• Economia
  • L'ombra de Peter Pan: el teatre i les restriccions

L'ombra de Peter Pan: el teatre i les restriccions

Laura Olivella alerta que “s'ha demonitzat la cultura”

L'ombra de Peter Pan, de la productora Som-hi Dansa | Cedida
L'ombra de Peter Pan, de la productora Som-hi Dansa | Cedida
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
03 de Gener de 2022
Act. 03 de Gener de 2022

Per què Peter Pan se'n va anar al País de Mai Més? Per què no vol tornar a la Terra? Alguna experiència va viure per fugir d'aquesta manera i la seva ombra sap què va passar. Som-hi Dansa es troba aquests dies al Teatre Borràs ballant una preqüela de les aventures de J. M Barrie, sota la direcció de Laura Olivella. L'ombra de Peter Pan és un espectacle familiar que ha tingut molt bona rebuda i crítica, però que s'ha trobat amb l'ombra que persegueix a la cultura des del març del 2020: les restriccions de la covid-19.

 

La sisena onada ha agafat als ballarins i actors de L'ombra de Peter Pan amunt de l'escenari. Però ells no fugiran al País de Mai Més. Van estrenar l'obra el setembre i fins ara han tingut molt bona rebuda. "La gent surt entusiasmada -explica Laura Olivella, la seva directora- però són mals moments per produir. La gent té molta por d'anar al teatre, s'ha demonitzat la cultura."

A les últimes actuacions, afectades per les restriccions, han tingut un màxim de 100 persones de públic. I havien arribat a tenir 300-400. Tampoc van aconseguir cap subvenció i els números es compliquen, però a l'espectacle encara li queda molta vida: ha de mantenir encesa la maquinària de l'escola de dansa que també dirigeix Olivella juntament amb el seu soci Pau Doz. Ambdós utilitzen la productora com una eina de màrqueting i promoció de l'escola i per donar projectes als ballarins que formen. "És un compromís moral i empresarial", explica Olivella.

 

També tenen en cartellera el Trencanous, a l'Aquitània Teatre de Sarrià. Sobre l'escenari una narradora i cinc ballarins versionen la clàssica partitura de Txaikovski cap al jazz. És el sisè Nadal que ofereixen aquest espectacle familiar i enguany, aliè a la covid-19, han aconseguit revalidar el seu èxit.

El talent, amb grans dosis d'humilitat

Olivella va començar a ballar als 23, després d'acabar la carrera de Medi Ambient. Va obrir l'escola de dansa amb 30 anys. Actualment, té un equip de 15-20 professors i creu que ells són la clau del seu negoci. "Has de valorar i cuidar molt el personal que tens, poder confiar en el teu equip i donar-los ales perquè facin el que considerin", explica Olivella. "Tot funciona bé perquè confio en ells i ells confien en mi".

Olivella: "reconèixer els errors no ens fa més vulnerables, ens fa més forts com a equip"

A l'escenari el seu segell és "la llum, l'energia" i ho aconsegueix també apostant per l'equip: impulsant el bon rotllo i la confiança i escollint els millors de l'escola, com a ballarins i com a persones. "Escullo gent enèrgica, amb llum a la cara, bones persones que donen les gràcies i que reconeixen els errors." I afegeix: "reconèixer els errors no ens fa més vulnerables, ens fa més forts com a equip".

Per Olivella, "el talent ha d'anar acompanyat d'humilitat". I això s'aplica a totes les àrees de les seves dues empreses: la productora i l'escola, a l'escenari i a l'aula.

Canvi de perspectiva: tornar a les xifres precovid

El sacseig de la covid-19 els va agafar amb un segon local acabat de llogar per ampliar l'escola. Un local que mai van utilitzar: durant els mesos amb més restriccions van passar de 600 a 380 alumnes. Ara superen els 500 i tenen l'objectiu d'arribar al volum precovid. "A l'escola abans el nostre objectiu era créixer i créixer, però ara el que volem és quedar-nos amb aquesta estructura i fer molt bé les coses". És el moment de fer potenciar la productora, de crear més espectacles.

Durant la pandèmia van passar de 600 a 380 alumnes. Ara superen els 500

En el vessant positiu, la pandèmia els ha obligat a digitalitzar les seves classes i, encara que avui dia tornen a fer-les presencials, tenen la possibilitat d'oferir-les en format digital a aquells alumnes que no poden assistir. També han aprofitat aquest període per acreditar-se com a escola oficial de dansa.