L'obertura del comerç de Barcelona en diumenges i festius ha suposat 306 milions d'euros de vendes durant el 2023, xifra que representa un augment de la facturació dels comerços del 9,5%. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi de l'associació de comerciants Barcelona Oberta que analitza l'impacte de l'anomenada Zona de Gran Afluència Turística (ZGAT) en l'economia dos anys després de l'acord que permet obrir cada dia de la setmana entre maig i setembre.
El document ressalta que el fet que els comerços puguin obrir els diumenges crea una "gran sinergia" amb el sector de la restauració -per cada 2,1 euros en compres es genera un euro de despesa en bars i restaurants- i suposa la creació d'entre 1.600 i 1.800 llocs de feina.
Per cada 2,1 euros en compres es genera un euro de despesa en bars i restaurants
L'objectiu de l'estudi realitzat per RBD Consulting Group és analitzar els efectes de la ZGAT "posant èmfasi en l'anàlisi de la facturació induïda, l'ocupació generada i el seu efecte a la demanda turística i interna". Segons el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, la informació recopilada en aquest primer estudi sobre la ZGAT han de "servir per orientar i establir les bases del model comercial", així com dimensionar la importància de les compres ZGAT per a l'economia de Barcelona. Barcelona Oberta és la unió de 21 eixos comercials turístics que comparteixen una visió del paper econòmic i social del retail de proximitat, i representen el turisme de compres.
Qui compra en diumenge?
Pel que fa a la despesa en compres, la mitjana és de 86 euros, sent de 112 euros en els turistes i de 57 euros en els residents, una diferència que obeeix “al tipus de producte adquirit, on el turista eminentment compra productes no quotidians, mentre que en el cas dels residents hi ha més presència de producte quotidià al seu tiquet de compra”.
Una altra dada rellevant vinculada al turisme és que el motiu principal pel qual els visitants acudeixen a la ZGAT és per fer turisme, ja que el 88% hauria visitat igualment la zona, encara que el comerç estigués tancat. Aquesta visita, afirmen, genera una compra associada gràcies al fet que el comerç està obert i té un marcat component "impulsiu i d'oportunitat", ja que no es podria fer en un altre dia.