• Economia
  • Les noves cares d'un Nàutic de transició

Les noves cares d'un Nàutic de transició

La fidelització dels nous públics es projecta com la clau d'un esdeveniment marcat pel creixement de la navegació i la manca de producte

L'expositor de Bali Catamarans, al Moll d'Espanya del Saló Nàutic de Barcelona | ACN
L'expositor de Bali Catamarans, al Moll d'Espanya del Saló Nàutic de Barcelona | ACN
Barcelona
13 d'Octubre de 2021
Act. 13 d'Octubre de 2021

"Navegar no és per a rics" afirmava un taxatiu Luís Conde durant la presentació de la cinquanta-novena edició del Saló Nàutic de Barcelona. La crisi econòmica i sociosanitària provocada per la pandèmia ha estat asimètrica pel que fa a l'afectació sobre els diversos sectors econòmics del país, però el nàutic ha estat una excepciófeliç, i els públics de la navegaciórecreativa no només s'han mantingut durant els darrers dos estius sinó que s'han diversificat. "Amb la pandèmia hi ha moltíssima gent que ha optat pel mar", explica el director del Saló JosepAntoniLlopart, que celebra que el modelturístic instaurat durant els darrers estius hagi "impulsat un creixement en el sector que en un altre moment hagués trigat dos o tres anys a arribar".

Les dades, de fet, confirmen els pronòstics de l'organització. Segons l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques (ANEN), la venda d'embarcacions arriba al darrer trimestre de 2021 amb xifres substancialment superiors a les prèvies a la pandèmia. Tal com destaca l'Associació, les matriculacions han crescut més d'un 13% entre gener i agost de 2021 respecte del mateix període de 2019. Les primeres jornades del Saló Nàutic al Moll de Fusta i el Moll d'Espanya del Port de Barcelona demostren aquest augment de l'interès per la nàutica, amb centenars de visitants de perfils diversos explorant totes les branques de la navegació.

Llopart: "La pandèmia ha impulsat un creixement en el sector que en un altre moment hagués trigat dos o tres anys a arribar"

Des de taules de surf amb disseny intel·ligent fins a l'Armada Espanyola, el PortVell acull un esdeveniment dedicat a una indústria concentrada, ben relacionada i amb evidents ganes de tornar a l'aigua. La popularització de la navegació recreativa durant el darrer any – una "alternativa segura i de proximitat" al turisme tradicional que es va detenir durant la pandèmia, com destacava el mateix Conde – es va trobar amb el primer estiu en prop de 60 anys sense Saló Nàutic presencial. "La gent tenia moltes ganes de tornar a la presencialitat, perquè el públic del Nàutic vol tocar el producte, vol pujar al vaixell", celebra Llopart. "La gent no només vol comprar – comenta el president del Saló – vol explicar experiències, fer networking".

"L'afluència és molt bona, i arrencar en festiu sempre és positiu", afirma Llopart, que veu en les noves cares que s'han presentat al Port una continuació dels grans resultats de sector. "Volem que aquest creixement no sigui una bombolla" i fidelitzar tothom que s'ha començat a apropar a la navegació amb la crisi de la Covid. "Es tracta d'aconseguir que la gent s'iniciï a navegar" un món, segons Llopart, ample i multifacètic, que permet diverses formes de participació, des dels esports marítims – representats al Nàutic per la Federació Catalana de Vela - fins a la navegació recreativa.

De llogaters a propietaris

Segons les dades publicades per l'ANEN, prop del 30% de les noves matriculacions d'embarcacions estan dedicades al model de lloguer charter. Aquest creixement, que el president del Saló celebra, es deu, principalment, a les demandes dels nous públics de la navegació. "La gent que està començant en aquest sector – raona Llopart – no vol tenir un vaixell, vol temps en un vaixell". EL model charter i la formació naviliera són la porta d'entrada de nous públics a la navegació, i el Saló es posiciona com un entorn d'impuls d'aquesta opció comercial.

