temes estrella d'un MWC dedicat a la connectivitat i el 5G

Per la seva banda, el president de Telefónica -que aquest mateix dilluns coincidint amb l'inici del Mobile ha renovat els logos que llueix la seva seu de Barcelona- creu que "és una responsabilitat col·lectiva no deixar ningú enrere". Per a ell, aquesta desigualtat és el repte més important al qual s'enfronta el sector. Considera que hi ha tres reptes en aquest sentit. A banda que hi hagi cobertura arreu del món, hi ha dues barreres que també dificulten l'accés a internet: els dispositius i les habilitats de cadascú.   

Pel que fa al repte mediambiental, Richard també ha aportat dades. Segons els càlculs d'Orange, el 5G consumeix 10 vegades menys energia que el 4G per la mateixa quantitat de dades. El director general de la GSMA ha afegit dues comparacions més: "Utilitzar un smartphone durant un any és equivalent a conduir un cotxe durant tres hores o produir vuit hamburgueses". Un 36% de la indústria dels mòbils, segons Granryd, està compromesa a assolir la neutralitat de carboni el 2050. "El món digital és un món verd", ha conclòs. 

Richard ha afegit un tercer repte que cal tenir en compte: la manca de confiança dels usuaris. Les fake news i els ciberatacs són les dues principals pors d'usuaris i empreses. Aquesta desconfiança i inseguretat s'ha de lluitar des de les companyies del sector, però també des dels governs, d'acord amb el CEO d'Orange. 

La manca de confiança en el món digital, sobretot per les 'fake news' i els ciberatacs és una barrera per al creixement del sector

Mobile més enllà del 2024?

La nota política de la jornada inaugural del MWC21 l'han posat les visites del rei Felip VI, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez; la vicepresidenta segona, Nadia Calviño; el president de la Generalitat, Pere Aragonès; el vicepresident, Jordi Puigneró; i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, entre d'altres autoritats. El cap d'Estat i de govern ja van coincidir el diumenge en un sopar previ a l'inici del congrés. Calviño ha mostrat la seva voluntat que l'idil·li entre el MWC i Barcelona duri més enllà del 2024, quan acaba el contracte que tenen signat actualment amb la GSMA i la Fira de Barcelona. 

En una entrevista a La 2 i Ràdio 4, la vicepresidenta segona ha indicat que el director executiu de la GSMA, John Hoffman, "adora" la capital catalana. De fet, el mateix Hoffman en una entrevista a Catalunya Ràdio va repetir el divendres -sense confirmar ni desmentir si seguirà celebrant-se el MWC a Barcelona- el que ja ha dit en diverses ocasions: "Per què hauríem de canviar una cosa que funciona?".