El consum alimentari s'incrementa considerablement durant les festes de Nadal i, en conseqüència, també es multiplica l'ús de plàstics. Ja fa temps, però, que els supermercats busquen estratègies per ser més sostenibles. Mercadona, per exemple, invertirà 140 milions d'euros fins el 2025 en diferents accions com ara aconseguir reduir un 25% l'ús de plàstics o que tots siguin reciclables. Per la seva banda, el grup Bon Preu acaba de substituir les safates de plàstic de la secció de peixateria per unes bosses de paper compostable que permetran reduir 5 milions de safates de plàstic l'any. Altres estratègies de les grans superfícies són intentar neutralitzar les emissions de CO2, apostar per la logística inversa i el consum d'energia renovable.
L'Associació d'Empreses del Gran Consum i Sectors Afins (AECOC) assegura que les empreses estan avançant cap a la reducció de l'ús de materials, sobretot el plàstic, perquè, més enllà de les regulacions "també hi ha una demanda per part del consumidor". Segons explica la responsable de sostenibilitat d'AECOC, Cinta Bosch, aquest és un dels reptes més importants de les empreses per als propers anys i reclama una legislació "homogènia" a nivell estatal, però també europeu i internacional: "Que hi hagi legislacions diferents dificulta l'operativa de les empreses". A més, també demana més ajudes econòmiques. Creu que els fons Next Generation poden ser una bona oportunitat, però reclama que arribin més fons perquè "sens dubte, la inversió econòmica que han de fer les empreses per ser més sostenible és molt important".
Les dades del primer Informe de Sostenibilitat a les Empreses de Gran Consum i Sectors Afins –en què hi ha participat 58 empreses líders del sector-, que l'AECOC ha elaborat aquest 2021, constata que el 58% de l'energia que utilitzen les empreses prové de fonts renovables, mentre que un 69% està implementant estratègies per reduir el consum d'aigua. En el document, també s'assegura que un 81% de les companyies han implementat mesures per reduir la petjada de carboni i que han aconseguir reduir més del 25% de les emissions de CO2. Pel que fa la reducció del plàstic, l'informe revela que el 87,7% de les empreses ha posat en marxa iniciatives per reduir els plàstics d'un sol ús als seus envasos, un fet que ha permès reduir l'ús de plàstics en un 22%.