El Mobile World Congress escalfa motors, però per molt que ho intenta, no deixa enrere un llast important: el context polític. Falten només 12 dies per al congrés estrella de la ciutat i es fa difícil creure que ni tan sols aquells quatre dies serviran per normalitzar la situació i fer que el potencial de Barcelona com a laboratori tecnològic guanyi pes en el discurs mediàtic. Tot un escenari que també ha fet acte de presència a la presentació del programa de la Mobile World Capital, on fins i tot l’ambiciós projecte 5GBarcelona ha recordat que les relacions amb Madrid continuen tenint la decisió final.
I és que més enllà dels 108.000 visitants i les 2.300 empreses que s’esperen en els més de 120.000 metres quadrats habilitats als pavellons de Fira de Barcelona, la ciutat sencera reivindica el seu paper com a ens actiu en el desenvolupament tecnològic de la capital. “Concentrem el 34% de les empreses emergents, captem el 58% de les inversions de l’Estat en l’àmbit tecnològic i som la 5a ciutat més atractiva per a les startups en l’àmbit europeu i 20a del món més atractiva per al talent global”, ha recordat l’alcaldessa Ada Colau.
Precisament per això les ciutats de Barcelona i Madrid han posat en marxa el projecte 5GBarcelona. “El 5G canviarà de manera disruptiva la forma com interactuem amb la tecnologia. No és només un canvi tecnològic cap a més velocitat. Estem parlant de temps de latència molt reduïts i de respostes de la xarxa quasi instantànies que afavoriran el diàleg entre màquina i màquina”, ha explicat el nou director general de la Mobile World Capital, Carlos Grau, per posar de manifest la disrupció que ha d’aportar aquesta passa endavant.
Lasalle ha remarcat que el projecte 5GBarcelona és "cap tipus de competència" amb Madrid
La iniciativa s’ha començat a desplegar aquest mateix mes de febrer en el context del MWC. Suposarà una inversió d’un milió d’euros per part del Govern espanyol amb la creació d’un observatori compartit amb Madrid “com a suport de desenvolupament perquè Barcelona pugui pugnar per ser la capital europea del 5G”, ha detallat el secretari d’Estat per a la Societat de la Informació i l’Agenda Digital, José María Lasalle. “No es tracta d’establir cap tipus de competència”, ha remarcat davant el fet que impliqui una relació estreta entre els dos hubs tecnològics de referència a l’Estat. Un cop més, la política ha fet acte de presència.
A més de ser aquest projecte una mena de banc de proves i d’anàlisi sobre l’impacte de la nova tecnològica a escala econòmica, Lasalle ha posat de manifest que s’ha d’entendre com una mostra de “normalitat i convivència col·lectiva entre Barcelona, Catalunya i Espanya”. En aquest sentit, el també vicepresident del Patronat de la MWC ha reiterat que el Govern espanyol no escatima esforços en la “capacitat d’internalització de la ciutat dins del conjunt d’Espanya”.
Insistint: tot sortirà bé
A l’ombra del context polític se li han de sumar les vagues de transport públic i taxistes que han amenaçat el bon funcionament dels grans esdeveniments a la ciutat. El director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga, ha insistit en l’estreta col·laboració amb els ens de mobilitat i ha assegurat que l’èxit no es limita a l’activitat del recinte firal: “Ferrocarrils de la Generalitat, metro, autobusos... tot fa que la mobilitat i l’esdeveniment siguin de qualitat, també la flota de taxis són essencials, treballem braç a braç per millorar amb nou carrils o sistemes que evitin les cues”.
Serrallonga: “El MWC i Fira hem crescut conjuntament en els últims anys i ha fet que estiguem en el top 10 dels recintes firals europeus”
Serrallonga ha recordat que el Mobile World Congress “és un examen anual” on tant la ciutat com l’organisme de Fira treballen per no cometre cap error i assegurar ser els amfitrions del congrés de tecnologia mobile per excel·lència. “El MWC i Fira hem crescut conjuntament en els últims anys i ens ha posicionat en un mercat determinat i ha fet que estiguem en el top 10 dels recintes firals europeus”, ha conclòs.
Una ciutat mobile
La setmana prèvia a la cita estrella Barcelona treu tota la seva artilleria amb la Mobile Week. Amb aquesta iniciativa, i seguint el compromís de magnificar l’impacte del MWC a tota la metròpoli en el seu mandat, el consistori espera multiplicat per vuit el nombre de visitants i assolir els 16.000 de participants en les 120 activitats que s’ofereixen en els 90 espais habilitats en diversos districtes.
Aquesta iniciativa, juntament amb el d-LAB, que vol millorar la qualitat de vida de les persones amb l’ús de la tecnologia, o el mSchools, programa que la MWCapital vol portar a Andalusia amb la Junta i a escala internacional amb la GSMA, són algunes de les propostes que presentaran els resultats dels 361 dies extra de feina que se sumen als quatre de congrés i que Grau, de la Capital, ha recordat.
The Collider és una altra de les joies d’enguany. Impulsar mVentures, portarà al 4YFN els vuit equips que des del Pier 01 fa mesos que treballen per impulsar el techtransfer català i potenciar aquestes necessàries relacions entre els mons científic i empresarial.
A l’oferta d’activitats del programa de la Capital per al MWC se suma el Going Digital, impulsat conjuntament amb la Generalitat a través d’Acció. La iniciativa portarà 250 directius d’empreses no vinculades a les TIC al congrés per identificar oportunitats de la tecnologia mòbil als negocis.