A les empreses de logística, tota acció que suposi reduir les despeses vinculades al transport és benvinguda. És en el context d’aquesta problemàtica on s’emmarca la solució tecnològica plantejada per Nub Freight, una startup ubicada fa gairebé un any al Logistics 4.0 Incubator del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). Un dels fundadors de l’empresa, Pol Ximeno, explica que “el nostre producte resol problemes de control dels costos de transport, visibilitat i eficiència operativa”. Gràcies a l’automatització de l’operativa logística, les pimes industrials que utilitzen els serveis de Nub Freight fan ús de les dades emprades pels transportistes, que acaben generant valor.
La solució tecnològica de la startup afavoreix les comparatives de preus, a l’estil de l’agregador de tarifes hoteleres Booking, mesura l’impacte de CO2 que ha generat la ruta de transport, comparteix la ubicació de la mercaderia i la visibilitat de l’operació per tots els membres de l’empresa. “El nostre client principal és la pime industrial, però treballem braç a braç amb el transportista”, admet Ximeno. El fundador de Nub Freight assenyala que l’avantatge competitiu de la plataforma rau en la integració tecnològica amb els transportistes, de forma que a mesura que s’incrementa la base de dades i la connectivitat, més s’enriqueix el servei.
Gràcies a l’automatització de l’operativa logística, les pimes industrials que utilitzen els serveis de Nub Freight fan ús de les dades emprades pels transportistes, que acaben generant valor
L’extracció de les dades a través de la integració en el software de les companyies de transport, que posteriorment es comparteix amb la pime industrial, és el que atorga un ventall ampli de possibilitats a les firmes. Des de saber si es vol seleccionar l’operador en funció del preu del servei, la comparativa de valors o les opcions de seguiment de l’enviament. Pol Ximeno indica que “el sistema ajuda al control exhaustiu des de la comanda fins a la facturació”. Per a les empreses industrials, es tradueix en estalvis d’entre el 10 i el 38% en els costos de transport.
Connexió i visibilitat
L’eficiència operativa es concreta mitjançant la connexió de les dades extretes de les companyies nacionals i internacionals de transport amb les necessitats de les pimes industrials de sectors com la producció d’aliments o la maquinària. Actualment, Nub Freight disposa de més d’una trentena de clients. Pol Ximeno precisa que la presència a la Logistics 4.0 Incubator de la Zona Franca “ens aporta estar connectats amb els avenços d’un ecosistema innovador i estar més a prop del SIL, el saló internacional de referència de la logística, que suposa un gran aparador per les startups com la nostra”.
Més enllà de la connexió, Nub Freight destaca que la incubadora logística aporta visibilitat per trobar nous clients i participar de forma conjunta en projectes europeus. Ximeno recorda que la petjada de carboni esdevé, cada vegada més, un factor competitiu i una demanda dels clients que contracten les empreses de transport. De fet, ara ja és obligatori que les firmes de més de 300 treballadors informin sobre l’impacte de CO2 que provoquen les seves operacions.
Així, el passat mes de juliol va entrar en vigor la directiva sobre la diligència deguda en matèria de sostenibilitat de les empreses (Directiva 2024/1760). L'objectiu d'aquesta és fomentar un comportament empresarial sostenible i responsable en les operacions de les empreses i en tota la seva cadena de valor mundial. Les noves normes garantiran que les firmes incloses en el seu àmbit d'aplicació identifiquin i abordin les repercussions negatives de les seves accions sobre els drets humans i el medi ambient dins i fora de la Unió Europea.
Segons la companyia, l'incubadora logística aporta visibilitat per trobar nous clients i participar de forma conjunta en projectes europeus
Trobar el nínxol de mercat
Una vegada Nub Freight ja ha començat a facturar de manera recurrent, deixant enrere la fase d’enlairament de les startups, els plans de creixement impliquen obrir nous mercats i clients, començant per Àustria. La companyia, formada pels dos fundadors i una nòmina extensa de col·laboradors externs, reivindica l’èxit d’haver sabut posicionar-se en un sector ampli i global com el de la logística, aterrant en un nínxol de mercat concret.
A la 34a edició dels premis d’excel·lència logística, el Centre Espanyol de Logística va reconèixer l’aportació de Nub Freight per fomentar la innovació a través de la logística sostenible. El guardó a la plataforma de gestió centralitzada per a transportistes realça que la tecnologia de la startup ofereix visibilitat dels enviaments i una calculadora d'emissions de CO₂. El jurat va destacar que “amb un enfocament cap a pimes industrials, optimitza les seves operacions logístiques, redueix costos i ajuda a complir amb els objectius de sostenibilitat mitjançant el seguiment detallat i la integració de dades”.
Ximeno, agraït pel reconeixement, afirma que “els nostres clients tenen processos eficients per a equips logístics, milloren el seu servei i estalvien diners”. Els equips de gestió de les companyies obtenen més transparència sobre les despeses de transport i l’operativa, a més dels factors relacionats amb les vendes.
Entre els reptes que es marca Nub Freight per l’any 2025 es troben l’increment de la base de clients, crear xarxes entre ells i desenvolupar noves funcionalitats del producte. A més d’obrir nous mercats a altres països europeus, des del punt de vista empresarial, la companyia posa la mirada en acabar l’any amb beneficis, perfeccionant la calculadora de la petjada de CO2 i incrementar la base de dades de transportistes, amb la possibilitat d’incloure també les companyies aèries.