Per què Peter Pan se'n va anar al País de Mai Més? Per què no vol tornar a la Terra? Alguna experiència va viure per fugir d'aquesta manera i la seva ombra sap què va passar. Som-hi Dansa es troba aquests dies al Teatre Borràs ballant una preqüela de les aventures de J. M Barrie, sota la direcció de Laura Olivella. L'ombra de Peter Pan és un espectacle familiar que ha tingut molt bona rebuda i crítica, però que s'ha trobat amb l'ombra que persegueix a la cultura des del març del 2020: les restriccions de la covid-19.
La sisena onada ha agafat als ballarins i actors de L'ombra de Peter Pan amunt de l'escenari. Però ells no fugiran al País de Mai Més. Van estrenar l'obra el setembre i fins ara han tingut molt bona rebuda. "La gent surt entusiasmada -explica Laura Olivella, la seva directora- però són mals moments per produir. La gent té molta por d'anar al teatre, s'ha demonitzat la cultura."
A les últimes actuacions, afectades per les restriccions, han tingut un màxim de 100 persones de públic. I havien arribat a tenir 300-400. Tampoc van aconseguir cap subvenció i els números es compliquen, però a l'espectacle encara li queda molta vida: ha de mantenir encesa la maquinària de l'escola de dansa que també dirigeix Olivella juntament amb el seu soci Pau Doz. Ambdós utilitzen la productora com una eina de màrqueting i promoció de l'escola i per donar projectes als ballarins que formen. "És un compromís moral i empresarial", explica Olivella.
També tenen en cartellera el Trencanous, a l'Aquitània Teatre de Sarrià. Sobre l'escenari una narradora i cinc ballarins versionen la clàssica partitura de Txaikovski cap al jazz. És el sisè Nadal que ofereixen aquest espectacle familiar i enguany, aliè a la covid-19, han aconseguit revalidar el seu èxit.
El talent, amb grans dosis d'humilitat
Olivella va començar a ballar als 23, després d'acabar la carrera de Medi Ambient. Va obrir l'escola de dansa amb 30 anys. Actualment, té un equip de 15-20 professors i creu que ells són la clau del seu negoci. "Has de valorar i cuidar molt el personal que tens, poder confiar en el teu equip i donar-los ales perquè facin el que considerin", explica Olivella. "Tot funciona bé perquè confio en ells i ells confien en mi".
Olivella: "reconèixer els errors no ens fa més vulnerables, ens fa més forts com a equip"
A l'escenari el seu segell és "la llum, l'energia" i ho aconsegueix també apostant per l'equip: impulsant el bon rotllo i la confiança i escollint els millors de l'escola, com a ballarins i com a persones. "Escullo gent enèrgica, amb llum a la cara, bones persones que donen les gràcies i que reconeixen els errors." I afegeix: "reconèixer els errors no ens fa més vulnerables, ens fa més forts com a equip".
Per Olivella, "el talent ha d'anar acompanyat d'humilitat". I això s'aplica a totes les àrees de les seves dues empreses: la productora i l'escola, a l'escenari i a l'aula.
Canvi de perspectiva: tornar a les xifres precovid
El sacseig de la covid-19 els va agafar amb un segon local acabat de llogar per ampliar l'escola. Un local que mai van utilitzar: durant els mesos amb més restriccions van passar de 600 a 380 alumnes. Ara superen els 500 i tenen l'objectiu d'arribar al volum precovid. "A l'escola abans el nostre objectiu era créixer i créixer, però ara el que volem és quedar-nos amb aquesta estructura i fer molt bé les coses". És el moment de fer potenciar la productora, de crear més espectacles.
Durant la pandèmia van passar de 600 a 380 alumnes. Ara superen els 500
En el vessant positiu, la pandèmia els ha obligat a digitalitzar les seves classes i, encara que avui dia tornen a fer-les presencials, tenen la possibilitat d'oferir-les en format digital a aquells alumnes que no poden assistir. També han aprofitat aquest període per acreditar-se com a escola oficial de dansa.