
Un dels objectius compartits per les diferents administracions en els últims anys ha estat l'harmonització del sistema de cotització dels autònoms. Adaptar el marc legislatiu d'aquesta tipologia de treballadors a la realitat del mercat laboral no és un objectiu fàcil. A l'Estat, l'última referència que tenim és la reforma que va introduir el ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions del govern espanyol el 2023, la qual va preveure canvis progressius als 15 trams que aniran canviant cada curs, amb una revisió del sistema cada tres anys. Encara haurem d'esperar fins al 2026 perquè es dugui a terme aquest primer repàs, però, què cal saber de cara al 2025 en clau fiscal?
Principalment, les quotes mensuals segons ingressos reals aniran des de 200 a 590 euros. Així mateix, es mantindrà la tarifa plana de 80 euros per aquells que encetin el seu primer any com a autònoms i s'allargarà a un segon any si el rendiment del treballador no supera el Salari Mínim Interprofessional (SMI). Ara bé, l'executiu espanyol sí que ha reduït la càrrega impositiva als tres primers trams i n'ha congelat els tres següents. Ho compensarà, però, augmentant la quota dels nou rendiments més alts.
Aquestes modificacions es reavaluaran el 2026 en una trobada entre el govern i els agents socials. En aquesta reunió s'estudiarà l'impacte de les variacions introduïdes al llarg dels tres anys i es dissenyarà un altre full de ruta triennal que encaixi amb la realitat del mercat laboral i que alhora faci sostenible el model. Això sí, és poc probable que es capgiri la tendència actual de compensar una quota més baixa als més desafavorits amb un gravamen més dur a les rendes més elevades.
Què està succeint amb la factura electrònica?

Des de fa un temps, la factura electrònica és ben present al teixit autònom. Està impulsada per la Llei Crea i Creix, aprovada pel govern espanyol a finals del 2022, la qual plantejava introduir l'obligatorietat d'emetre factures electròniques per part de les companyies i autònoms, entre altres coses. La idea era digitalitzar les relacions empresarials (B2B) i fer-les més transparents. És a dir, la mesura exclou la relació directa entre autònom / companyia i client (B2C). El format de la factura haurà de ser de dades estructurades i no admetran d'altres com Word, PDF o Excel.
Des del moment de l'aprovació de la normativa, pimes i autònoms tindran dos anys per implementar la factura electrònica o s'enfronten a sancions de fins a 10.000 euros
Ara com ara, és previst que el 2025 sigui l'any en què s'aprovi definitivament la normativa. D'aquesta manera, les empreses amb una facturació que superi els vuit milions d'euros tindran un any per adaptar-se al nou marc legal. En el cas d'autònoms, pimes i resta de companyies es donarà un termini de dos anys, és a dir, s'estima que el 2027 sigui la data màxima d'implementació de la factura electrònica, sempre que finalment s'aprovi enguany. En cas d'incomplir els terminis marcats pel govern espanyol, els autònoms s'enfronten a sancions de fins a 10.000 euros.
Per aquesta raó, algunes entitats com Pimec ja estan organitzant formacions i seminaris web recurrentment per formar els negocis en matèria de digitalització. Aquests cursos han servit per entendre com aplicar la factura electrònica o bé com sol·licitar ajuts com els fons Next Generation.
La importància de trobar un bon soci financer
En aquest 2025 de tants canvis per als autònoms, resulta indispensable disposar d'un agent que assessori de la nova realitat financera del país. Un bon soci no només permet avançar-se a possibles problemàtiques, sinó que pot ajudar a entendre què hi ha darrere de cada marc regulador. I a l'hora d'adquirir aquest coneixement, els bancs són dels millors aliats, ja que disposen de tota la informació a l'instant.
De fet, algunes entitats com CaixaBank han apostat per aclarir un panorama plagat d'interrogants a través de serveis i productes. Si parlem del primer, entre altres coses, el banc català ha ampliat el seu programa Dia a Dia i ha facilitat que els autònoms tinguin un accés gratuït als principals serveis financers. Són un dels principals beneficiats d'aquesta bonificació que va entrar en vigor l'1 de gener i que va afectar d'una tacada 300.000 clients de l'entitat. En total, ja hi ha 14 milions d'afiliats exempts de pagar comissions per operacions.

Els autònoms formen part d'una de les línies mestres de CaixaBank. Més enllà del Dia a Dia, ofereixen altres serveis operatius com les seves solucions de comerç electrònic. Aquest àmbit es distribueix en dues branques: els Addon Payments, que ajuden a controlar, facilitar i gestionar els pagaments de les botigues en línia; i el Social Commerce, que permet posar a la venda un producte o servei a l'instant a través de les xarxes socials. És a dir, no cal dissenyar cap pàgina web, ja que aquest servei inclou un sistema de seguretat 3DSecure, diferents modalitats de pagament i fins i tot la possibilitat d'anunciar-se.
D'altra banda, també presenten uns dels serveis més àgils i diversos del mercat pel que fa als TPV. L'abonament de les vendes s'efectua a primera hora de cada dia (8 h), mentre que els clients tampoc han de patir massa: accepten sis tipus de targetes (Visa, MasterCard, American Express, Maestro, JCB i China Union Pay), a més de la coneguda tecnologia contactless.
CaixaBank disposa de 70 oficines Store Negocis i de 2.500 gestors especialitzats per atendre els seus clients autònoms
A més, CaixaBank disposa de quatre verticals orientades al sector dels negocis i que també atén les necessitats dels autònoms: Food&Drinks, per al sector de restauració; Pharma, especialitzat en farmàcies; FeelGood, per a tots els negocis relacionats amb la salut i el benestar; i comunitats de propietaris, que gestiona les particularitats d'aquesta tipologia de clients. A través de les 70 oficines Store Negocis i de 2.500 gestors especialitzats, el banc ofereix un servei personalitzat al gruix dels seus clients que pertanyen a alguna d'aquestes quatre categories.