• Economia
  • El petit comerç es fa gran a Internet

El petit comerç es fa gran a Internet

Segons un estudi, un 23% dels petits establiments ja fa servir l'ecommerce i un 32% té pensat fer-ho l'any vinent

La professionalització arriba al petit comerç | ACN
La professionalització arriba al petit comerç | ACN
Redacció VIA Empresa
Barcelona
13 d'Octubre de 2017
Act. 13 d'Octubre de 2017

Els petits establiments comercials de Catalunya de menys de 10 treballadors estan duent a terme, de manera gradual, una tasca de digitalització dels seus negocis i s’estan adaptant els nous patrons de la demanda. Aquesta és una de les principals conclusions de l'estudi realitzat per la consultoria J3B3 Economics sobre el sector, que assenyala que el 23% dels micro comerços catalans ja fa servir l'ecommerce.

 

A Barcelona, el percentatge de locals que utilitza Internet com a canal de venda ascendeix a 27%. La segueixen Girona (24%), i amb més distància, Tarragona (12,8%) i Lleida (14,5%). De fet, el 32% dels comerços que encara no venen a internet té pensat fer-ho aquest any que ve, i els establiments de Tarragona i Lleida són els que tenen més present aquest canvi (20%). La majoria de negocis que tenen una plataforma d’ecommerce ben treballada aconsegueixen un 10% de la facturació a partir d’aquest canal.

El perfil i la productivitat

L'estudi assenyala que el perfil estàndard de comerç amb botiga online té un únic establiment físic i una mitjana de quatre treballadors. Segons el seu autor, Jordi Bacaria, aquests locals estan regentats per “professionals amb estudis secundaris o superiors que saben aplicar visió estratègica i la definició d'objectius concrets i reals.” 

 

En aquest sentit, l'anàlisi ha posat de manifest que assoleixen un increment de la productivitat i de la competitivitat tots aquells negocis que fan un ús intensiu de les TIC, que disposen de capital humà amb capacitats tecnològiques, que proposen a la seva plantilla que determini els objectius democràticament, que tenen una plataforma d’ecommerce i que experimenten un augment de les vendes a partir d’aquest canal.

Finalment, la investigació conclou amb les diferències que es donen entre els diversos subsectors. Parament de la llar (20%), equipament de la persona (17%) i oci i lleure (14%) són les activitats comercials que més presència de botigues online tenen, mentre que alimentació (10%) i farmàcia i bellesa (4%) encara es resisteixen. Malgrat això, l'estudi augura que el sector de l’alimentació té interès a augmentar la seva penetració en el mercat online alhora que l’equipament de la persona experimentarà una desacceleració de la seva presència arran d’una elevada pressió competitiva.