La falta de relleu generacional, l'augment de les despeses, la falta de peixos a la mar per la contaminació i la sobrepesca o el control dels preus de venda per part dels intermediaris compliquen cada dia mes un ofici tradicional, i encara molt artesanal, que és el de pescador. Per evitar que la barca s'enfonse, cal buscar oportunitats en altres sectors. Amb l'objectiu d'aconseguir uns ingressos extres, donar a conéixer una activitat molt desconeguda i reivindicar el producte local, neix el concepte de pesca-turisme, que invita turistes a pujar a un vaixell i viure en primera persona una jornada a la mar. A l'arc mediterrani està funcionant de manera desigual: la pionera fou Catalunya -on no acaba de calar i proven amb altres models-, a les Illes Balears naveguen en bolquers però amb bones expectatives i al País Valencià avança la seua consolidació.
El pesca-turisme neix a Roses, però la meteorologia de la Costa Brava ho complica
Catalunya és pionera en crear una legislació que permet integrar aquesta activitat en les barques de pesca; fa no res, el passat mes d'abril, es va aprovar un Real Decret que estableix les condicions per al desenvolupament de la pesca-turisme a escala estatal. Unes exigències que les operadores lamenten que són molt enrevessades i tarden uns sis mesos a tramitar-se, temps que no poden perdre els pescadors i acostumen a delegar en empreses que s'encarreguen de gestionar-ho tot.
Concretament, l'activitat va arrencar a Roses amb diferents modalitats (xarxa, arrossegament, palangre de fons). Hui ja no existeix per un motiu principal: el mal temps de la Costa Brava feia que arribaren a tenir més cancel·lacions que reserves i això suposa pèrdues (segurs ja pagats, material, etc.).
"El pescador que fa pesca-turisme no ho fa per fer-se ric, sinó per donar a conéixer el seu treball i que es veja que fan bones pràctiques"
Des del Patronat de Turisme de Tarragona admeten que "no acaba de funcionar" l'activitat a Catalunya pel factor de la meteorologia a la mar, per la renúncia a un espai a les barques i vaixells per portar turistes i perquè són moltes hores. "És molt difícil", diuen.
Malgrat això, alguns punts com Palamós o Sant Carles de la Ràpita investiguen amb altres models. Al Baix Empordà inviten a una jornada de pesca i captura de la reconeguda gamba del Palamós i al poble del Montsià ofereixen una xicoteta excursió de dues hores de pesca tradicional de crancs blaus a la Pantena i una altra de pesca amb les mans a bord d'una golondrina que cala en aigües poc profundes.
Un jove, quinta generació d'una família de pescadors, impulsa el pesca-turisme al País Valencià
Al País Valencià el pesca-turisme s'està enfortint gràcies a la presència d'una empresa, Trip&Feel. Aquesta activitat ja opera a Vinaròs, Peníscola, Castelló, Xàbia i Calp; pròximament ho farà a Gandia, Dénia i El Campello. El fundador, Paco Gracia, és un gran coneixedor del sector, i no és per a menys: és la quinta generació d'una família de pescadors i s'ha dedicat directament a la comercialització del peix.
Paral·lelament va estudiar disseny gràfic i com a projecte de fi de carrera va idear ajuntar la creativitat amb la pesca; el resultat és Trip&Feel. Primer va nodrir-se de l'experiència del primer país europeu que va regular aquesta pràctica, Itàlia. A Cagliari (Sardenya) va fer una "investigació de camp i de mercat" quan a l'Estat espanyol cap llei permetia encara implantar una empresa d'aquest tipus.
El pesca-turisme "és un complement econòmic extra per fer la mateixa feina que sempre, però amb gent que t'acompanya"
Va tornar al País Valencià l'any 2016 amb una beca de l'Obra Social La Caixa i des d'aleshores és "el centre de sinergia entre els pescadors, les gestions burocràtiques, el muntatge dels projectes, la comercialització, el màrqueting i la comunicació", explica Gracia, a qui li agrada dir que impulsa "una empresa social". Es queden una comissió del 20%, la resta va a parar directament al pescador.
"Ensenya a saber valorar el peix local i de proximitat i a poder exigir qualitat"
Conta que la pesca-turisme "és un complement econòmic extra per fer la mateixa feina que sempre, però amb gent que t'acompanya", és més freqüent en estiu -pel millor temps- i s'han de "respectar" els horaris professionals del sector, de dilluns a divendres.
Però l'únic benefici no són els diners: "El pescador que fa pesca-turisme no ho fa per fer-se ric, sinó per donar a conéixer el seu treball i que es veja que fan bones pràctiques; sovint es té una mala imatge del pescador que no es correspon amb la realitat. És un ofici molt tradicional que, paradoxalment, es desconeix molt. Tot ha evolucionat molt ràpidament però aquest sector continua igual". A més, destaca que té "un impacte educatiu molt alt": "Ensenya a saber valorar el peix local i de proximitat i a poder exigir qualitat".
__galeria__
Conta que el perfil més habitual de clients són persones d'entre 30 i 55 anys i un 70% són de l'Estat espanyol, i el 30% estrangers. Ara bé, Gracia assegura que el turisme familiar són els principals clients: "Els pares i mares volen mostrar als seus fills que el peix no es pesca amb una safata de plàstic, que és com el veuen al supermercat. Es fa de forma artesanal i en un vaixell que treballa moltes hores. Busquen eixe contacte amb la natura". A la costa valenciana, funciona.
A les Illes Balears el principal client és alemany
Solquem el Mediterrani i arribem a les Illes Balears. Ací l'empresa Pescaturismo, amb seu al ParcBit, gestiona des de fa dos anys 30 embarcacions de diversos ports: Alcúdia, Andratx, Cala Bona, Cala Ratjada, Can Picafort, Colònia de Sant Jordi, Colònia de Sant Pere, Palma, Pollença, Porto Cristo, Portocolom, Portopretro i Sóller. Enguany ha llançat una plataforma web que comercialitza activitats de pesca-turisme i turisme mariner -vaixell que acompanya al dels pescadors- d'altres punts com Catalunya, País Valencià, Múrcia i Galícia. Aspiren a tenir 10 embarcacions per comunitat autònoma.
"Els pares i mares volen mostrar als seus fills que el peix no es pesca amb una safata de plàstic, que és com el veuen al supermercat"
En 2018 van oferir un total de 255 excursions a les quals van participar més de 800 persones, experimentant un creixement d'un 50% respecte al primer exercici i es va cancel·lar el 23% de les eixides a la mar per les males condicions meteorològiques, especialment durant els mesos d'octubre i novembre. A les Illes el principal client és alemany (un 39,36%), tot i que també han rebut la visita de països com Nova Zelanda, Sud-àfrica o Corea del Sud.
"Els pescadors tenen una vida molt dura, treballen des de les 4.30 de la matinada fins a les 2 de la vesprada. Si porten turistes, els aporten un complement econòmic que els ajuda a no haver de treballar tantes hores. A més, pescaran menys i això és positiu des del punt de vida mediambiental", explica el CEO de Pescaturismo, Pepe Martínez.