Avui dia tenir un vehicle propi en una ciutat és pràcticament un suïcidi. Cada cop més, les ciutats d'Europa estan adaptant els seus carrers i zones d'aparcament pel transport públic i les empreses de sharing de vehicles. Primer van ser les bicis després les motocicletes i ara ha arribat una nova manera de moure's: el patinet elèctric. Ja són moltes les empreses que reclamen una millora de la regulació de llicències per a posar en marxa projectes d'aquests vehicles compartits a Barcelona, però sembla que l'ajuntament de la ciutat no faci més que posar-hi excuses. La ciutat que vol convertir-se en una líder en modernitat i sostenibilitat, aportant grans avanços tecnològics a les seves infraestructures, sembla haver-se convertit en el salvatge oest dels patinets elèctrics.
Tot comença fa uns tres anys el 2019, quan algunes companyies van posar-se en contacte amb l'Ajuntament de Barcelona a la recerca d'una nova regulació per a les empreses que volien posar patinets elèctrics per a compartir dins la ciutat. "Ens van dir que es posaven a treballar, tres anys després encara no han decidit res", explica Álvaro Salvat, director general de l'empresa de patinets Lime a Espanya. Per a ell, aquesta constant negativa provoca un ambient poc beneficiós en primer lloc per les empreses, però a la vegada pel mateix ajuntament: "Desconec quin és el motiu pel qual no poden millorar la regulació, però no ens creiem el relat de la falta d'instruments legals", afegeix.
La bomba va acabar d'explotar amb les declaracions que feia la regidora de mobilitat de l'Ajuntament, Rosa Alarcón, explicant que no tenia clar si podria organitzar el concurs de llicències per aquesta temporada d'estiu, unes declaracions que van acabar d'encendre més als col·lectius d'operadors de patinets elèctrics, que es van sentir més estafats que mai: "No creiem que hi hagi voluntat política per a fer un canvi" lamenta Pep Gómez, cofundador de l'operadora de patinets elèctrics compartits, Reby.
Gómez: "No creiem que hi hagi voluntat política per a fer un canvi"
Tanta va ser la sorpresa que van veure els operadors davant l'incompliment dels pactes que havien acordat amb l'Ajuntament que fa pocs dies van enviar una carta a l'administració barcelonina, firmada per Smart Mobility l'associació d'operadors de vehicles compartits. "Nosaltres continuarem demostrant a l'Ajuntament que hi ha recursos per tot", relata Salvat. Però realment, que hi té a perdre l'Ajuntament de Barcelona amb la millora de la regulació dels patinets elèctrics per compartir?
Aparentment, una millora de la regulació dels operadors de patinets elèctrics per compartir seria beneficiària per ambdues parts. Segons dades publicades per l'Ajuntament de Barcelona des d'inicis del 2020 fins al mes d'octubre la Guàrdia Urbana va posar un total de 2.486 multes referents als patinets elèctrics d'ús privat i compartit, sobretot per aparcar en zones no autoritzades. En aquest sentit doncs, l'organització d'un concurs per adjudicar les llicències als operadors faria disminuir el risc de que els clients d'aquestes empreses aparquessin on no poden i a la vegada ajudaria a estabilitzar la situació en la que es troben les empreses de patinets d'ús compartit: "Ja existeix una regulació pels patinets elèctrics, però si volen poden millorar-la i limitar el nombre d'operadors organitzant un concurs", remarca Gómez.
Tot i les reiterades queixes i la certesa que una millora podria ajudar als dos costats d'aquesta equació, l'administració barcelonina encara dubte de la necessitat d'obtenir un concurs per aquesta temporada d'estiu. A més, cal recordar que a la mateixa ciutat de Barcelona ja operen empreses de motos compartides com Cooltra i tot just Uber ha tornat a la ciutat per a començar a operar en col·laboració amb alguns taxis.
Ciutats amb regulació
No totes les ciutats espanyoles han donat la mateixa benvinguda a l'arribada del patinet elèctric per compartir com ha fet Barcelona. De fet, Reby ha guanyat el concurs per operar a Sevilla i a part, també opera a Saragossa, Terrassa i Tarragona: "Mai hem tingut tants problemes com amb Barcelona, les altres ciutats sempre han estat disposades a negociar", critica Gómez. També Lime opera a altres ciutats catalanes, però Salvat comenta la situació de Tarragona, on tot i tenir menys recursos que la capital catalana no va ser tan complicat poder-hi accedir: "No crec que Barcelona no tingui suficients recursos, ja que estic segur que Tarragona en té menys i no van tenir cap problema en millorar la regulació".
Salvat: "Sabem que potser no és una prioritat, però creiem que hi ha tres anys de compromís en els que no estan pensant"
Tot en si, té un futur molt incert quan es parla dels patinets elèctrics a Barcelona i la temporada d'estiu trepitja els talons dels operadors, que després d'un any amb molts alts i baixos per culpa de la covid, tornen a trobar-se en una situació d'incertesa i decepció davant un Ajuntament que tres anys després encara no ha complert amb el pacte: "Sabem que potser no és una prioritat, però creiem que hi ha tres anys de compromís en els que no estan pensant" diu el director general de Lime Espanya.
El que si acaben tenint clar els operadors, és que si Barcelona segueix posant les coses difícils, s'hauran de buscar alternatives. En el cas de Reby, que pot operar a la ciutat, la regulació encara és molt pobre i no tenen base legal que els empari: "Nosaltres som l'única empresa espanyola que opera aquí, seguirem treballant i seguirem recorrent les multes que ens posin perquè tenim totes les llicències en regla", descriu el cofundador de Reby. D'altra banda, però, Barcelona es pot convertir en el taló d'Aquil·les de moltes empreses i, tal com diu Álvaro Salvat: "S'acaba convertint en una cosa sentimental, ja que jo sóc d'aquí, i al final hi ha empreses grans que poden viure sense Barcelona com a últim recurs, però a nosaltres ens agradaria seguir lluitant per conservar-la".