• Economia
  • Les obres del 4+4 a l'estació de Sants ja són una realitat

Les obres del 4+4 a l'estació de Sants ja són una realitat

A partir d'ara, els trens de Rodalies disposen de dues vies per sentit per aturar-se i carregar i descarregar viatgers i compartiran andana

L'estació de Sants | ACN
L'estació de Sants | ACN
ACN
Barcelona
01 de Març de 2021
Act. 01 de Març de 2021

Adif ha donat per finalitzats aquest 1 de març els treballs del nou esquema de vies d'ample convencional a l'estació de Sants, conegut com el 4+4, que permetrà una major fluïdesa dels trens de Rodalies que estacionen entre les vies 7 i 14 que circulen pels túnels de Passeig de Gràcia i Plaça Catalunya. Amb la nova configuració, els trens disposaran de dues vies per sentit per aturar-se i carregar i descarregar viatgers. Els combois que circulen en sentit l'Hospitalet de Llobregat s'estacionaran indistintament entre les vies 7 i 8 i els que transiten nord en sentit nord ho fan per les vis 9 i 10. Pel que fa els que utilitzen el túnel de Passeig de Gràcia, s'aturaran a les vies 11 i 12 en sentit sud i en sentit nord a les vies 13 i 14.

Segons Adif, una altra avantatge després de la culminació de les obres, que han tingut un cost proper als 9 milions d'euros i s'emmarquen en el desenvolupament del pla de Rodalies, és que els viatgers disposaran d'una andana comú i no hauran de moure's en funció de la línia que agafin.

En total, l'estació de Sants disposa de vuit línies d'ample convencional. Fins ara, dues d'aquestes vies donaven servei a 618 circulacions de trens que utilitzen diàriament el túnel de Plaça Catalunya, mentre que les sis restants ho feien per Passeig de Gràcia, que acollia 396 circulacions diàries. Amb aquests treballs, ara hi haurà quatre vies que donaran accés a cada túnel en els dos sentits. A més, en l'anterior configuració feia que si per exemple un comboi s'avariava en el túnel de Plaça Catalunya suposava una major afectació, que se'n ressentissin els trens de la resta de línies i que es tardés més en normalitzar els horaris de nou.

D'aquesta manera, el principal objectiu de l'obra consisteix en reduir els temps de pas dels trens que circulen per l'estació ja que en les operacions de pujada i baixada dels passatgers dels trens de túnel de Plaça de Catalunya disposaran de dues vies i una andana comú davant l'única via que hi havia fins ara. Segons l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries, també s'aconseguirà una millor distribució dels usuaris de les andanes. D'altra banda, les instal·lacions ja estaran preparades per al sistema europeu de senyalització d'ERTMS nivell 2. Les obres de moment entre l'Hospitalet i Mataró es troben actualment en curs.

Els treballs del 4+4 es van iniciar l'1 de juny de l'any passat i es van dividir en 11 fases. En total, s'hi ha destinat 1,3 quilòmetres de carril, 3.900 subjeccions per a via en placa i 1.500 travesses per a la via sobre balast, 3.600 metres de catenària rígida, 110 metres cúbics per a la via en placa, 900 metres cúbics de balast i s'han adaptat les instal·lacions de seguretat i comunicacions a les vuit vies del nou esquema. Hi han treballat aproximadament un centenar de persones entres tècnics i operaris amb equips d'entre 50 i 60 persones diàries i s'hi han destinat 15 màquines.