Onefam: el fenomen mundial dels 'hostels' comença a Catalunya

La cadena d'albergs catalana vol establir una xarxa mundial a través d'aliances i preveu duplicar la seva facturació en només un any

Viatgers a una habitació de Onefam Catedral Hostel, situat a Sevilla | Cedida Viatgers a una habitació de Onefam Catedral Hostel, situat a Sevilla | Cedida

A només uns dies de l'arribada definitiva de l'estiu, el turisme català es frega les mans. A priori, la d'enguany serà una temporada rècord en tots els sentits: visitants, diners i llocs de feina creats. Un cop la pandèmia ha quedat totalment superada, la gent vol viatjar més que mai. Enmig d'aquesta obsessió pel turisme, hi ha un sector amb què potser no massa gent comptava i que lidera la tendència: els hostels. A Catalunya, només el gener els albergs van passar de 13.314 visitants l'any 2023 a 19.229 usuaris aquest 2024. Es tracta d'una millora substancial, al voltant d'un 50%, i que confirma que els turistes no només viatgen més, sinó que han canviat la seva forma de fer-ho.

Més info: Els càmpings catalans enceten 2024 amb un 2,74% més de visitants que fa un any

"A Espanya encara hi ha el concepte que l'alberg és quelcom barat i ranci. Ens hem trobat amb casos de gent que viu superbé econòmicament i que venen als hostels perquè entenen la cultura", apunta a VIA Empresa Nina Gallemí. Ella és la junior operations manager de Onefam, una cadena catalana d'albergs que està arrasant al sector mundial precisament pel seu model de negoci. La seva proposta consisteix a oferir un allotjament de qualitat que s'allunyi de la idea del low cost i baixa qualitat amb què s'associen normalment els hostels. Durant el darrer any, Onefam ha experimentat un creixement elevat: ha passat d'operar 16 hostels a Europa amb uns 1000 llits i una facturació de 15 milions d'euros el 2023, a 54 hostels a tots els continents, superant els 4500 llits i projectant una facturació de més de 40 milions per a l'any 2024.

Subías: "El que ens fa diferents és que des del primer moment els nostres treballadors han estat viatgers. El fet de contractar a gent que viatja fa que després sapiguem què és el que volen els clients"

Onefam va néixer l'any 2006 a Barcelona. Toni Subías, el seu fundador, va rebre l'oportunitat d'obrir una nova línia de negoci: un habitatge a la capital catalana. En aquell moment, es dedicava al sector bancari i no havia explorat el potencial d'aquest sector. Van ser una de les primeres marques que van apostar per aquest fenomen, i des de llavors no han deixat de créixer. "El que ens fa diferents és que des del primer moment els nostres treballadors han estat viatgers. El fet de contractar a gent que viatja fa que després sapiguem què és el que volen els clients", explica a VIA Empresa el CEO de Onefam. Com a curiositat, Onefam només accepta a visitants que tinguin menys de 40 anys.

La seva voluntat també és crear comunitat. De fet, per això van triar aquest nom: One (d'una, en anglès) i fam (de família). Ho fan a través de sortides en grup gratuïtes per veure punts d'interès turístic com la Sagrada Família i de sopars en grup al mateix hostel. Els clients que s'allotgen als seus albergs provenen de tot arreu, tot i que els principals visitants són nord-americans i australians. "És gent que viatja sola. És com a les pel·lícules: un cop acaben la carrera, agafen un any sabàtic. En un mateix sopar pots veure a gent d'Àsia, el Brasil o Espanya compartir experiències", destaca Subías.

L'expansió internacional, el futur de Onefam

Joves gaudint d'una trobada al Onefam Batlló Hostel, a Barcelona | Cedida
Joves gaudint d'una trobada al Onefam Batlló Hostel, a Barcelona | Cedida

Aquesta hospitalitat i personalització de l'experiència els ha portat a ser distingits internacionalment. El passat abril, la plataforma Hostelworld va atorgar el guardó Millor Cadena Europea a Onefam. Un premi al qual se li van sumar altres reconeixements com ara el millor hostel a Espanya, República Txeca i Anglaterra. Enguany, tenen planejat inaugurar dos nous albergs: el tercer a Londres i el cinquè a Praga. A més, la cadena està explorant altres ciutats clau d'Europa com Roma, Berlín, Dublín o París. Fora del Vell Continent també els interessa el Brasil, Mèxic o Indonèsia.

Onefam ha creat 'Top Rate', un projecte pel qual estableixen aliances amb el millor 'hostel' de cada capital de país a través d'una plataforma

Per fer-ho, han engegat un projecte anomenat Top Rate. La idea és aprofitar el valor de la marca Onefam i establir aliances amb els millors hostels del món a través d'una plataforma. És a dir, la seva expansió no necessàriament té a veure amb construir nous habitatges. "Anem a ciutats de tot el món i contactem amb només un alberg, el que considerem el millor del país. Després signem un conveni amb ells pel qual nosaltres cobrem un 10% de la comissió per cada reserva que es faci a través de la nostra plataforma", explica Subías.

Ara mateix ja s'han associat amb uns 40 albergs, fet que esperen que dupliqui la facturació de l'empresa. Més enllà de la qualitat, també busquen que els seus socis tinguin un estil molt semblant al de Onefam. "Nosaltres promovem el sentiment de comunitat i de sentir-se a casa. Per tant, sempre busquem que els nostres clients se sentin d'aquesta manera vagin on vagin", afegeix Gallemí.

Barcelona, la ciutat de l'Estat que millor funciona

El pes del turisme a Barcelona i Catalunya és molt important | iStock
El pes del turisme a Barcelona i Catalunya és molt important | iStock

Tot i que el fenomen hostel és mundial, Onefam no perd de vista casa nostra. A Barcelona tenen cinc albergs i ara per ara és la ciutat europea que millor funciona, amb un repunt de la facturació d'entre el 25% i 30% en només un any. Tot i ser una empresa de projecció internacional, la seu de la companyia continua a la capital catalana. "Barcelona és on tenim més personal i podem fer més formacions. Un cop els formem, els enviem a l'estranger i així podem obrir més albergs arreu del món", subratlla Subías.

A més, tot i que el concepte modern dels hostels "encara no ha calat", els dirigents de Onefam sí que reconeixen que "a poc a poc va canviant més". Grans capitals com Madrid i Barcelona han multiplicat la presència d'aquesta classe d'allotjaments turístics els últims anys i els visitants cada cop s'animen més a provar-ho. "Els albergs no són una cosa necessàriament de muntanya", recorda Subías. "A la ciutat tenen parquet, cuina, aire condicionat... Són com petits hotels, l'únic que comparteixes espai per comunicar-te i conèixer gent. Tenim lliteres individuals, cadascuna amb llum i cortina pròpia, a més de taquilles de seguretat", remata. Tota una revolució en l'experiència turística que troba en Catalunya una de les empreses capdavanteres al sector.

Més informació
Barcelona i la febre dels 'free tours': el quart genet del turisme 'low cost'
El turisme internacional s'enfila fins als 3,3 milions de visitants
El Govern millorarà l'eficiència energètica dels allotjaments turístics
Avui et destaquem
El més llegit