Tota tradició que se celebra en família implica, en un moment o altre, seure a taula i endur-se a la boca un plat típic o un dolç arrelat a aquella època de l’any. Més enllà de les neules, torrons, polvorons, escudelles i canelons, a Catalunya hi ha d’haver per força un bon tortell de Reis farcit de nata, trufa o massapà per acomiadar com cal Nadal, sigui de pastisseria o de supermercat.
El passat 2018 es van vendre prop de 900.000 peces artesans al territori català, segons el Gremi de Pastisseria de Barcelona, una xifra que reconeixien que se situava “molt per sota” de la de dolços industrials que es venen als supermercats. La venda de tortells fets per professionals especialitzats va caure en picat durant els anys de crisi, un consum que va anar directament a engreixar les vendes dels que es poden trobar als lineals del supermercat a causa del seu preu més baix.
La crisi va enfilar les vendes dels tortells industrials i va fer trontollar el negoci de les pastisseries
Una dècada després, i amb una lleu remuntada del poder adquisitiu, el gremi ha pogut captar de nou aquell consumidor que prefereix gastar una mica més i adquirir un producte “sense conservants, colorants ni elements artificials”.
Per a aquest 2019, la previsió de vendes se situa en el mateix llindar. Tornaran a regnar els tortells de massapà, seguits dels de nata, trufa i crema, tot i que cada cop són més els pastissers que donen lloc a la innovació amb fórmules que inclouen fruits vermells, vainilla i altres sabors que els permeten diferenciar-se.
Rere la marca blanca
Adquirir el tortell de Reis en un obrador conegut permet al client saber que es tracta d’una compra de proximitat, al comerç local i totalment artesanal. El preu pot oscil·lar entre els 20 i els 45 euros segons la mida del dolç, una quantia que pot duplicar, i fins i tot triplicar, el tiquet si es compara amb el preu que té el producte al supermercat.
Un tortell de pastisseria, acabat de fer i sense conservants ni colorants, pot triplicar el preu del dolç comprat en un supermercat
La major part dels tortells industrials que es troben en la gran distribució estan fets per BMI Ibérica (Madrid) i La Tahona de Utiel (València). La primera és proveïdora de Carrefour i Dia, entre altres, mentre que la segona treballa amb Mercadona. Ambdues estan especialitzades en la fabricació de productes de fleca i brioixeria sota la fórmula de la marca blanca. A la llista d’operadors també s’hi suma Vircar Panificación (Madrid).
Si durant els anys de crisi la venda de tortells industrials va arribar a assolir prop del 60% de la quota de mercat, actualment el negoci de les marques blanques pel que fa al dolç ha disminuït. L’any anterior les peces artesans van recuperar el seu atractiu i van emportar-se el 60% de les vendes. Tot i això, les productores i comercialitzadores de brioixeria i dolços tradicional saben que la marca blanca és un sector que es pot continuar explotant.