• Economia
  • "Molts negocis del Mobile s'acorden a porta tancada"

"Molts negocis del Mobile s'acorden a porta tancada"

Gina Tost, exsecretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, reivindica l'ecosistema digital català i aconsella sobre el MWC al pòdcast 'L'empresa al dia'

Gina Tost és especialista en tecnologia | Mireia Comas
Gina Tost és especialista en tecnologia | Mireia Comas
Carlos Rojas | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
12 de Febrer de 2025
Act. 28 de Febrer de 2025

Gairebé 20 anys després d'acollir el primer Mobile World Congress (MWC), Catalunya fa alguna cosa més que servir els cafès a l'esdeveniment de telefonia mundial més important? L'exsecretària de Polítiques Digitals de la Generalitat, Gina Tost, defensa que sí. "Si no, no vindrien les grans empreses a robar-nos el talent d'aquí", ha exposat al 20è episodi del pòdcast L'empresa al dia. Tost coneix bé aquest món: més enllà de la seva etapa política, ha dirigit la filial europea de l’empresa de videojocs IGG i ha estat CEO i cofundadora de Geenapp. Per aquesta raó, és una veu autoritzada a l'hora de radiografiar l'ecosistema digital català, el qual considera "molt petit, però molt ampli, potent i àgil" i que ha permès adquirir un "coneixement molt rellevant per a moltes grans empreses".

 

Tost no és l'única que ho veu d'aquesta manera. Francesc Fajula, CEO de Mobile World Capital, ja va anunciar fa uns mesos que Barcelona era la "segona destinació favorita" per crear una startup tech al món i que el seu creixement era "exponencial". I hi va aportar dades: la capital catalana disposa actualment de més de 122.000 professionals digitals (30% d'ells, estrangers) i 140 centres tecnològics que serveixen per donar serveis a multinacionals de tot el món. Precisament són dos dels motius que ha fet servir la convidada. "El més potent que tenim és aquesta multimirada i el pol de talent", ha insistit. I ha citat algunes companyies de casa nostra que ja són capdavanteres, com ara "Luxquanta, Qilimanjaro, Mimar Diagnostics, Holistic, Incapto, Factorial o Trioteca", entre altres. Algunes d'elles seran protagonistes al 4YFN o al nouTalent Arena, que curiosament està dedicat a explotar aquest talent digital.

"Si rasques a qualsevol gran empresa d'arreu del món, sempre hi haurà un català que ha estudiat a la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Autònoma de Barcelona, el TecnoCampus, la Universitat de Vic, la Universitat de Girona o a la Universitat de Lleida", ha remarcat. El motiu? La "bona educació" que l'experta considera que tenim al territori en aquest àmbit. "La gent es continua formant al llarg de la seva vida i, després, a vegades se'n va o es queda i les grans empreses venen aquí a obrir les filials", ha apuntat.

 

Barcelona té més de 122.000 professionals digitals (30% d'ells, estrangers) i 140 centres tecnològics que serveixen per donar serveis a multinacionals de tot el món

Tot plegat és una de les conseqüències d'acollir el MWC, que enguany se celebrarà del 3 al 6 de març al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Una cita que representa una oportunitat única per a les empreses catalanes, segons Tost: "Bona part del negoci del Mobile no s'acorda dins de la fira, sinó a porta tancada, en hotels, sales de reunions, oficines, festes... i tenim el privilegi de tenir-ho al costat de casa". Ara bé, aquestes trobades més val tancar-les amb "dos o tres mesos d'antelació", donat que els visitants aterren a la ciutat comtal amb les seves agendes plenes.

Com preparar-nos per al Mobile?

Gina Tost se adentra en la Catalunya del Mobile World Congress | Mireia Comas
Gina Tost se adentra en la Catalunya del Mobile World Congress | Mireia Comas

Queda clar que l'objectiu és aprofitar al màxim l'oportunitat que representa el MWC durant quatre dies. Tot i això, en cap cas vol dir que només s'haurà de planificar aquesta setmana. Tost ha plantejat dividir el congrés en tres parts: abans, durant i després. Durant la primera, l'experta ha aconsellat "registrar-se aviat" per evitar problemes i fer una investigació prèvia. "Hem de veure on són les empreses que ens interessen, quina és l'entrada que queda més a prop, on és el lavabo, els bars, les sales de reunions...", ha apuntat. L'objectiu és evitar "l'efecte wow", és a dir, la temptació de perdre el temps mirant exposicions d'aparells innovadors que ens poden distreure de l'objectiu de fer networking.

Per cert, en aquest sentit, hi ha dos aspectes a tenir en compte: "Agregar a la gent a LinkedIn, dir: "Ei, escolta, m'agradaria veure't, quedem", perquè si esperes durant el Mobile a fer aquesta feina, les agendes ja estan plenes. També preparar la nostra presentació, en anglès i de 30 segons", ha assenyalat Tost. Com a detall, tampoc s'oblida de les "targetes senzilles i pràctiques" sense QR, ja que a vegades dona problemes. Una alternativa pot ser directament intercanviar els números de telèfon al moment.

