De ser la ventafocs de Catalunya a reivindicar el talent i la fortalesa econòmica d’un territori hi ha un viatge llarg, que ara ha d’iniciar la societat civil lleidatana amb la campanya ‘A la nostra terra, conreem talent’, impulsada per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Lleida i l’Ajuntament de la ciutat. L’objectiu és deixar enrere la imatge de la demarcació que es va transmetre l’estiu passat, amb confinaments perimetrals, brots de coronavirus vinculats a la campanya de recollida de la fruita, tancament de l’hostaleria i una sensació generalitzada de càstig i criminalització. Per això, el lema de la campanya insta a recuperar l’orgull de ser de Lleida.
La iniciativa per fomentar i promocionar el talent, que es va presentar a mitjans de juny a un lloc icònic com la Seu Vella, compta amb referents en àmbits com la gastronomia, l’esport, la salut o la tecnologia. “Reivindiquem l’orgull de pertànyer a aquesta terra, la seva l’excel·lència, i on no hem d’envejar res de ningú, sinó més aviat molt a exportar”. Són les paraules del president de la Diputació de Lleida, JoanTalarn. En la mateixa línia, el conseller d’Empresa, Roger Torrent, al·ludeix “al posicionament de Lleida per ser punta de llança de la transformació econòmica”.
Més enllà dels tòpics
Lleida com a potència agroalimentària o Lleida com a rebost de Catalunya. Són alguns dels tòpics, parcialment certs, però que també es volen desterrar amb aquesta campanya. L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, enumera sectors desconeguts on Lleida també és pionera, com el teatre familiar o la tecnologia. “Hem d’anar més enllà dels tòpics que hem arrossegat durant molts anys”.
Barila: "Lleida necessita una empenta per treure tot el que tenim a dins"
Entre els referents de la campanya destaquen l’empresària gastronòmica TeresaCarles, pionera en l’alimentació saludable, la campiona d’autocròs, AresLahoz, la titellaire IngridTeixidó, la infermera TinaBarila, o l’empresari tecnològic JoanFolguera. Dels seus discursos surten paraules com: orgull, abanderats, motivació, referents o talent. Tina Barila assegura que “necessitem una empenteta per treure tot el que tenim a dins”.
L’orgull tecnològic
Silicon Valley o el 22@ són dos llocs habituals pel desenvolupament d’una empresa tecnològica. Però Joan Folguera, creador de la companyia Intech3D, especialitzada en el disseny de solucions d’impressions 3D i la fabricació additiva a mida, mai va pensar a instal·lar-s’hi allà. “L’he muntat aquí perquè reivindico l’orgull de ser de Lleida”. Folguera recorda que la tecnologia d’Intech3D és un model de referència en els esdeveniments i fires internacionals en les quals participen. “Sempre diem amb orgull que exportem tecnologia feta a Lleida a la resta del món”.
Folguera: “Sempre diem amb orgull que exportem tecnologia feta a Lleida a la resta del món”
Intech3D és pionera en la producció additiva. En aquest tipus de fabricació, el material es diposita per capes al lloc on sigui necessari per a personalitzar les formes a les necessitats de cada client o sector. És el que habitualment es coneix com a impressió 3D. Joan Folguera comenta que el sistema additiu, utilitzat durant els inicis de la pandèmia de la Covid-19, va servir per agilitzar i accelerar de forma flexible la fabricació de mascaretes i pantalles protectores quan hi havia manca d’estoc. En poc temps, Intech3D va subministrar 11.000 viseres protectores a diferents col·lectius de la societat lleidatana.
El d’Intech3D és només un exemple del camí que poden fer de la mà les empreses i les administracions, potenciant la innovació. Una innovació que també implica la presa de decisions polítiques per assolir l’excel·lència empresarial. Tal com va comentar un dels assistents a l’acte de presentació, “al segle XXI no ens podem governar amb eines del XX”. Això també forma part de l’exercici de conrear talent.