"El nostre motor – apunta el director – és la venda, però les noves generacions entren a la nàutica des d'una altra òptica". Tal com apunta Llopart, però, l'organització veu el lloguer de vaixells – i les experiències que aquest estimula – una porta d'entrada cap a un model de navegació més tradicional, que impliqui la compra d'una embarcació d'ús privatiu. "El charter és una primera fase – augura Llopart – la segona fase és la compra d'una embarcació, i aquesta oferta és un reclam per a tot un segment de la població". Les vendes, però, baixaran el ritme pels llargs processos d'espera que comporta la manca de matèries primeres. "Ara mateix - apunta Llopart - s'estan gestionant les compres de 2020; intentarem fer un push de cara a les matriculacions de 2023". "Estem en un moment atípic", lamenta. 

"El nostre motor és la venda, però les noves generacions entren a la nàutica des d'una altra òptica"

La visibilitat dels venedors és, amb aquest objectiu, un dels punts més rellevants del Saló Nàutic. "La gent que puja a un vaixell, que el prova, és perquè el vol comprar, o perquè està a prop de decidir-ho", afirma Llopart, que veu el retorn a la presencialitat com un gran reclam per a la transició a la compra d'embarcacions. En aquest sentit, l'organització celebra "l'efecte agregador" de les més de 180 empreses presents al Saló, i les prop de 500 embarcacions exposades, 176 d'elles en l'exposició flotant. Al Moll d'Espanya, que ha acollit la mostra en mar de molts dels iots i vaixells més imponents del certamen, es poden visitar els expositors de grans firmes com Azimut Yachts, Lagoon, Pardo o Sasga. D'entre els naviliers presents, però, ha destacat l'afluència del gran stand de Bali Catamarans, així com la gran demanda de visites a les embarcacions exposades per la naviliera espanyola De Antonio.

Navegar en digital

Tot i que la innovació serà un dels factors principals del saló en endavant, l'edició d'enguany no ha estat una de les més destacades en noves propostes navilieres. "La manca de matèria primera i producte ha fet que aquesta sigui una edició atípica", lamenta Llopart, que veu la de 2022 com "el retorn del Saló com a referent en novetats a la indústria". Segons el director del saló, però, en l'edició d'enguany "es veuen indicis d'innovació que poden entrar als mercats en els propers anys", tot projectant el retorn d'aquest nou producte de cara a edicions futures.

"La innovació és essencial", avisa Llopart, que es veu com un espai on les grans navilieres internacionals puguin accedir per conèixer el futur del sector navilier. "Volem donar visibilitat a startup d'aquí i internacionals, i el nivell d'enguany és molt potent". El Saló, de cara a la seva transformació en la pròxima edició, es projecta com un "radar internacional" capaç de situar els projectes més disruptius en la navegació, i d'impulsar, conclou el director, un networking entre grans empreses i emergents que "connectin la innovació amb la gran indústria".

"Volem connectar la innovació amb la gran indústria"

Tot i les limitades possibilitats causades per la manca de producte, les emergents més disruptives de l'entorn empresarial de la navegació tindran el seu espai al saló mitjançant la tercera edició del Nautic Tech International Forum. Les startups introduïdes ofereixen solucions que van des de la digitalització de l'anàlisi de dades portuàries i navilieres que ofereix l'empresa Sinay fins al control digitalitzat d'hidroales, com el que ha presentat Folichemy. L'atracció de nous públics a la nàutica també forma part de les exposicions de Nautic Tech, amb la nova proposta de gamificació de l'esport nàutic de Karanasport, i l'expositor de Nautic Proteus ofereix als assistents una mostrade la seva tecnologia de navegació no tripulada dedicada al rescat de persones al mar. Llopart celebra poder acompanyar aquests projectes amb la visibilitat i els contactes que els facilita el Saló Nàutic, que es veu com "un accelerador molt important en aquesta indústria".