• Economia
  • Messi, un globus i l'NFT de Casillas

Messi, un globus i l'NFT de Casillas

Koi és només la darrera aposta inversora d'un Gerard Piqué que ja compta amb la potència empresarial del grup Kosmos

Leo Messi celebrant la darrera Copa Amèrica, que Kosmos va adquirir en exclusiva per al mercat espanyol | EP
Leo Messi celebrant la darrera Copa Amèrica, que Kosmos va adquirir en exclusiva per al mercat espanyol | EP
Barcelona
18 de Febrer de 2022
Act. 18 de Febrer de 2022

La llegenda de la carpa Koi, una de les faules més conegudes de l'imaginari japonès, explica la història d'un banc de peixos que va passar 100anys intentant remuntar les cataractes d'un abrupte riu. A la història, una moralina sobre la importància de la paciència i la perseverança a l'hora d'assolir els objectius, una de les carpes aconsegueix, finalment, saltar la grancascada, i, com a recompensa, es transforma en un draccelestial. La projecció de començar des del fons i aspirar a volar marca bona part de la filosofia de l'equip d'Esports d'Ibai i Gerard Piqué i, de fet, de tota l'activitat emprenedora del central. "Koi forma part d'un moviment", recordava el CEO de l'equip OriolQuerol.

 

El managing director de Kosmos Studios comenta, de fet, que les aspiracions en la col·laboració de l'empresa del futbolista amb el gegant de l'streaming anava per camins diferents a la fundació d'un equip de League of Legends. El directiu recorda, de fet, que bona part de l'agilitat en els moviments per adquirir la plaça de l'equip va ser possible perquè la productora ja "estava en converses amb Ibai per un altre projecte" i es van fer servir aquestes per concretar la participació del holding a la Superliga. El partnership de Piqué amb Ibai, que va molt més enllà dels esports electrònics, comença amb una entrevista, una xerrada de més de tres hores que uns 300.000 espectadors van veure al canal del creador de continguts bilbaí. Aquest format, Charlando Tranquilamente, és l'exemple, raona Querol, de la gran diferència de la proposta de valor dels continguts digitals en comparació amb el broadcasting clàssic. El potencial d'aquest projecte, afirma, ha trencat fins i tot les barreres d'alguns dels continguts més clàssics que la televisió considera més que seus.

Querol: "Vam vendre més espais publicitaris per Ibai que per Mediaset, el mateix dia i amb el mateix partit"

Una de les apostes més sonades de Kosmos, per la capacitat de disrompre les cadenes de valors clàssiques de la televisió, va ser l'adquisició dels drets d'emissió de la Ligue 1 i la Ligue 2, les principals lligues professionals del futbol francès. Tal com va avançar el portal especialitzat 2Playbook, tot i que la inversió del grup empresarial no va arribar a transcendir, l'anterior contracte de drets d'emissió de les lligues del país veí a Espanya voltava els 2,5 milions d'euros, operat per Movistar+. El primer partit que es va emetre de la mà de Kosmos va ser un amb una quantitat inusitada de mirades a sobre: el debut de Leo Messi amb el Paris Saint Germain, contra el Reims. L'emissió es va facilitar a dos espais: Mediaset i el canal de Twitch d'Ibai Llanos. Contra tot pronòstic, com narra Querol, Kosmos va arribar a vendre "més espais publicitaris per Ibai que per Mediaset, el mateix dia que el mateix partit". Les audiències van acompanyar: 2 milions de persones van dirigir-se a Twitch a veure el partit, amb un pic de 500.000 concurrents.

 

El primer assaig de la viabilitat del futbol a Twitch va ser, però, la Copa Amèrica. Les marques patrocinadores, que finalment van sumar noms com PortAventura – que va reservar el parc per a la retransmissió de les finals, de la mà d'Ibai, Piqué i personalitats com el periodista Siro López – Cupra, FontVella o altres espais propietat de Kosmos, com la Copa Davis o l'Andorra FC. "Al principi les marques no volien entrar, després ho vam aconseguir", recorda Querol. I amb bons resultats: Un minut d'or de 642.000 espectadors i prop de 780.000 visites van legitimar l'aposta del central. També ho va fer la Balloon World Cup – l'enfrontament entre representants de diferents països a evitar que un globus caigués a terra en un saló, basat en un TikTok viral – un dels esdeveniments més rellevants de l'any a Twitch, amb les col·laboracions de grans marques com MentosDoritos o Yoigo, i prop de dos milions de visites, amb uns 500.000 concurrents de mitjana i un minut d'or de 632.000 viewers.

