• Economia
  • El 'Pizzòmetre' com a indicador de conflictes mundials: poden les pizzes predir la guerra?

El 'Pizzòmetre' com a indicador de conflictes mundials: poden les pizzes predir la guerra?

La teoria del 'Pizza Meter', nascuda a la Guerra Freda, ressorgeix a les xarxes enmig del conflicte entre Israel i l'Iran

L'origen del 'Pizza Meter' té lloc a la Guerra Freda | Twitter
L'origen del 'Pizza Meter' té lloc a la Guerra Freda | Twitter
Barcelona
03 de Maig de 2024

És possible vaticinar un conflictegeopolític amb una pepperoni? El PizzaMeter (Pizzòmetre) seria la prova que l’augment de comandes a les pizzeries pròximes a determinades seus dels Estats Units, com ara l’Agència Central d’Intel·ligència (CIA), el Departament de Defensa (conegut com el Pentàgon) o la CasaBlanca, comporten esdeveniments polítics o militars de gran importància per al planeta. I és que el passat 13 d'abril, les xarxes socials van recuperar la teoria del Pizza Meter arran del conflicte entre Israel i l'Iran, que se suma a un llarg llistat de conflictes geopolítics que haurien tingut un denominador comú -secundari, però comú-: la pizza.

Les xarxes socials han recuperat la teoria del 'Pizza Meter' arran del conflicte entre Israel i Iran

Malgrat que l’origen de la teoria és incert, en l’actualitat aquesta és recolzada per especialistes de dades i política internacional o experts en intel·ligència i seguretat nacional, com ho són EstebanActis o Mark M. Lowenthal, qui, precisament, explica aquest fenomen en el seu llibre Intelligence: From the Secrets of Politics. Jutament amb altres experts asseguren que l’origen d’aquesta correlació té lloc a la Guerra Freda, quan el servei d’intel·ligència soviètic hauria monitorat i relacionat l’augment de les comandes de pizzes amb els moviments estratègics estatunidencs.

Moltes pizzes durant les invasions de Panamà i Kuwait

FrankMeeks, qui als anys 90 era propietari de diverses franquícies de Domino’s Pizza, va observar un augment considerable de les comandes al Departament de Defensa i a la Casa Blanca, tot just abans d’esdeveniments com la invasió de Panamà (1989) o la invasió de Kuwait (1990). Meeks ho va apreciar, especialment, la nit de l’1 d’agost del 1990, a la vigília de l’operació a Kuwait, quan el personal militar del Pentàgon es va reunir i, paral·lelament, els locals de Domino’s Pizza treien fum. Així i tot, la comanda rècord va tenir lloc un any després, el 21 d’agost del 1991, amb una comanda de 102 i 52 pizzes al Pentàgon i la Casa Blanca, respectivament.

La teoria del Pizza Meter es va consolidar tan de pressa que, igual que existeix l’acrònim Humint (human intelligence) que, segons l’OTAN, es tracta d’una “categoria de la intel·ligència derivada de la informació recollida i proporcionada per fonts humanes”, així com existeix el terme Osint (open-source intelligence) o Comint (communications intelligence), va sorgir el concepte de Pizzint (pizza intelligence). 

Els ingressos de Domino's Pizza, multiplicats per cinc

The Washington Post va investigar el fenomen comparant els imports de les comandes de Domino’s Pizza al Capitoli dels Estats Units durant un període de tres dies habitual amb un mateix període de temps durant el tancament del govern l’any 1995. En el primer període, els ingressos rondaven els 1.700 dòlars, mentre en el segon superaven els 9.000. A aquestes xifres se sumen les declaracions de Meeks, qui afirmava que “els mitjans de comunicació no sempre saben quan alguna cosa gran passarà perquè són al llit, però els nostres repartidors són allà fora a les 2 h de la matinada”.

Meeks: “Els mitjans de comunicació no sempre saben quan alguna cosa gran passarà perquè són al llit, però els nostres repartidors són allà fora a les 2 de la matinada”

Amb aquest rerefons, força anunciat als mitjans de comunicació durant la dècada dels 90, el Pizza Meter -que, per cert, també abasta altres pizzeries com Papa John’s o Extreme Pizza- ha tornat a veure la llum a les xarxes socials arran de l’atac de l’Iran a Israel. Si bé en el seu origen la teoria va arribar a alguns llibres i mitjans de comunicació, posteriorment va colar-se a la Casa Blanca, fins, finalment, aterrar a les xarxes socials, on ha despertat l’interès de milers d’usuaris que l’han difós i que, en un context d’inestabilitat política, estan a l’aguait de les pizzeries americanes.