• Economia
  • El que no comuniques no existeix

El que no comuniques no existeix

La comunicació ben gestionada és actualment l’eina més estratègica i efectiva d’una organització

La comunicació és visibilitat, senzillament perquè el que no comuniques no existeix | iStock
La comunicació és visibilitat, senzillament perquè el que no comuniques no existeix | iStock
profesor de Esic Barcelona
Barcelona
07 de Febrer de 2022

“Fer-ho bé i fer-ho saber” és una frase que ha sigut atribuïda a Napoleó Bonaparte (1769-1821), un dels més reconeguts estrategs de la història de la humanitat. El general francès es preocupava de transmetre missatges motivadors a les seves tropes a través dels seus comandants i de recavar informació rellevant i de forma constant directament dels seus soldats. D’aquesta manera, obtenia dades sobre el seu estat d’ànim, les seves funcions, els seus problemes, etc. En ple segle XXI, per desgràcia, encara existeixen multitud d’empreses que no arriben a entendre la veritable importància de gestionar des d’una perspectiva estratègica tota la seva comunicació en el sentit més ampli possible. Sembla que tot és màrqueting (operatiu) i que poc o res és comunicació (estratègica) i persistim en l’error de no comunicar bé.   

 

És evident que el màrqueting és necessari per assolir els objectius de venda, per convèncer i persuadir al consumidor o per aconseguir metes específiques com atreure visites a la nostra web de comerç electrònic, posicionar un producte o competir en un mercat excessivament saturat, però la comunicació va molt més enllà. És discurs, reputació, notorietat, percepció de valor i capacitat d’influència en l’entorn. I, més que res, és visibilitat, senzillament perquè el que no comuniques no existeix.

 La comunicació va molt més enllà. És discurs, reputació, notorietat, percepció de valor i capacitat d’influència en l’entorn. I, més que res, és visibilitat

Les relacions públiques i la comunicació corporativa són les dues disciplines que més haurien d’ocupar les ments de presidents, consellers delegats i directors generals. Això s’aplica a les més famoses firmes i també a les petites empreses. Vivim a la societat de la informació, i en la nostra era es fa avui més necessari que mai aplicar criteris de transparència, honestedat i consciència des d’una perspectiva empresarial. A més, el PR (o public relations) aporta valor i suma crèdit al banc dels intangibles de la imatge i la identitat d’una empresa. Cada menció a la premsa tradicional o a una revista sectorial, cada entrevista a una emissora de ràdio, cada peça a un informatiu de televisió o a un mitjà natiu digital... tot suma. Suma impactes, audiència, lectors i espectadors als quals fem  arribar el nostre missatge. Suma, de fet, l’equivalent als índexs de lectura i penetració que ens aportaria un espai de publicitat comercial, però multiplicant per tres el seu impacte. Per això, la comunicació de valor és tres cops més efectiva i, per tant, tres cops més barata.

 

 Darrere de cada avatar hi ha una persona de carn i ossos

Un altre factor al qual també beneficia el resultat d’una bona estratègia comunicativa és el valor social, és a dir, el valor que una informació determinada, publicada en el moment just i adequat, genera davant l’opinió pública (aquella gran desconeguda). El que és digital sembla que ens mou cap a una nova realitat i, no obstant això, convé recordar que darrere de cada avatar hi ha una persona de carn i ossos, la vida de la qual no es desenvolupa a l’intricat món online. La comunicació té més armes per penetrar aquesta realitat (que és offline), on es produeix i reprodueix l’opinió pública, la font més gran d’influència que té en compte el bon comunicador.

Les empreses poden i han de treballar la seva comunicació ampliant mires i perspectiva, ja que la suma d’ambdós mons (l’analògic i el digital) genera visibilitat i construeix marques i serveis a l’imaginari dels ciutadans. Així mateix, la gestió pautada coordinada, planificada i ordenada de les accions de comunicació assenta les bases de la solidesa dels fonaments de la nostra reputació. Tot això, de la mateixa manera, es pot perdre en qüestió de minuts amb un cas de crisi de comunicació.

I és que, efectivament, la comunicació ben manejada construeix relacions molt beneficioses per a tota l’organització davant dels seus públics i davant dels líders d’opinió. És el sistema nerviós central de les empreses. I, amb tot això, encara sembla que per alguns tot és assolir determinades xifres de vendes, els panels de conversió o fer créixer el negoci cada any un 10%, però aquests propòsits no són suficient. Només aquells que intentin apropar-se a aquesta meravellosa disciplina, la comunicació, amb una altra mirada descobriran la quantitat d’avantatges a mitjà i curt termini que aquesta és capaç d’oferir. Simplement, tot es resumeix en “fer-ho bé i fer-ho saber”.