Les pimes catalanes dediquen una mitjana de 41,1 horesal mes a gestionar tràmits amb l'administració pública, que ja té el 70% dels documents que sol·licita a les companyies i que triga una mitjana de 136 dies a resoldre les peticions, segons un estudi de Pimec.
Així ho ha explicat en roda de premsa aquest divendres a Barcelona el president de Pimec, Antoni Cañete, i el president de l'Observatori de la Pime, Oriol Amat, per presentar l'estudi Burocràcia i competitivitat empresarial: Diagnòstic i propostes.
L'estudi analitza l'eficàcia, l'eficiència i la qualitat de l'administració pública a Catalunya i al conjunt d'Espanya, posant el focus en la competitivitat empresarial, especialment en les pimes.
Concretament, el 85% de les empreses tenen dificultats per estar al dia de la regulació i el 48% han patit problemes de coordinació entre administracions
Mitjançant enquestes a 700 empreses associades a Pimec, la patronal ha detectat que les principals traves administratives són la burocràcia excessiva, els llargs terminis dels tràmits, la descoordinació interadministrativa i la complexitat reguladora.
Concretament, el 85% de les empreses tenen dificultats per estar al dia de la regulació i el 48% han patit problemes de coordinació entre administracions, la qual cosa per al 20% és un "obstacle molt important".
Les pimes han trigat una mitjana de 166 dies a cobrar una subvenció des de la resolució, i el 80% de les pimes creu que el temps que es tarda a fer un tràmit és "excessiu o molt llarg".
Passar a l'acció
Cañete ha lamentat que el temps que inverteixen les pimes en fer tràmits és "un temps equivalent pràcticament a una jornada setmanal d'un treballador", i ha advocat per no caure en el Dia de la marmota, textualment, i passar a l'acció.
"Cada vegada que hi ha un procés electoral es troba als programes la simplificació administrativa, la desburocratització i la finestra única, però estem on estàvem fa molt de temps", ha criticat.
Preguntat per la reforma de l'administració que vol executar el Govern de Salvador Illa, Cañete ha apostat per passar de les paraules a l'"acció concreta i immediata" i ha reiterat que un país no pot funcionar sense Pressupostos.
Propostes
L'estudi identifica que hi ha un gran potencial per a la digitalització dels tràmits i la simplificació dels processos, però només si aquestes accions van acompanyades d'una revisió estructural de les normatives i procediments.
En aquest sentit, Amat ha presentat les accions que proposa l'estudi, que inclouen la creació d'una finestra única, la transformació digital, la formació del personal administratiu i la simplificació administrativa, sobretot als municipis petits i a les zones rurals.
A més, també aposta per la col·laboració públicoprivada, l'avaluació de les normatives abans i després i les declaracions de responsabilitat.