La concreció del nou impost de CO2 als vehicles de tracció mecànica que es començarà a aplicar l’any 2020 i que està inclòs en la Llei del canvi climàtic aprovada el 2017 i ara modificada no convenç. Fabricants, concessionaris, gestors administratius i la patronal Foment del Treball -mentre Pimec s'hi mostra a favor- adverteixen que pot derivar en una sensible reducció de les matriculacions en territori català, que penalitza la possessió del cotxe i no el seu ús, a més de generar més desigualtat fiscal entre autonomies. El Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC), òrgan consultiu del Govern en matèries socioeconòmiques, laborals i ocupacionals, també ha aixecat la veu per alertar l’Executiu que amb la seva aplicació no obtindrà el resultat esperat, que no és altre que reduir les emissions de CO2, i que en canvi sí pot tenir un impacte negatiu sobre la indústria de l’automòbil i la de components de l’automoció, i sobre els sectors de la distribució i la gestió de flotes de vehicles. Queda clar, doncs, que la taxa s’aplicarà amb més pros que contres, com també ha succeït amb l’impost sobre les begudes ensucrades que va impulsar el Govern.
El tribut a les emissions dels vehicles, que està pendent de l'aprovació del Govern en les properes setmanes, és una taxa pionera a l’Estat que ha de gravar els vehicles segons el grau de contaminació calculat en funció del volum de partícules de diòxid de carboni (CO2) que el motor emet a l’atmosfera. Seguint la màxima de “qui més contamina més paga”, l’impost s’implantarà de manera progressiva, i el primer any, el 2020, els vehicles que emetin entre 95 i 120 grams per quilòmetre quedaran exempts, perquè l’adaptació sigui gradual. Els cotxes més contaminants -que emeten més de 160 grams/Km- podrien pagar de l’entorn de 80 euros l’any, i els de menys emissions –per sota de 140 grams/km- uns cinc euros.
El rebuig patronal, corroborat per un dictamen del CTESC, es fonamenta en el fet que mitjançant el gravamen no s’aconseguirà una mesura dissuasòria per tal que la població redueixi l’ús del vehicle i per tant deixi de contaminar, i menys encara que es desprengui dels vehicles més vells i contaminants per adquirir-ne de nous i així anar renovant el parc automobilístic i avançar cap a una mobilitat descarbonitzada, fet que sí que faria disminuir les emissions de CO2. Segons dades d’un informe de la patronal de concessionaris Faconauto, elaborat per la consultora MSI, l’edat mitjana dels cotxes que circulen per les carreteres de Catalunya se situa ja en els 11,3 anys i no es preveu que es redueixi perquè el sector automobilístic comença a notar els signes de la desacceleració econòmica: de gener a juny d’aquest any es van matricular 91.175 vehicles, un 7,2% menys en comparació al primer semestre del 2018. Mentre, la mateixa Faconauto preveu que en el conjunt de l’any les transferències de vehicles usats creixi un 3,5%.
Pimec i la taxa progressiva
Pimec ha proposat una taxa "universal i progressiva" sobre el diòxid de carboni que incentivi la reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle. Des de la patronal de les petites i mitjanes empreses s'urgeixt a treballar amb immediatesa per crear consciència entre l'empresariat del problema de l'escalfament global: "Necessitem que l'administració faci de palanca i lideri aquesta lluita contra el canvi climàtic".
La patronal defensa que la taxa sigui progressiva -qui més emet, més paga-, universal i sense excepcions, fiscalment neutra -els ingressos obtinguts haurien d'impulsar inversions contra el canvi climàtic-, intensa, transparent i amb protecció de fronteres a través d'aranzels de diòxid de carboni als productes que entren de la UE.
El CTESC alerta que amb l'aplicació de l'impost no s'obtindrà el resultat esperat de reduir les emissions de CO2 i que pot tenir un impacte negatiu sobre la indústria de l’automòbil i la de components de l’automoció
Tant és així que fabricants i concessionaris creuen que la millor manera d'aconseguir l’objectiu de reducció d'emissions de CO2 és transformar l'impost de circulació per afegir-li veritables criteris mediambientals, de manera que sigui un gravamen més enfocat a l'ús del vehicle i comú per a tots els territoris per evitar possibles distorsions en el mercat.
Altres impostos
Des del CTESC, la proposta considera que la base imposable del tribut hauria de tenir en compte els quilòmetres reals recorreguts per complir amb la finalitat de gravar les emissions de CO2 de forma proporcional al seu volum d'emissió i també advoca per integrar-la en algun dels impostos ja existents, sigui la taxa sobre la matriculació, l’impost de vehicles de tracció mecànica o els impostos sobre els combustibles i, per què no, l'Eurovinyeta, la possible nova taxa en què el Govern també està pensant per gravar l’ús de les infraestructures viàries.
Però com que l’antiguitat del parc és un problema de tot el territori espanyol, Faconauto i la patronal Foment adverteixen que només amb un pla de renovació intensiu, ambiciós en el seu pressupost i que s’estengui en els propers cinc anys, es pot aturar l’envelliment de la flota actual i, per tant, demanen com a mal menor a la Generalitat que destini el que preveu recaptar amb aquest impost –uns 70 milions d’euros- de manera íntegra a mesures per facilitar la compra de nous vehicles.
Mentre, des del Govern asseguren que els ingressos fiscals es destinaran a nodrir dos grans fons econòmics: el fons contra el canvi climàtic i el del medi natural i la biodiversitat. En el primer cas, fent actuacions de mitigació i d’adaptació per a la millora del transport públic i ajudes a l’ambientalització de flotes, per modernitzar els vehicles que emetin per sobre de determinats valors, segons va assegurar recentment el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. Pel que fa al segon fons, servirà per gestionar millor els espais naturals protegits de Catalunya i lluitar contra la pèrdua de biodiversitat, un dels efectes més dramàtics del canvi climàtic.