• Economia
  • El petit comerç es fa gran a Internet

El petit comerç es fa gran a Internet

Segons un estudi, un 23% dels petits establiments ja fa servir l'ecommerce i un 32% té pensat fer-ho l'any vinent

La professionalització arriba al petit comerç | ACN
La professionalització arriba al petit comerç | ACN
Redacció VIA Empresa
Barcelona
13 d'Octubre de 2017
Act. 13 d'Octubre de 2017

Els petits establiments comercials de Catalunya de menys de 10 treballadors estan duent a terme, de manera gradual, una tasca de digitalització dels seus negocis i s’estan adaptant els nous patrons de la demanda. Aquesta és una de les principals conclusions del'estudi realitzat per la consultoria J3B3 Economicssobre el sector, que assenyala que el 23% dels micro comerços catalans ja fa servir l'ecommerce.

A Barcelona, el percentatge de locals que utilitza Internet com a canal de venda ascendeix a 27%. La segueixen Girona (24%), i amb més distància, Tarragona (12,8%) i Lleida (14,5%). De fet, el 32% dels comerços que encara no venen a internet té pensat fer-ho aquest any que ve, i els establiments de Tarragona i Lleida són els que tenen més present aquest canvi (20%). La majoria de negocis que tenen una plataforma d’ecommerce ben treballada aconsegueixen un 10% de la facturació a partir d’aquest canal.

El perfil i la productivitat

L'estudi assenyala que el perfil estàndard de comerç amb botiga online té un únic establiment físic i una mitjana de quatre treballadors. Segons el seu autor, Jordi Bacaria, aquests locals estan regentats per “professionals amb estudis secundaris o superiors que saben aplicar visió estratègica i la definició d'objectius concrets i reals.” 

En aquest sentit, l'anàlisi ha posat de manifest que assoleixen un increment de la productivitat i de la competitivitat tots aquells negocis que fan un ús intensiu de les TIC, que disposen de capital humà amb capacitats tecnològiques, que proposen a la seva plantilla que determini els objectius democràticament, que tenen una plataforma d’ecommerce i que experimenten un augment de les vendes a partir d’aquest canal.

Finalment, la investigació conclou amb les diferències que es donen entre els diversos subsectors. Parament de la llar (20%), equipament de la persona (17%) i oci i lleure (14%) són les activitats comercials que més presència de botigues online tenen, mentre que alimentació (10%) i farmàcia i bellesa (4%) encara es resisteixen. Malgrat això, l'estudi augura que el sector de l’alimentació té interès a augmentar la seva penetració en el mercat online alhora que l’equipament de la persona experimentarà una desacceleració de la seva presència arran d’una elevada pressió competitiva.