La resta de constel·lacions

La col·laboració entre streamer i futbolista, tot i haver assaltat del no-res el mercat audiovisual de l'Estat, s'ha construït sobre una base de més d'un lustre d'inversions, algunes més profitoses que altres, en què Gerard Piqué ha volgut posicionar-se en la creació de nous formats d'entreteniment digital, audiovisual i esportiu. Les dues adquisicions més tradicionals del holding Kosmos han estat les atlètiques: l'Andorra FC i la Copa Davis. En el cas de l'equip de futbol andorrà  la branca encarregada de l'empresa, Kosmos Football, el central el va adquirir i va eixugar els seus deutes – d'uns 600.000 euros en total, segons es va anunciar en el seu moment. El central també va invertir en la compra de la plaça que el Reus va deixar lliure a la 2a divisió B, actualment Primera Divisió RFEF, per més de 452.000 euros.

L'Andorra, la Copa Davis o el Mundial de Globus han col·locat el grup de Piqué al centre del món del nou entreteniment

La nova Copa Davis, amb un format actualitzat, es va moure en una altra estratosfera pel que fa a les inversions. Piqué i els seus socis a Kosmos van tancar un acord per organitzar el torneig durant 25 anys, que va coincidir amb la sortida del patrocinador del torneig, BNP Paribas, després de més de 17 anys d'associació. El valor complet de l'acord, segons es va informar, va arribar als 3.000 milions d'euros, pels que el central del Barça va buscar importants partners d'inversió, d'entre els que destaca el fons d'inversió xinès CMC Sequoia. El vehicle d'inversió, fruit de la col·laboració entre SequoiaCapital i CMC Holdings, participa en gegants tecnològics com Apple o Google, així com en iniciatives esportives com City Football Group, propietari del ManchesterCity, entre altres equips.

A banda del futbol i el tennis, la tercera pota de Kosmos és l'audiovisual. Kosmos Studios, la branca dirigida per Querol, també ha posat l'estructura empresarial de Piqué al punt de mira mediàtic. Una de les primeres produccions del grup va ser The Decision, el documental amb què Antoine Griezzman comunicava la seva decisió de no fitxar pel Barça l'estiu del 2018 – emmirallant-se en l'infame programa protagonitzat per LeBron James, quan el quatre vegades MVP de la NBA va anunciar que portava els seus talents a South Beach. A les tres seccions de Kosmos s'afegeix Esports Media Rights, la primera incursió de Piqué als esports electrònics, que actualment col·labora amb Konami en la gestió de les competicions del videojoc eFootball, antigament Pro Evolution Soccer. Dins del món dels videojocs, compta una de les històries sense èxit del Piqué inversor, Kerad Games, que va tancar el 2018 després de tres anys sense publicar els resultats i un 2015 amb pèrdues. La principal iniciativa de l'empresa, un joc mòbil de futbol fantasia anomenat Golden Manager, té una sort de rèplica en l'actual activitat de Kosmos: una col·laboració amb l'empresa Sorare, que aplica la tecnologia NFT al model del clàssic Comunio, amb una inversió de tres milions d'euros. Més recentment, la plataforma i el grup van anunciar una segona col·laboració per al llançament de tokens de llegendes de l'esport, amb els drets digitals d'atletes com Iker Casillas, Ronaldo Nazário, Johan Cruyff o Michel Platini.

Estructura i xarxa

El gran rendiment de Kosmos en les inversions en entreteniment i esports respon, en bona part, a un equip de fundadors i directius que connecta el grup de Gerard Piqué amb algunes de les iniciatives empresarials més exitoses del panorama internacional. Piqué, conseller delegat, president i chairman de la Junta Directiva del holding compta a la direcció del grup amb figures com el CEO i fundador de Rakuten Hiroshi Mikitani. La relació de Piqué amb Mikitani explica els contactes entre l'e-commerce japonès i el Barça, que va acabar amb una inversió piublicitària en l'equip català que va arribar als 55 milions d'euros anuals.

Més enllà de Mikitani, l'equip fundador de Kosmos compta també amb figures com Nullah Sarker, conseller al conegut mitjà The Player's Tribune, creat per la llegenda dels New York Yankees Derek Jeter i amb inversors com Kobe Bryant. També de la mà de Jeter va desenvolupar la seva carrera MikeEvans, que va treballar sota l'ex-beisbolista en la seva gestió dels Miami Marlins. Completa la junta directiva l'executiu de marques esportives xinès Edmund Chu, managing director de SECA, la "companyia de gestió i marketing esportiu més reputada" del país asiàtic, segons el portal de holding. La direcció de Kosmos narra la història que culmina, per ara, en la principal competició del tennis internacional, un equip a Primera RFEF i l'organització d'Esports amb el creixement més potent de les lligues regionals europees. "Cuida els teus diners, jove, perquè no duren per sempre", deia Marshawn Lynch.