Les piscines ja fa anys que són l'atracció principal d'una casa o d'un hotel en els mesos d'estiu. No és d'estranyar que aquest sector segueixi creixent any darrere any i que la pandèmia, tot i haver provocat problemes, s'hagi convertit en una "palanca de creixement del sector", explica Pedro Arrebola, president d'ASOFAP, en el marc de conferències del congrés internacional Piscina & Wellness Barcelona. Aquest saló, que estima una participació d'unes 10.000 persones, obre les portes a Fira de Barcelona, per recordar que el món de les piscines i el benestar té els objectius clars, en aquest cas i aquest any: sostenibilitat, innovació i creixement.
"La innovació és el motor d'aquesta indústria i estem molt satisfets de tornar a Fira", remarca Eloi Planes, president executiu de Fluidra. D'aquesta manera, el saló ocupa 30.000 metres quadrats i s'estructura en cinc espais diferents: l'exposició comercial, la zona d'innovació, el centre de congressos i el Wellness Experience. En aquest sentit, l'esdeveniment compte amb 200 expositors -que representen a més de 350 marques-. Segons fonts del mateix congrés "el 60% d'aquestes són internacionals procedents de 23 països". Unes dades que demostren, qui més qui menys, que el negoci de les piscines no s'ha ensorrat davant la crisi.
Arrebola: "Som un sector de 2.500 empreses i 70.000 treballadors de manera directa i indirecta a Espanya"
"La tendència general del mercat europeu destaca un creixement que ja va començar abans de la covid i que ara segueix augmentant", recorda Arrebola. Així doncs, les dades presentades pel president d'ASOFAP emmarquen que aquest any gairebé 30.000 piscines d'ús residencial i comercial han estat construïdes. "Som un sector de 2.500 empreses i 70.000 treballadors de manera directa i indirecta a Espanya", descriu Arrebola i afegeix que ara mateix no hi ha estoc, ja que "tot el material està instal·lat o a punt d'instal·lar-se". Un argument que també defensa el president executiu de Fluidra, que esmenta com les vendes s'han vist incrementades fins a arribar al 25% aquest any.
La innovació com a motor del sector
La innovació forma part del creixement de qualsevol àmbit, però en el cas de les piscines i segons han explicat els ponents, "s'ha vist molt incrementada la necessitat de continuar innovant per a aportar una millor experiència al consumidor", diu Planes. Així doncs, les grans innovacions del sector -totes exposades en el congrés- són plans de xoc per intentar fer content a l'usuari de les piscines. En aquest sentit, Arrebola explica que "són la manera de competir en les noves demandes del consumidor, és a dir, sostenibilitat, baix consum i facilitat de manteniment".
Arrebola: "L'usuari ja no demana tant pel preu sinó per la qualitat i la garantia del que compra"
Desglossades en els diferents segments, aquestes iniciatives innovadores intenten adreçar-se als problemes principals dels usuaris de les piscines. "Hem vist la demanda incrementada en alguns dels nostres productes més innovadors", recorda el president d'ASOFAP. Entre els exemples hi ha els manteniments a demanda de les piscines, és a dir, que els consumidors o propietaris no les hagin de mantenir sinó que un equip de professionals se n'encarregui. També hi ha la bomba de calor per allargar la temporada, la il·luminació per leds o les cobertes de piscina: "L'usuari ja no demana tant pel preu sinó per la qualitat i la garantia del que compra", afegeix Arrebola.
L'increment dels centres Wellness
No és cap secret que el sector de les piscines va de la mà d'un altre sector en auge, els centres de benestar. Aquest nou àmbit també té cabuda dins del saló de les piscines per demostrar que un té molt a veure amb l'altre. "Per primera vegada tenim un centre de benestar dins del mateix congrés", explica Ángel Celorrio, director del saló. Aquest recinte, situat al mig del congrés ofereix tractaments i teràpies aquàtiques als assistents que ho desitgin. "Una demostració que cada vegada més els centres de benestar es guanyen un lloc en el món de l'hostaleria i com a tal es mereixen un lloc al congrés", afegeix Celorrio.
Les noves tecnologies i la innovació formen part d'aquest saló que pretén demostrar com el sector de les piscines i el benestar segueix augmentant i donant feina a milers i milers de persones a Espanya. Durant els pròxims quatre dies les sessions informatives, demostracions i ponències ompliran el recinte de la Fira de Barcelona amb l'objectiu de retrobar-se perquè tal com recorda Celorrio: "El professional ja té ganes de reunir-se, veure el producte, tocar-lo i relacionar-se".