Natalia Olson-Urtecho ha sigut consellera d’innovació de la Casa Blanca en l’etapa de Barack Obama (2012-2017) i actualment és la cofundadora i directora d’Innovació i Estratègia a The Disruptive Factory, consultora que ajuda a les empreses a complir amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). La professional es dedica a assessorar entitats públiques de tot el món sobre la millor manera de modernitzar ciutats i governs de tot rang amb la digitalització com a eina bàsica. En el marc de la inauguració del nou curs Cornellà Creació Forum2023 i, després de participar al Mobile World Congress 2023 com a ponent, comparteix amb VIA Empresa la seva visió com emprenedora amb més de vint anys d’experiència, com a inversora i la seva aposta per les ciutats smart city. No defuig cap pregunta i es mulla en cada resposta.
Té un extens currículum amb una àmplia trajectòria professional que va des de la gestió pública, a emprenedora o a inversora. Com li agrada definir-se?
M’agrada definir-me com una emprenedora que fa el bé (somriu).
Què és el que més li agrada del seu dia a dia?
Gaudeixo molt com a directora de govern del fons d’inversió de capital llavor més gran del món. M’apassiona treballar amb startups i, sobretot, millorar la innovació a dins dels governs.
Si busco el seu nom a Google, ràpidament m’apareix al seu costat la figura de l’expresident dels Estats Units, Barack Obama. Com va ser l’experiència d’arribar a treballar al seu gabinet?
Vaig començar a treballar un any després del nomenament de Barack Obama com a assessora d’innovació i competitivitat de la Casa Blanca. En aquells moments estàvem amb una època de recessió i necessitaven perfils més innovadors que promoguessin el canvi no només a la Casa Blanca, sinó al Congrés. Bàsicament, era el lloc on sorgien les polítiques públiques, el finançament i el futur dels Estats Units.
Olson-Urtecho (experta en innovació): "De debò, si col·labores pots obtenir més pressupost"
El més important de tot el que vam fer va ser ajudar als petits negocis. De fet, el 52% dels negocis dels Estats Units són petits i va ser rellevant modernitzar el govern. Teníem sistemes de tecnologia molt antics dins del mateix govern i, com hi havia un problema de recessió econòmica, no podíem fitxar a més gent. Vam aconseguir que els mateixos funcionaris fessin més tasques de la forma més eficient possible gràcies a la tecnologia.
Què va aprendre de la seva etapa com a assessora d'innovació de la Casa Blanca?
El meu gran aprenentatge va ser tot allò que no va funcionar. És a dir, vam fer moltes coses i vam modernitzar-ho tot molt ràpidament. Però l’element essencial va ser la diplomàcia, ja que convèncer els funcionaris per adoptar noves idees i que startups entressin per donar solucions va ser crucial.
Teníem molts ministeris que no parlaven entre ells i vam crear noves sinergies entre els departaments de transport, urbanisme, sostenibilitat i comerç. De debò, si col·labores pots obtenir més pressupost. I, com a conseqüència, vam crear la primera oficina Urbana a la Casa Blanca.
Olson-Urtecho: "A Google, Meta o Amazon estan acomiadant a milers de treballadors, però molts d'ells renuncien perquè volen fundar noves companyies"
Seguint amb la col·laboració entre agents, la gestió del talent i el món laboral, últimament hi ha acomiadaments massius a Google, Twitter, Meta o Amazon. Què està succeint als Estats Units i a la resta del món? No havien de ser uns grans referents laborals els grans gegants tecnològics?
En primer lloc, són companyies tecnològiques enormes. No només estan acomiadant a gent, sinó que molts dels treballadors també renuncien al seu lloc perquè volen fundar noves companyies o començar amb nous projectes. De fet, aquests perfils troben feina en dos dies, ja que tenen un currículum envejable. Ho definiria com una forma de buscar l’eficiència a l’equip. Considero que el gran debat està a canviar la dinàmica i el significat de “què és venir a l’oficina” i l’auge del teletreball.
En diferents entrevistes assegura que a Europa som diferents pel que fa a la innovació respecte als Estats Units. La qualifica d’innovació diferencial. Ho podria detallar més?
