
En plena era digital, les notes de veu s’han convertit en una de les eines de comunicació més populars entre els usuaris d’aplicacions de missatgeria instantània. Segons un estudi de la plataforma Preply, a Espanya s’envien o es reben de mitjana 5,5 àudios al dia. El fenomen és especialment present entre els més joves: la Generació Z lidera aquest format amb 7,2 notes de veu diàries.
Aquest canvi en la forma de comunicar-se no només té a veure amb l’edat. Les plataformes han evolucionat per adaptar-se a aquesta nova realitat, implementant funcionalitats com la transcripció automàtica o el control de velocitat de reproducció per fer front a la sobrecàrrega d’àudios.
Des de Preply assenyalen que, mentre que la Generació Z i els millennials les utilitzen amb freqüència, les generacions més grans s’hi mostren més reticents. La Generació Z intercanvia una mitjana de 7,2 àudios al dia, seguida de prop pels millennials, amb 6,8. En canvi, la Generació X envia una mitjana de 4,5 àudios al dia, i els boomers només 3. Per a molts d’ells, les converses més llargues o detallades continuen sent territori del text o de la trucada tradicional.
Massa àudios? El límit entre comoditat i molèstia
L’ús de les notes de veu pot ser molt pràctic, però també genera tensions. El 61,7% dels enquestats afirma tenir almenys una persona al seu entorn que els envia massa àudios, fet que genera una sensació de “sobrecàrrega comunicativa” i acumula missatges pendents per escoltar d’amics o familiars.
La durada ideal per una nota de veu se situa en 33 segons
Entre els principals inconvenients, el 53,7% assenyala que poden ser llargs i avorrits, mentre que el 52,2% considera que sovint arriben en moments poc oportuns, quan no poden escoltar-los. A més, més d’1 de cada 5 entrevistats considera que la gent que envia notes de veu dona més importància a la seva pròpia comoditat que a la del receptor.
De mitjana, segons els enquestats, entre les situacions comunicatives més habituals en què fem servir notes de veu, la durada ideal per als espanyols se situa en 33 segons.
Tot i els inconvenients, els àudios tenen els seus avantatges. Entre els motius més habituals per utilitzar-los -segons l'enquesta de Perply, hi ha: facilitar informació difícil d’escriure en text (37%), enviar missatges mentre es fan altres activitats (35%) i expressar emocions de manera més clara (31%).