"Com tenir un cos perfecte en tres setmanes"; "trucs per fer una bona Operació Biquini"; "12 fórmules infal·libles per aprimar-se i estar a punt per a l'estiu". Des de principis de la primavera, les xarxes s'omplen de titulars animant tothom a començar la temuda Operació Biquini, el pla perquè tothom llueixi tipet a la platja. Les seccions de Lifestyle identifiquen els principals errors a l'hora de fer l'Operació Biquini i donen consells per evitar-los; les revistes regalen als seus lectors un pla que combina dieta i exercici per perdre pes en 30 dies; les emissores expliquen com reenganxar-se a l'Operació Biquini si se n'ha perdut el tren. A Espanya, l'Operació Biquini és tot un fenomen: un 70% de les dones reconeixen haver-la fet algun estiu. D'aquestes, un 60% afirma que l'ha fet entre una i cinc vegades, i un 21%, entre cinc i deu. Segons les dades del darrer Estudi Findus 350, l'Operació Biquini està en plena forma i s'ha convertit en el caldo de cultiu perfecte perquè el sector del fitness, de la nutrició i de la cosmètica pugui engreixar la seva facturació.
Màrqueting ferotge
"Quan arriba l'estiu, tots volem fer bona fila a la platja", explica Paula Butragueño, autora del llibre 10 semanas para sentirte 10, entrenadora i fit blogger amb més de 75.000 seguidors a Instagram. De fet, segons l'experta, la història s'inicia quan encetem la Setmana Santa. "Comença a fer bon temps, trepitgem per primer cop la sorra de la platja, ens traiem la samarreta i descobrim que estem de color blanc nuclear i que ens hem engreixat", apunta entre rialles. Les empreses ho saben i ho aprofiten per llençar ferotges campanyes de màrqueting animant a comprar productes o serveis que ens ajudin a "preparar-nos" per l'estiu.
Les empreses s'aprofiten del desig i la necessitat que observen en el consumidor oferint-los productes que saben que compraran
De maneres de definir l'Operació Biquini n'hi ha moltes, però Neus Soler, professora experta en màrqueting de la UOC, es queda amb aquesta: "No és res més que l'intent del món de la publicitat d'aprofitar un període de l'any preestiuenc per colar-nos productes que ens ajudin a esmenar els efectes del sedentarisme i de l'abús d'ingesta de calories que hem mantingut durant l'hivern". Per a Soler, les empreses s'aprofiten del desig i la necessitat que observen en el consumidor oferint-los productes que saben que compraran. Tal com recorda Soler, l'Operació Biquini fa anys que alimenta la indústria del fitness i derivats. "Si bé ja se'n parlava a la dècada dels 60, no va ser fins als 80 quan va arrelar a Catalunya, amb l'obertura de les grans cadenes de gimnasos que van començar a promoure el culte el cos i la necessitat de fer esport per cuidar-se", assenyala.
Frenar la fuga d'usuaris
De fet, els gimnasos són un dels grans beneficiats d'aquesta febre. "Saben que el fenomen existeix i se n'aprofiten", revela David Gómez, coneixedor del sector del fitness i fundador de la ja desapareguda Geemba, una startup mataronina que permetia anar al gimnàs tan sols pagant per les hores que s'utilitzés. Tal com explica Gómez, quan arriba la Setmana Santa, els centres esportius activen la maquinària per captar nous socis. "Llencen campanyes de descomptes dirigides als socis que convencin els seus amics a apuntar-s'hi; fan demostracions i classes a l'aire lliure; contracten publicitat a les parades dels autobusos i a la premsa de proximitat; i també inverteixen en campanyes a les xarxes socials i a Google", sintetitza l'expert. A les farmàcies, la indústria cosmètica i el món de la dietètica també posa tota la carn a la graella. "S'aprofiten de les inseguretats de les persones envers el seu aspecte físic amb anuncis de l'estil abans-després, focalitzant el missatge en la rapidesa dels resultats i posant el focus en l'eficàcia del producte o del mètode", apunta Neus Soler.
"A l'agost, quan la gent marxa de vacances i considera per acabat el seu període de preparació, es desapunta del gimnàs independentment del resultat que n'hagi tret"
Però realment hi surten guanyant les empreses? "En el fons, en el cas dels gimnasos, l'Operació Biquini tan sols serveix per compensar la fuga constant d'usuaris que tenen durant tot l'any", afirma. De fet, tal com apunta Gómez, el principal problema dels centres esportius no és captar nous socis sinó mantenir-los. "A l'agost, quan la gent marxa de vacances i considera per acabat el seu període de preparació, es desapunta del gimnàs independentment del resultat que n'hagi tret", assenyala.
Però no tot és negatiu. Per a l'entrenadora Paula Butragueño, tot i assegurar que cal lluitar per frenar el fenomen, creu que pot aprofitar-se per enganxar la gent a l'esport. "Pot ser una bona via d'entrada a un món més que necessari per gaudir d'una bona salut durant tot l'any", aventura. En aquest sentit, afegeix que cada vegada més "la gent i les mateixes marques veuen amb mals ulls aquesta pràctica" i aposten per publicitar els beneficis de fer activitat física de forma continuada, durant els 12 mesos de l'any. De moment, però, encara hi ha molts quilòmetres per recórrer: tan sols un 28% de les dones està en contra de fer dieta per aprimar-se a l'estiu.