Canelons, sopa de galets, torrons, polvorons, cava… i neules. Perquè si un d’aquests productes pot presumir de ser totalment català encara avui són les neules. I és que Nadal no és només estar en família, també és menjar. Per això la despesa en alimentació representa el 20% dels diners que els consumidors es gasten aquests dies a les grans superfícies. Es compra per impuls, buscant novetats que sorprenguin els convidats, però també seguint la tradició. La que diu que un Nadal sense neules no és Nadal.
La despesa en alimentació és el 20% de la inversió en grans superfícies per Nadal
Aquest dolç típic a Catalunya és més antic que el torró. El seu nom prové de nebula, en llatí, que significa nebulosa i que fa referència a la subtilesa de la seva massa, a vegades banyada en xocolata. Les mengem soles, amb crema catalana o mullades en cava, alguns fan la gràcia d’utilitzar-la com una canyeta. I els més experts, tant pastissers com consumidors, asseguren que no hi ha res com les artesanes. El motiu no és més que, com diuen els professionals del sector, que en la producció industrial és “la massa qui s’ha adaptat a la maquinària” i no “el pastisser que s’hi adapta”.
Nínxol petit, però ben explotat
Farina, sucre, mantega, ou i aigua. La recepta original no porta més que aquests ingredients i, en la majoria de casos, les empreses respecten la fórmula tradicional. Potser es pot trobar algun conservant o colorant, especialment quan duen xocolata.
Al supermercat és fàcil trobar el producte amb el nom de neula o de barquillo, primera pista per saber si el paquet que tenim entre les mans és de proximitat o no. Entre les marques més conegudes hi ha Birba (Camprodon) o Trias (Santa Coloma de Farners), que han convertit el dolç en un producte sense estacionalitat. També Torrons Vicens (Agramunt), qui amplia el catàleg torronaire amb un altre producte típicament de Nadal.
Rifacli (Montblanc) ha seguit el mateix model que Birba i Trias: productor de galetes que ha inclòs la neula com un dolç típic català perfecte per acompanyar amb el cafè.
Rifacli, Birba i Trias han convertit un producte estacional en un dolç per a qualsevol moment de l’any
Qui sí que s’hi dedica plenament és Sant Tirs (Puig-Reig), nascuda el 1985 i amb una activitat totalment centrada en la producció i comercialització de neules. L’empresa es troba en mans de la segona generació i ha ampliat la gamma en els darrers anys amb dues novetats: neules sense gluten i neules ecològiques, seguint les tendències del mercat.
Un altre clàssic és Sosa (Moià), amb una tradició que va començar el 1967. L’empresa és un dels principals fabricants d’ingredients de primera qualitat per al sector gastronòmic i pastisser, i té una línia dedicada exclusivament als dolços nadalencs. Això li ha permès tenir una àmplia presència als supermercats amb les neules més clàssiques, però també a les pastisseries amb propostes més transgressores com fórmules amb gerds, cafè, vainilla o avellanes en les més de 40 referències que té.
Sosa i Sant Tirs s’han especialitzat en un producte estacional per oferir la millor qualitat del mercat
El cas de Santa Càndia és similar al de Sosa i Sant Tirs. Es tracta d’una empresa familiar, de tercera generació, que elabora productes artesans nadalencs al seu obrador de Falset. En grans superfícies, només se’ls troba a Hipercor, mentre que la resta tenen molta més presència a les grans cadenes.
I a la llista no hi pot faltar la Casa Graupera, dedicada 123 anys a la producció de dolços des del seu obrador a Mataró i que ha fet la volta al món al més pur estil de les grans marques. Les seves neules es mengen fins i tot a Tailàndia, com explicava la responsable del negoci, Teresa Graupera, a VIA Empresa.
La marca de cada supermercat
La marca blanca sempre és també una bona opció. Una de les empreses que produeix sota aquest model és Dillapasa (Igualada), es poden trobar a Carrefour. Però també en distribueix sota la marca pròpia Musfi’s, a Caprabo.
A Lidl se’n poden trobar, de la marca DOR –pròpia de la cadena-, amb torró i xocolata. Les primeres les elabora Turrones Coloma (Alacant) i les segones, la catalana Sosa. En el cas de Dia, la productora és l’empresa alemanya Bisquiva Gmgh.
Carrefour, Lidl i Bon Preu tenen neules de marca blanca elaborades per empreses catalanes
En el cas de Mercadona, és força conegut que el seu interproveïdor és Antiu Xixona (Alacant) amb la marca Hacendado. I en el de Bon Preu, es poden trobar dos envasos. Un, sense marca i només amb el nom ’25 neules artesanes’ elaborades per Sant Tirs.
No ho diu per enlloc, però si es llegeix la lletra petita es pot veure que l’adreça del proveïdor és la mateixa que la de l’obrador de Puig-Reig. L’altre envàs no especifica el productor, tot i que sí que indica que és marca Bon Preu.
Per a tradicionals i per a sibarites
El preu dels envasos varia molt en funció de si són artesanes o no. Es poden trobar envasos amb les neules clàssiques per poc més d’1 euro, i de xocolata o farcides de torró per uns 0,50 cèntims més.
Si busquem marques reconegudes i amb tradició, el cost s’enlaira una mica més: dels 2 als 5 euros. I això en paquets petits, d’entre 10 i 20 neules. En les de 25 i 30 unitats el preu pot enlairar-se fins a més de 10 euros.