Després dels dies de conflicte en el sector del taxi viscuts a Barcelona arran de les llicències dels vehicles amb conductor (VTC) de companyies com Uber o Cabify, Nova York fa un pas endavant i es converteix en la primera ciutat a limitar aquestes llicències. Durant un any, l’ajuntament de la ciutat nord-americana no oferirà noves llicències, amb l’objectiu d’estudiar durant aquest període l’impacte del servei en el sistema de transport urbà.
El projecte de llei, que exempta als vehicles que siguin accessibles en cadira de rodes, forma part de les mesures que inclouen l’establiment d’un salari mínim pels conductors dels vehicles VTC.
Aquesta mesura és la primera que es pren als Estats Units i es produeix a la ciutat on Uber té més importància. Segons denuncia el sector, la companyia és una de les que més ha contribuït a la congestió del trànsit i a l’empitjorament de les condicions laborals dels taxistes.
L’aliança de treballadors del taxi de Nova York, que agrupa uns 21.000 conductors, portava des del 2015 reclamant una regulació al sector. Segons els taxistes, la competència d’Uber i Lyft, entre altres apps de transport, han provocat la fallida i el desnonament d’alguns conductors tradicionals. Des del 2015, el nombre de VTC s’ha duplicat fins als 130.000 vehicles.
La mesura també contempla crear un marc regulador amb llicències per a les empreses de VTC que realitzen un gran volum de serveis a la ciutat (10.000 diaris).
No obstant això, empreses com Uber i Lyft argumenten que limitar l’emissió de llicències pot deixar tirats a molts veïns que hauran de recórrer al deficient sistema públic de transport.