El Rubius i Dulceida són dues de les cares visibles d’una nova generació plenament digital. Però a les xarxes no tot és qüestió de postureig, de videojocs o marques de roba. I si es tracta de vendre croissants i plum cakes? Tenen sortida. Ho demostra Oriol Balaguer, un pastisser que potser no té l’etiqueta d’influencer, però que ha après com captar clientela a través d’Instagram.
Ell és un dels noms d’aquesta nova era d’artesans. És ben sabut que la venda dels productes de pastisseria i fleca han viscut una etapa difícil. La crisi i l’augment de referències als lineals dels supermercats ha fet que moltes de les persones que abans acabaven els àpats del cap de setmana amb un tortell del negoci del barri passés a fer-ho amb un pastís fred del súper. I això com se soluciona? “Amb productes de qualitat, fets al moment i, sobretot, buscant maneres d’arribar a un nou perfil de consumidor”, respon el responsable de la fira ExpoNadal, Paco Gil.
L’esdeveniment ha aplegat professionals d’arreu per actualitzar-se. No només en productes o tècniques, també en l’ús d’eines digitals consolidades i que han d’ajudar a mantenir en peu un negoci vist com antic.
A l’aparador i al mòbil
“Molts pastissers entren a la transformació digital per buscar a les xarxes, estar connectat amb el negoci i amb el client, i donar resposta a un consumidor molt diferent del que tenia abans”, assegura Gil. Així explica que entre els participants s’hi hagin pogut veure professionals de 70 anys que, en el seu dia, tenien llargues cues de clients els caps de setmana per comprar-li productes. Volen fer sobreviure el seu negoci i necessiten aprendre com fer-ho.
Els negocis familiars que han pogut incorporar en la gestió la segona i tercera generació ho tenen més fàcil. Segons el responsable, el fill o nét “ja entén la cultura de les xarxes i el nou format de consum”, però no passa amb el pastisser que manté en peu tot sol la botiga. “Necessita suport i el busca”, insisteix, “vol sortir d’aquesta imatge de comerç plenament tradicional i està motivat perquè és un repte nou diferent del què ha anat fent fins ara”.
Balaguer: “Sempre hi ha 15 o 20 persones que vénen a buscar el que hem penjat i ploren perquè ho veuen acabat de fer”
El pastisser Oriol Balaguer exemplifica a la perfecció tota aquesta transformació. Diàriament pensa fotografies dels seus productes a Instagram, hi penja tant els productes que tindrà l’endemà com els que estan en aquell moment a l’obrador i en poques hores s’emportaran els més llaminers. “Tot això funciona molt”, confirma. “Sempre hi ha 15 o 20 persones que vénen a buscar el que hem penjat i ploren perquè ho veuen acabat de fer, no com el que compren als supermercats. La gent ha après a valorar això”, afegeix. I és que, al final, és una estratègia per crear la necessitat i urgència de comprar-ho. I sense que el client es fixi en el preu, un altre tret del nou comprador.
Però no tot acaba aquí. Un dels punts forts del negoci de Balaguer és el curt temps que hi ha entre que un dolç surt del forn i se l’emporta el client. Per aquest motiu ha potenciat els encàrrecs: “Si un client vol un tortell per al diumenge a les 14 hores, li dic que vingui a recollir-lo una o dues hores abans i així sabrà que estarà acabat de fer i arribarà tal qual a taula”.
També aposta per fórmules tancades i alhora amb opcions per triar. Permet emportar-se pastissos amb una mateixa base, però amb quatre opcions de farcit o decoració perquè el consumidor triï lliurement la seva combinació. “Malgrat que no suposa dedicar-hi més hores, personalitzes el producte”, afirma. Una estratègia que, a les xarxes, també permet captar més clients.
Els set dies de la setmana
“La pastisseria més clàssica ha viscut molt sempre del cap de setmana. Hi havia el costum de celebrar àpats familiars i a la taula sempre hi havia postres. Ara ha variat i és necessari actualitzar-se per vendre de dilluns a divendres”. Aquest context que explica Gil és la realitat que hi ha al sector actualment. Les xarxes ajuden, ho reconeix, però cal anar una passa més enllà.
Una possible solució és el ja esmentat ús de les xarxes per captar algun possible client amb un pastís de tota la vida. Potser no en mida gran, però sí més petita, individual, i més com a berenar o petit capritx.
Gil: “La pastisseria més clàssica ha viscut molt sempre del cap de setmana. Ara ha variat i és necessari actualitzar-se per vendre de dilluns a divendres”.
A les botigues Oriol Balaguer han aplicat aquesta teoria amb èxit. Primer de tot, perquè el producte està elaborat amb matèria primera de qualitat; seguidament, perquè és un producte elaborat de fa poques hores. Tot plegat els permet desmarcar-se del supermercat, on el pastisser reconeix que s’hi poden trobar més peces individuals per aquests esmorzar o berenar improvisats de cada dia.
Precisament per aquest motiu ha potenciat la producció de brioixeria i pa de dilluns a divendres. Afirma que té “més sortida”, tot i que aconsella compaginar-ho amb “encàrrecs per a restaurants i celebracions en empreses”. El que no és més que el camí cap a la diversificació, sense perdre la pastisseria tradicional del cap de setmana i festius.
Enlluernar genis en potència
Vivim en una cultura plenament visual i el Gremi de Pastisseria de Barcelona hi h trobat el seu rèdit. El responsable d’ExpoNadal assegura que han augmentat el nombre de consultes sobre els cursos que s’hi ofereixen i que fins i tot hi ha qui es queda sense poder matricular-s’hi perquè les formacions s’omplen. “Hi a recanvi natural, és atractiu”, celebra, “és molt vocacional, però té un punt de creativitat i cultura artística que concorda amb el moment que vivim”.
D’aquí que potenciar l’ús de les xarxes socials sigui important: es pot vendre més i atraure futurs artesans. “Qualsevol pastisser de renom té molts seguidors a Instagram. En aquest nou format, una bona fotografia és la clau”, comenta Gil.
Gil: “Fer servir les xarxes tangibilitza la feina que es fa, permet al consumidor traspassar al mateix obrador i captar l’atenció d’un nou professional i client que hi veu més enllà”
I és que no es pot oblidar que la pastisseria catalana és una de les més reconegudes a escala europea. “Té personalitat pròpia, una gran trajectòria i gaudeix de molt bona salut. Té futur i grans reptes al davant. Fer servir les xarxes tangibilitza la feina que es fa, permet al consumidor traspassar al mateix obrador i captar l’atenció d’un nou professional i client que hi veu més enllà”, conclou.