Les compres nadalenques prèvies a l'arribada dels Reis Mags omplen botigues i supermercats, però també atreuen lladres especialitzats en furts. Aquesta època de l'any es consolida com la que concentra més delictes en comerços. Concretament, es produeixen el 35% dels robatoris a les botigues i establiments comercials.
Segons revelen les dades del Baròmetre del Furt, el 55% dels furts són produïts per bandes organitzades que s'aprofiten d'aquestes dates per a maximitzar els seus beneficis: roben a diferents establiments productes d'alt valor per posteriorment revendre'ls en mercats paral·lels. La meitat dels botiguers ha apreciat un notable increment de l'agressivitat verbal o física dels infractors cap al personal de botiga i de seguretat.
Dos de cada tres furts (el 64%) són realitzats per autors multireincidents; és a dir, que realitzen tres furts o més a l'any en els establiments. El baròmetre també dibuixa el perfil més habitual dels autors de furts: gairebé la meitat dels lladres (un 44%) tenen menys de 30 anys.
Dos de cada tres furts (el 64%) són realitzats per autors multireincidents
Els articles més furtats en supermercats i grans retailers per Nadal són perfums i maquillatge, vins i licors, embotits, videojocs i joguines, i telèfons intel·ligents. Tal com expliquen els especialistes de Checkpoint Systems, els perfums i el maquillatge són els articles més vulnerables al furt aquest Nadal. La seva petita grandària i cost elevat constitueixen unes característiques que els converteixen en blancs perfectes per als delinqüents. A la categoria de moda i gairebé tocant el top 5, destaca el furt de calçat.
Com protegeixen els botiguers els seus productes davant els furts?
La totalitat dels experts enquestats reconeix que disposa de càmeres de vigilància i alarmes a les seves botigues. El 94% dels establiments tenen antenes antifurt i el 81% estan protegides amb collets per a la protecció de begudes alcohòliques i caixes de policarbonat o keepers per a perfums i crema entre altres; tan sols el 13% dels productes venen protegits amb etiquetes antifurt des del fabricant).
La massificació de les botigues obliga els establiments a tenir un millor control del seu inventari per potenciar els seus beneficis i l'experiència de compra dels seus clients. Per a això, cada vegada s'aplica més la coneguda com a tecnologia RFID, que ajuda a millorar la seguretat dels productes reduint el risc de furt.