• Economia
  • El 'boom' dels patinets elèctrics obre un nou mercat a les asseguradores

El 'boom' dels patinets elèctrics obre un nou mercat a les asseguradores

El RACC ja ofereix pòlisses específiques i Mapfre estudia com entrar en un sector que l'any passat va provocar 129 accidents a Barcelona

Una noia anant amb patinet elèctric per l'Avinguda Diagonal | ACN
Una noia anant amb patinet elèctric per l'Avinguda Diagonal | ACN
ACN
Barcelona
27 de Maig de 2019

Va ser un els regals estrella el Nadal passat i ara, amb el bon temps, les vendes tornen a créixer. L'auge del patinet elèctric ha modificat els costums de milers de ciutadans que l'han afegit com una opció més de mobilitat per la ciutat. Però l'ascens de les compres implica de retruc, també, més problemes: només l'any passat, a Barcelona, es va registrar 129 accidents amb vehicles de mobilitat personal, entre els que s'inclouen els patinets. Als carrers, patinets, bicicletes, rodes i vianants comparteixen espais, sovint entre dubtes de qui i quan té prioritat de pas. En aquest context, les asseguradores veuen una nova opció de negoci i aposten perquè les administracions facin obligatòria l'assegurança per uns vehicles que poden arribar als 30km/h. El RACC ha estat un dels primers en llençar un producte específic per a patinets, mentre que d'altres, com Mapfre, estudien el sector però adverteixen que cal una regulació clara per part de l'administració.

El responsable de màrqueting del Reial Automòbil de Catalunya (RACC), Albert Puigdemont, justifica l'entrada a aquest mercat perquè tot i ser una entitat dedicada a l'automoció no és aliena a la "important transformació" de la mobilitat, amb opcions que van més enllà del vehicle a motor, i a ampliar la seva oferta d'assegurances a bicicletes i patinets. De fet, considera que aquest tipus d'assegurança hauria de ser "obligatòria", com ho són les dels vehicles de motor.

Segons explica Puigdemont a l'ACN, diversos socis s'havien acostat a l'entitat per preguntar-los per aquest tipus de producte. Durant poc més d'un mes han sumat 150 contractacions, tot i que desconeix "quina acceptació tindrà" amb el pas dels mesos. "La gent comença a tenir aquesta sensibilització que no pot anar pel món amb un vehicle sense tenir assegurança, però creiem que encara tenim un camp per córrer molt important", assenyala.

(Re)formular la normativa

La normativa de l'Ajuntament de Barcelona, que de moment no té comptabilitzats els nombre d'usuaris, no obliga a circular amb casc però ho recomana. L'auge dels Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), i del patinet com a màxim exponent, ha començat a provocar algun problema de convivència entre vianants, cotxes, motos i ara patinets i va obligar l'Ajuntament de Barcelona a redactar una normativa que estableix les velocitats màximes o les mesures de seguretat.

Així per exemple, no obliga els patinets a subscriure una assegurança tot i que poden agafar velocitats de 30 quilòmetres/hora. Quant a les mesures de protecció, recomana utilitzar el casc en el cas dels usuaris particulars, però el fa obligatori en el cas d'activitat d'explotació econòmica. Així mateix, tampoc exigeix –però sí que ho suggereix per a una millor visibilitat– dur elements reflectants, llums i timbres.

Pel que fa les velocitats màximes permeses, la normativa municipal estableix que els conductors poden circular a un màxim de 30 quilòmetres per hora pels carrils bici que estiguin situats a la calçada i a 10 quilòmetres per hora en els carrils bici situats a la vorera. A les zones 30, hi podran circular aquells patinets en què la seva velocitat màxima superi els 20 quilòmetres per hora. Les infraccions lleus poden comportar multes de fins a 100 euros, en casos greus 200 euros i per a les de caràcter molt greu 500 euros.