Les oficines no desapareixeran. Ho asseguren des del sector immobiliari i ho recolzen les xifres d’aquest inici del 2021. Després d’un 2020 per oblidar, ple de dificultats econòmiques per part de les companyies i amb un teletreball molt estès, la contractació d’oficines ha recuperat terreny el primer trimestre de l’any. Segons dades de Cushman&Wakefield, s’ha incrementat un 60% en comparació al mateix període de l’any passat. Les immobiliàries busquen alternatives per garantir la continuïtat del negoci més enllà de la pandèmia, proposen nous models de ciutat i en destaquen la importància.
Trobar l’equilibri entre oficines i espai residencial als barris és la clau, segons indica Xavier Güell, director de CBRE Barcelona, en conversa amb VIA Empresa. Així, preveu un canvi en l’organització de les ciutats que evolucioni cap a una mescla d’usos com ja hi ha en alguns barris de Barcelona, especialment a la zona alta. Però són una excepció: mentre que la majoria de zones tenen més habitatge que oficines, al 22@ passa tot el contrari. “És un model d’èxit que s’ha intentat replicar a diverses ciutats de tot el món”, indica Güell. Ara, l’ajuntament de la ciutat vol introduir-hi més espai residencial per buscar aquest equilibri.
El 22@ és la zona de la capital catalana on més ha crescut la contractació aquest inici d’any. En comparació al primer trimestre del 2020, ho ha fet un 60%, segons un informe de Cushman&Wakefield. Això no vol dir que s’estiguin recuperant els nivells de contractació anteriors a la crisi, sinó que s’han traslladat de l’any passat a enguany algunes operacions pendents. De fet, el 2019 havia estat un any excepcional per al mercat d’oficines a Barcelona, amb uns xifra rècord d’inversió de 1.700 milions d’euros, segons dades de Savills Aguirre Newman.
Les dades de CBRE sobre Barcelona també apunten aquest rècord: 400.000 metres quadrats d’oficines llogats el 2019, una xifra només igualada el 2005 i el 2015. Això es coneix com a take up al món immobiliari, una dada que aquest 2020 s’ha reduït un 60%. Tot i així, Güell avisa que, si es compara amb els anys anteriors, la reducció és del 45%. El nivell de disponibilitat d’oficines també és una dada rellevant per conèixer la situació del mercat. Mentre que l’any anterior a la pandèmia se situava en un 6,1%, el 2020 s’ha incrementat fins al 7,8%. Segons dades de Cushman&Wakefield, la taxa de disponibilitat al 22@ és molt més baixa, d’entre el 2% i el 3%. Tot i així, l’informe avisa que el percentatge pot pujar fins a igualar-se entre el 7% i el 8% a la resta de la ciutat.
Com afecta el teletreball?
A CBRE han identificat tres reaccions per part de les empreses davant l’augment del teletreball a causa de la covid-19. D’una banda, hi ha les companyies que creuen que la situació no canviarà en comparació a com estava abans de la pandèmia i, per tant, que no han pres cap decisió al respecte. També existeixen empreses que redueixen els espais dels quals disposen perquè sí que veuen un canvi de paradigma en el camp del teletreball. I, finalment, hi ha les que estan expectants i esperen a veure què passa abans d’actuar.
Aquestes últimes, segons Güell, són la majoria, però les que sí que decideixen fer algun canvi en la seva organització del treball presencial ho fan per reduir espai a les seves oficines, segons Cushman&Wakefield, entre un 15% i un 20%. Això es dona, sobretot, a les companyies que han adoptat un model de feina híbrid -amb torns de presencialitat, per exemple-, que ja no necessiten acollir la plantilla completa a les oficines i, per tant, no necessita tanta superfície.
El 22@ lidera la recuperació de la contractació d'oficines a Barcelona, amb un increment del 60% en comparació al primer trimestre del 2020
De fet, la redistribució de les oficines a les ciutats de la qual parla el director de CBRE ha de tenir com a objectiu apropar els llocs de feina als treballadors, és a dir, que els desplaçaments siguin mínims. Això no només augmenta la qualitat de vida dels empleats, sinó que també disminueix l’impacte mediambiental del transport. “Quan s’instal·lin a una nova ciutat, les empreses hauran de fer un estudi sobre on viuen els seus potencials treballadors”, indica Güell. Si bé és impossible tenir una oficina propera a tota la plantilla, destaca l’opció de fragmentar les seus per part de les empreses, en lloc de concentrar en un mateix lloc tots els treballadors.
Barcelona i el talent
Barcelona és una ciutat ideal per provar aquest canvi: “La ciutat està ben posicionada per atreure talent i hi ha moltes empreses internacionals que hi volen establir la seva seu europea”. Així, es troba al nivell de Berlín i Amsterdam per competir amb altres grans ciutats com Nova York, Londres i París, tradicionals punts de peregrinació d’empreses internacionals. Güell situa l’atracció de talent com un tret bàsic, ja que se situa al centre de l’equació: “Abans, el capital atreia les empreses i, aquestes, el talent; ara, són les empreses i el capital que van cap allà on hi ha talent”.
"Barcelona està ben posicionada per atreure talent i hi ha moltes empreses internacionals que hi volen establir la seva seu europea", segons Xavier Güell (CBRE)
A banda de la ubicació de les oficines, també els espais en si s’han d’adaptar al que volen els treballadors. “És una enorme oportunitat perquè totes les empreses donin un pas endavant per consolidar el nou paradigma de les noves formes de feina; s’haurà de redissenyar l’oficina com un lloc de trobada, d’intercanvi, de creació, on els treballadors tinguin incentius per anar”, va explicar el soci internacional de Cushman&Wakefield, Javier Bernades, durant la presentació de l’informe de la immobiliària la setmana passada. En aquest sentit, va situar els coworkings com “els grans guanyadors” de tota la situació generada per la pandèmia.
Però aquesta tendència no és nova, segons Güell. El director de CBRE Barcelona recorda que “portem anys treballant amb espais flexibles”. Aquest canvi de concepte de les oficines es produirà mentre les empreses decideixen com encaren la incertesa provocada per la pandèmia i el teletreball.