El dinamisme és un dels conceptes més utilitzats a l’hora d’explicar el funcionament d’una empresa emergent. Habitualment parlem de projectes que, per la seva naturalesa o mentalitat de l'equip directiu i treballadors, tenen un idioma propi i no estan sotmesos a les regles tradicionals del mercat. Per això, és clau el paper que juga la persona responsable de les finances en la viabilitat d'aquests projectes, especialment quan es tracta de startups. “Un bon CFO ha de combinar la part analítica amb la capacitat de llegir les necessitats del seu interlocutor”, ha apuntat Jaime Medina, CEO de The Startup CFO, a la xerrada Startup Finantial Health: CFO, a Key Role, organitzada pel Banc Sabadell en el marc del Mobile World Congress.
Aquesta firma emergent amb seu a Madrid ofereix serveis financers per emprenedors. “Un altra missió és transformar els números en dades pels inversors”, ressalta Medina sobre la definició del rol d’un cap de finances, al costat d’un conseller delegat.
Anticipació per prendre les millors decisions
Per la seva banda, Jorge Lluch veu bàsic que “un CFO ha de ser la persona de l’empresa amb una major capacitat d’anticipació” per prendre les millors decisions. Des de la plataforma de planificació financera Abacum, el directiu també lliga l’èxit d’una estratègia “al fet de parlar el mateix llenguatge que la resta de l’equip i així fer arribar, correctament, el missatge”.
Driss Khouja va un pas més enllà i col·loca el CFO “com un element clau” per la transformació digital d’una empresa. Paper determinant en la governança, millor amic del CEO i radiografia constant de quines han de ser les millors solucions financeres pel negoci són algunes de les qualitats que, segons el directiu d'Housfy, ha de tenir un executiu de finances.
Des de l’any 2013, el Banc Sabadell (Mitjançant BStartup) ha mobilitzat una xifra superior als 1.000 milions d’euros a l’ecosistema emergent amb un impacte directe a 85 firmes. “És un àmbit viu, tots i totes utilitzem la tecnologia a les nostres vides”, recalca Elena García.
La directora de servei bancari especialitzat a BStartup planteja Barcelona i Madrid com els dos grans referents de l’ecosistema a l’Estat, però sense “perdre de vista” altres ciutats com València o Màlaga. “La nova llei de startups és una oportunitat per retenir i captar talent, ens ho hem de creure”, puntualitza García.
La tecnologia al servei de la dona
En paral·lel a l’àmbit estrictament financer, sota l’aixopluc del Banc Sabadell, el 4YFN també ha estat l’escenari d’un intercanvi d’idees, amb la moderació de la col·laboradora de VIA Empresa Rat Gasol, sobre la salut de la dona i les oportunitats de negoci que es poden generar.
“La tecnologia ens ofereix una oportunitat brutal”, celebra Clelia Morales. La directora a Espanya de la clínica virtual de fertilitat Apricity, entén que “les dones han de tenir totes les eines per prendre la millor decisió i, a la vegada, connectar amb gent que pateix la mateixa problemàtica”.
Per Eva Ferrer, especialista en medicina esportiva i vinculada al FC Barcelona, un dels reptes “és tenir en compte” l’esportista amateur i la professional. En el primer cas “cal fer divulgació dels beneficis de la pràctica esportiva i, en segon terme, “no deixen de ser dones amb necessitats de rebre solucions”.
La trajectòria laboral, aliada de la infertilitat
Malgrat que la dona ha conquerit nombrosos drets en l’àmbit laboral, encara hi ha persones que deixen la maternitat en un segon pla. “L’edat és el primer factor que incrementa la taxa d’infertilitat, la gent ho retarda”, ha afirmat Agnès Arbat.
La CEO d’Oxolife, startup focalitzada en teràpies de fertilitat femenina, s’agafa a dues paraules: Educar i visibilitzar. “Hi ha coses que la dona no les coneix fins que arriba a l’etapa vital o el moment que ho pateix”. La firma catalana, nascuda l’any 2013, està ubicada a les instal·lacions del Parc Científic de la Universitat de Barcelona.
“Homes i dones no som iguals, tenim diferències que ens caracteritzen i ens fan únics”, exposa Lucía Rubio. La cofundadora de Gazella, aplicació vinculada a l’univers runner, valor que “per treure el millor potencial de la dona cal rigor científic”. De cara al 2030, l’àmbit FemTech preveu una inversió potencial de 103.000 milions de dòlars.