A Europa heu invertit molts recursos en la investigació i per això hi ha més científics i enginyers. Teniu un gran avantatge en com enfoqueu el que es coneix com a deep tech, la tecnologia més profunda. Només us falta millorar la part de comercialització i créixer en els negocis.
Olson-Urtecho: "Considero que Europa té la capacitat històrica de poder reinventar-se en la investigació i deixar de tenir por de prendre riscos i de fracassar"
Per exemple, quan des dels Estats Units decidim invertir en companyies científiques europees, deixem sempre la investigació al Vell Continent i pel que fa a operacions i la comercialització preferim fer-ho des d’Amèrica. El 22% dels nostres emprenedors vénen de fora dels Estats Units.
Considero que Europa té la capacitat històrica de poder reinventar-se en la investigació i deixar de tenir por de prendre riscos i de fracassar. De fet, el fracàs és un gran tabú a Europa i veig que us ho recorden constantment. Mira el nostre cas, Donald Trump va ser president dels Estats Units i tenia cinc empreses en fallida.
Acabem de tancar una nova edició del Mobile World Congress 2023. És l’edició del retorn a la normalitat i també del concepte “Velocitat” i “Feel the Technology”. Com veu l’ecosistema innovador català?
He estat al congrés durant els últims sis o set anys i penso que el Mobile ha de ser més interactiu amb la ciutadania. Els catalans no saben què es fa al congrés i s’assebenten d’alguna cosa per les notícies. Ha de ser més obert, descentralitzat, que s’integri a la ciutat i que els estudiants hi puguin assistir i entendre que a Catalunya passen coses modernes i trencadores. I que se sentin molt orgullosos del que està passant. Que sigui cool.
També en diferents ponències parla del concepte smart city. Què necessita una ciutat per ser una smart city? Barcelona ho és?
M’agrada parlar de smart community, de les persones capacitades i que tothom tingui les seves habilitats. Els ciutadans han d’entendre que formen part d’un ecosistema que està creixent, s’està desenvolupant i que mirem al futur. Ho veig més com una ciutat eficient. Has de fer servir tots els mitjans per poder servir al ciutadà molt millor. Els impostos que paguem han de tornar al ciutadà de la millor forma.
Quina és la seva opinió respecte al concepte “ciutat dels 15 minuts”?
Una ciutat gran no es pot fer en 15 minuts. Entenc la capacitat de preparar-ho, però ningú es vol quedar al seu barri o vol veure altres zones de la ciutat i conèixer nova gent. Som curiosos i no volem quedar-nos al mateix lloc i, per tant, la ciutat ha de desenvolupar-se. En aquests moments, el 70% de les persones del món viuen en ciutats i creixerem encara més. Visc entre els Estats Units i Barcelona. De fet, tinc el meu pis a Plaça Catalunya i en 15 minuts puc arribar a molts llocs, però crec que és una meta poc adequada.
És a dir, si treus els cotxes de cop, com arribes als llocs? Amb drons? Mira el cas de Sao Paulo, hi ha una congestió d’helicòpters per tot arreu. No pots fer canvis enormes tan ràpid. Hi ha una part d’una societat molt individualista.
Qui és el vostre referent?
Dalai Lama, i vaig tenir l’honor de poder parlar amb ell. I també totes les dones emprenedoresd’arreu del món. La que surt de la zona de confort i vol fer algu diferent, com ara aixecar capital i emprendre. Obama sempre deia que hem de crear escales d’oportunitats. Quan assoleixes l'èxit has d'anar amb 10 persones més al teu costat.
Com es desconnecta amb una trajectòria plena d'estimulacions i nous reptes?
Escalo muntanyes, com ara l’Everest i el Kilimanjaro. Definitivament, com no funciona el telèfon i ningú et pot localitzar... desconnectes de veritat (riu).
Quin ha sigut el millor consell que mai ha rebut?
Ara riuràs, però el que més m’ha marcat ha sigut quan em van dir “és molt difícil començar una companyia a Filadèlfia”. I sí, vaig aplicar la frase de Barack Obama “Yes, we can”. Va ser un gran repte i vaig pensar: “si em diuen que no es pot, faré el contrari i ho vaig aconseguir”.