En realitat, aquesta última acció s'emmarcaria dins de les tasques a fer durant el Mobile. Però no és l'única cosa a valorar de la segona fase. Tost ha aconsellat anar amb "roba còmoda com bambes", és a dir, "res de talons ni de sabates dures, encara que siguin molt elegants". La convidada ha incidit en aquest punt, el qual a priori pot semblar menys important, però des del seu punt de vista resulta clau per evitar el cansament durant les llargues passejades per l'espai. "Que les sabates no siguin el motiu per frenar aquest networking o poder caminar 10 minuts més, i no haver de fer cara de patiment a totes les reunions", ha afegit.

Tost recomana anar més enllà dels estands de LG, Samsung, Huawei o Nokia i visitar aquells que són menys coneguts, on sovint es produeix la "veritable innovació"

També és important descarregar l'aplicació oficial del MWC, la qual és "molt útil pel mapa, l'agenda, les notificacions i per saber què està passant en tot moment". A més, també ha recomanat "no quedar-se només a les parades més llamineres", com és el cas de LG, Samsung, Huawei o Nokia, sinó anar a explorar d'altres menys coneguts per la seva accessibilitat. "A vegades, la veritable innovació està succeint als estands que són dues canyes i una corda, perquè es presenten innovacions tecnològiques que ja voldrien moltes grans empreses", ha afirmat.

Què fem després del Mobile?

L'estand de Telefónica al MWC 2024 | ACN
L'estand de Telefónica al MWC 2024 | ACN

Tal com dèiem, el final del MWC no implica deslligar-se de l'esdeveniment. Tost ha reiterat que després de quatre dies de feina intensa, alguns assistents senten "una mica de ressaca emocional i inspiracional" del que han vist. Així doncs, es genera una oportunitat empresarial d'aprofitar uns vincles especials. Com es pot fer? "Amb correus de seguiment. Continuem estirant aquest fil; si s'ha de fer una visita a les oficines, es fa. Busquem com analitzar i implementar coses que hem vist", ha argumentat. L'experta també ha suggerit "mantenir viu el contacte a la xarxa" i que quedi palès l'interès i la idea que el MWC "no dura quatre dies l'any, sinó 365".

No seguir aquests consells implica "menysprear el que es té davant i no saber on s'està" per Tost, ja que significa no esprémer al màxim tot el que pot donar de si el Mobile. De fet, qualifica aquesta última fase com "el moment en què s'està fresc per intentar millorar la productivitat".

El futur de la tecnologia mundial, en cinc punts

Gina Tost, especialista en noves tendències i Elena Busquets, directora de VIA Empresa | Mireia Comas
Gina Tost, especialista en noves tendències i Elena Busquets, directora de VIA Empresa | Mireia Comas

Com és habitual, al Mobile es parlarà molt de futur. En aquesta línia, Tost ha advertit que ens trobem en un "any de canvi radical" en què "qui no faci els deures, es quedarà fora". Hi ha cinc aspectes determinants per la convidada: el primer, l'adaptació a la IA. L'experta ha proposat "analitzar el dia a dia en microtasques per veure quines d'aquestes coses es poden automatitzar". Alhora, també és clau continuar formant-se per marcar la diferència. "Tu i jo podem tenir la mateixa càmera, però l'ull i el que fa aquella fotografia és qui farà la diferència entre un bon resultat o un de mediocre", ha explicat.

Un altre punt a valorar és la ciberseguretat. "La guerra és i serà digital. Ara mateix hi ha molts diners en joc, hi ha molta informació en joc i qualsevol empresa és trinxera", ha recordat. És un factor on la formació professional torna a esdevenir rellevant, ja que, segons Tost, "el forat més feble és sempre l'humà, no el tecnològic". El tercer consell té a veure amb la sostenibilitat tecnològica. És a dir, "ser conscient del consum que fa tota la nostra activitat i com la podem optimitzar per no carregar-nos el planeta".

Tost: "Està vist que els caps que més treballen en les petites tasques més mundanes del dia a dia són els que acaben innovant molt més, perquè veuen precisament totes les mancances"

El quart factor és l'analítica avançada i el big data. "No es prenen decisions només per l'experiència, sinó que a partir de les dades. Poder marcar uns objectius, quantificar-los i prendre decisions en aquest aspecte, ens ajudarà molt més a marcar l'estratègia de futur", ha indicat. La cinquena i final és la cultura de la innovació i la formació continuada, la qual ha de transcendir el seu departament per Tost. "Està vist que els caps que més treballen en les petites tasques més mundanes del dia a dia són els que acaben innovant molt més perquè veuen precisament totes les mancances", ha sentenciat.

Tot plegat, uns deures que l'experta creu que qualsevol empresa ha de dur a terme com més aviat millor. De moment, però, ha fixat com a objectiu que les companyies integrin dos d'aquests cinc punts durant aquest 2025.